Hlavní navigace

Zdravá výživa

Zdravé přílohy: Je žito lepší než pšenice?

Pokračování seriálu o přílohách je tentokrát věnováno žitu. Najdeme ho v pečivu i chlebu, z žitné mouky si můžeme připravit knedlíky nebo placky, žito lze zakoupit i jako celé zrno, které se dá použít místo klasické přílohy. Existují dokonce i žitné těstoviny.

Veronika Pourová

Včera 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Jak si připravit kvasnice s obsahem vitamínu D

Vitamín D je pro nás důležitý, pro zdraví potřebujeme jeho pravidelný přísun. Získáme ho pobytem na slunci, které podporuje jeho tvorbu, z vhodných potravin či doplňků stravy. Jedním ze zdrojů vitamínu B jsou i houby vystavené UV záření. To se týká i droždí. Chcete kvasnice s vitamínem D? Dejte je na sluníčko.

Redakce

17. 7. 2018 12:05
Doba čtení: 4 minuty

Aquafaba: Proč nálev z cizrny vylévat, když z něj můžete mít skvělou majonézu

Obyčejně nálev z plechovky s cizrnou vyléváme do odpadu, stejně jako když cizrnu vaříme. Tím ale přicházíme o velmi cennou surovinu, která se dá v kuchyni krásně využít. Ať už do sladkých pokrmů, nebo do slaných. A rozdíl oproti vejcím nepoznáte.

Kateřina Čepelíková

16. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Když byl hlad, jedly se i veverky

V dnešní době hojnosti a dostatku potravin si jen velice těžko dokážeme představit takovou bídu, že bychom vzali zavděk kůrou ze stromů, práškem z mechu či v lepším případě opečenou veverkou. Neúroda, sucho, nedostatek obilí a základních potravin však byly zcela běžné, a to nejen dvě stě let zpátky. Co všechno lidé jedli, aby přežili?

Taťána Kročková

10. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Jogurtové smoothie: Novinka s hromadou cukrů

Mezi jogurtovými drinky a nápoji se v obchodech před krátkým časem objevila zajímavá novinka. Jogurtové smoothie. Na český trh jej dodávají hned dva výrobci v celkem sedmi příchutích. Víte, co pijete, když si dáte jogurtové smoothie?

Kateřina Čepelíková

9. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Nejčastější chyby po cvičení – děláte je také?

Tipů a triků, jak správně provádět cviky a naplánovat zátěž jednotlivých partií, je plný internet. Mnoho z nás však zapomíná, že pro dosažení optimálních výsledků hraje klíčovou roli potréninková regenerace.

Samantha Clayton

3. 7. 2018 11:20
Doba čtení: 4 minuty

Margit Slimáková: Výrobci nezdravých potravin si zákazníky vychovávají už ve školách

Pamlsková vyhláška, která určuje, co smí nabízet školní bufety či automaty, má projít aktualizací. Mohla by platit od září 2018, ale taky nemusí. Vše se řeší v tichosti, kterou výživová specialistka ostře kritizuje. Zároveň nabízí praktický protinávrh aktualizace.

Kateřina Čepelíková

2. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 7 minut

Spočítáno: co obsahuje jedno fast food menu

Kolik tuku, soli a transmastných kyselin přijmete z jednoho jídla v rychlém občerstvení? Odborníci analyzovali šestnáct vzorků menu skládajícího se z hamburgeru a hranolků.

Redakce

19. 6. 2018 12:19
Doba čtení: 2 minuty

Cukr – správná volba, nebo skrytá hrozba?

O cukru slýcháme v dnešní době spíše samá negativa. Odstranit veškerý cukr z jídelníčku dospělých a dětí přesto není nutné. Jak s ním zacházet, aby vám neškodil?

Kateřina Ondrušová

14. 6. 2018 8:00
Doba čtení: 5 minut

Polovina dětí by mohla být chytřejší, pomohl by jód

Rozšířený nedostatek jódu v Evropě ohrožuje vývoj mozku u dětí, varují vědci. Vymýtit jódový deficit si klade za cíl Krakovská deklarace o jódu.

Redakce

12. 6. 2018 10:24
Doba čtení: 3 minuty

Tempeh – javánské maso

Tempeh je v oblasti Indonésie tradičním pokrmem Javánců, etnické skupiny žijící na Jávě, největším ostrově Indonésie. Na tamních tržištích můžete běžně zakoupit tempeh natural balený v banánovníkových listech.

Lenka Formánková

10. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Jak se vyrábějí „amarouny“

Tzv. funkční jídlo je rychlé na přípravu, nutričně vyvážené, trvanlivé a módní. Přestože v lecčem připomíná sci-fi potravinu z populárního seriálu, zájem zákazníků strmě roste.

Redakce

6. 6. 2018 11:34
Doba čtení: 2 minuty

Příprava ječných krup zabere půl hodiny a rozhodně stojí za to

Ječmen obsahuje řadu cenných látek a ječné kroupy jsou zdrojem vlákniny, beta-glukanů a vitamínů. Na vaření krup není nic složitého, můžete je jednoduše přidat do svých oblíbených receptů, třeba do polévek, jako doplněk salátů nebo místo rýže do rizota.

Veronika Pourová

5. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Jeden muffin má víc cukru, než je dávka na celý den

Je známo, že s cukrem bychom to neměli přehánět. A to s jakýmkoli cukrem, ať se už jmenuje jakkoli. Přidaný cukr je jednou z nejhorších složek moderní stravy. Nedodává tělu žádné živiny, ale pouze kalorie, což může náš metabolismus dlouhodobě poškodit.

Kristina Vacková

31. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Hubnete do plavek? Kašlete na dietu, hlídejte si bílkoviny

Přípravy na plavkovou sezónu pomalu vrcholí a vy si stále lámete hlavu, jak vyzrát nad zbývajícími tukovými polštářky? Je dost pravděpodobné, že chybujete v naprostém základu – ve stravě.

Susan Bowermanová

25. 5. 2018 11:00
Doba čtení: 3 minuty

Pamlsková vyhláška se mění. Návrat pečiva a šunky do školních bufetů

Ministři Plaga a Vojtěch zmírňují „pamlskovou vyhlášku“. Podívejte se, co se opět bude moci prodávat, a to zřejmě již od nového školního roku.

Redakce

24. 5. 2018 16:10
Doba čtení: 4 minuty

Radši tu a tam něco nezdravého než příliš mnoho zdravého

Tři odborníci, tři otázky. Margit Slimáková, Radkin Honzák a Hanka Zemanová odpovídali na to, jaké chyby ve stravování nejčastěji děláme a jak to lze napravit.

Kateřina Čepelíková

22. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Domácí klíčení: tipy výživových poradců

Rostlinné klíčky a výhonky jsou zdrojem celé řady zdraví prospěšných látek. Klíčení zvládnou i začátečníci. Zkusit můžete řeřichu, vojtěšku, mungo, čočku nebo čím dál oblíbenější pohanku.

Veronika Řeháková

21. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Kukuřice z plechovky skutečně není vhodná příloha

Kukuřice jako příloha je dobrou volbou pro zpestření jídelníčku. Polenta, tortilla či kukuřičné chlebíčky mají své výhody, ale i nevýhody. U kukuřice z plechovky je pak problematický zejména značný obsah cukru.

Veronika Pourová

15. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

V obchodech je chléb z cvrččí mouky

Diskontní řetězec Penny Market pro své zákazníky připravil jako první v České republice chléb s desetiprocentním podílem cvrččí mouky. Podívejte se i na další novinky týdne.

Lenka Krbcová

13. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Plody sušené mrazem: Jaké je lyofilizované ovoce?

Která úprava ovoce je vlastně nejzdravější? Nejlepší je konzumovat ovoce v čerstvém stavu, protože jeho tepelnou úpravou se ničí vitamíny. Ale čerstvé ovoce nám přece dlouho nevydrží. Vyzkoušeli jsme novinku – plody sušené mrazem. Jaké jsou?

Taťána Kročková

9. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Jarní cibulku můžeme pěstovat i doma ve sklenici s vodou

Jarní cibulka je vitamínová bomba a právě teď je její sezóna. Co se z ní jí, jak ji vybrat a skladovat, poradí Lenka Bačinská. Přidá tip na domácí pěstování a oblíbený recept s jarní cibulkou, kterým je snadná domácí lučina.

Redakce

7. 5. 2018 10:12
Doba čtení: 4 minuty

Největší studie o českých dětech: Jsou tlusté, nesportují a nejí zeleninu

Jak na tom jsou české děti se sportem, ale i příjmem zeleniny a ovoce, už po několikáté mapuje největší globální studie o zdraví a životním stylu. Její výsledky rozhodně nelze brát na lehkou váhu. Hlavně proto, že vůbec nejsou příznivé.

Kateřina Čepelíková

7. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Čokoláda: nic míň, nic víc

Klesající prodeje čokolády vedly k tomu, že se výrobci snažili dokázat, jak je pro nás kakaová pochoutka zdravá. Manipulovali s výzkumy a médii, zatímco odborníci na výživu jen nevěřícně kroutili hlavami.

Kristina Vacková

3. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Je miso polévka skutečně zdravá? Musíte ji správně připravit

Miso polévka je tradiční japonský pokrm, který získává stále větší popularitu i u nás. Z čeho se vlastně vaří, co obsahuje a jak ji připravit, aby byla prospěšná našemu zdraví?

Daniel Mareš

30. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 2 minuty

Kolik zeleniny je akorát? 2× více než ovoce

Zelenina je nenahraditelná. Nutriční terapeutka a vrchní sestra Oddělení léčebné výživy FN Brno vysvětlí, čím je vlastně zelenina tak zajímavá, jaké množství nás „posílí“ a jak se zeleninou správně nakládat.

Kateřina Ondrušová

29. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Hořká pravda nejen o hořké čokoládě

O čokoládě toho bylo napsáno mnoho. Mnoho kontroverzního, především ze zdravotního hlediska. Jisté je to, že čokoláda a její chuť, když se rozplývá na jazyku, nám dává pocit štěstí. Je pro nás ale čokoláda skutečně dobrá?

Kristina Vacková

26. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Postarejte se, aby vaši zaměstnanci dobře jedli. Vyplatí se vám to

Firemní dny zdraví a programy na podporu vitality zaměstnanců – to je rostoucí trend roku 2018. Chytrý zaměstnavatel ví, že se mu vitální zaměstnanec vyplatí.

Martin Škába

21. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Pamlsková vyhláška bude sladší i tučnější. Krok kupředu, nebo zpět?

Ministerstvo zdravotnictví říká: Podle naší vyhlášky se děti mohou stravovat jen velmi komplikovaně, je příliš restriktivní. Potravináři chtějí do škol vrátit kečup a majonézu. Chystají se velké změny.

Kateřina Čepelíková

18. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Nejíte pohanku? Velká škoda

Pohanku můžeme připravit jako skutečně zdravou přílohu nebo ji chytře přidat do řady jídel. Vždycky nám to jen prospěje. Její účinky jsou překvapivé a recepty jednoduché.

Veronika Pourová

17. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty