Hlavní navigace

Zdravá výživa

Specialistka na prevenci: zdravé tělo se detoxikuje samo

ROZHOVOR – Specialistka v preventivní, funkční medicíně a výživě Eva Hájková ukazuje nové směry ve stravování i životním stylu. Na detox v módním pojetí však nevěří.

Včera 0:00
Doba čtení: 7 minut

Nechce jíst, nebo jí naopak moc? Každé dítě potřebuje jinou svačinu

Každý den jogurt, chleba s něčím, rohlík s něčím. Tohle děti nebaví jíst, udělejte jim svačinu zábavnější a uvidíte, že už ji nikdy nepřinesou zpátky domů. Máme tipy pro jedlíky i děti, které se k jídlu moc nemají. Jak vypadá svačina pro dítě s nadváhou nebo celiakií?

Proč už nezhubnete s jídelníčkem, se kterým to šlo před deseti lety

Sladké müsli k snídani, ovoce nejen dopoledne, ale i v odpoledne či večer, špagety aglio olio k obědu, tmavé pečivo se šunkou ke svačině a vepřové rizoto k večeři… „Spousta z nás si myslí, že takhle má vypadat skladba zdravého jídelníčku, se kterým navíc zhubneme,“ říká výživová specialistka Martina Dvořáková. Víte, jaká je v něm chyba?

Doba čtení: 5 minut

Zdravý životní styl levně. Jak na to?

Možná se vám někdy do rukou dostaly články o tom, jak zhoršená ekonomická situace ovlivňuje zdraví lidí. Ti jsou kvůli omezenému rozpočtu nuceni kupovat levnější jídlo, přestanou utrácet za ovoce a zeleninu, ruší členství ve fitness centrech a v některých případech sklouznou ke konzumaci levných nekvalitních kalorických jídel.

13. 3. 2019 16:50
Doba čtení: 2 minuty

Cizrna: ještě zdravější než jiné luštěniny. Co s ní?

Z plechovky je dobrá, uvařená ještě lepší. Cizrnu pro přípravu cizrnové pomazánky – hummusu je třeba uvařit tak, aby se úplně rozpadala. Naopak na falafel – smažené cizrnové kuličky nebo placičky – se hodí jen a pouze syrová luštěnina. „Pokud se v receptu objeví vařená cizrna, vejce nebo mouka, hned ho zahoďte,“ radí odborník na arabskou kuchyni.

12. 3. 2019 0:00
Doba čtení: 6 minut

Vitalia.cz: Již 10 let píšeme o tom, jak dobře jíst a být zdraví

V březnu 2009 vstoupil do online mediálního světa nový projekt společnosti Internet Info. Po zkušenostech s weby zaměřenými na internet, byznys a finance byl server Vitalia.cz pro vydavatelství krok novým, neprobádaným směrem. Dnes je to již deset let, co přinášíme informace ze světa péče o zdraví, výživy, dobrého jídla a životního stylu.

11. 3. 2019 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Důležité omega-3 mastné kyseliny nově získáme i z chleba

Chléb obohacený o omega-3 mastné kyseliny je skvělou možností, jak si obohatit zdroje těchto pro naše zdraví nezbytných látek. Brzy se objeví v českých obchodech.

Doba čtení: 3 minuty

Levandulový, pomerančový a další netradiční medy, po kterých se utlučete

Med je oblíbeným sladidlem už od dávných dob. Avšak dnes se nám na talíř dostávají i netradiční druhy medu, které rozhodně stojí za to vyzkoušet. Naše babičky je neznaly, ale my můžeme mlsat nejrůznější druhy z celého světa. Pojďte ochutnat s námi.

5. 3. 2019 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Rizika a pozitiva syrové stravy

Přirozená, prospěšná a neškodná, tak se jeví syrová strava. V mnohém je to pravda, ale jako každý extrém má i konzumace výhradně nezpracovaných surovin svá úskalí.

1. 3. 2019 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Jenom jíst. Díky všímavému jedení zhubnete

Mindfulness neboli všímavost, vnímání toho, co člověk dělá, je populární pojem. Žít přítomným okamžikem dokážou třeba děti, zaujaté hrou. A pak trénovaní jogíni. Přenést tuto myšlenku i do jídla je pro nás výhodné.

22. 2. 2019 0:00
Doba čtení: 5 minut

Bylinky a koření pro zahřátí: zázvorová omáčka umí divy

Nejen teplý svetr, ale taky vhodné jídlo zahřeje. A to pořádně, zevnitř a na dlouho. Které bylinky a koření pomohou, aby nám i v zimě bylo teplo?

4. 2. 2019 0:00
Doba čtení: 6 minut

Rostliny pro sladký život: Neznámá přírodní sladidla

O škodlivosti či neškodlivosti sladidel se odborníci neustále přou. Obvykle zamítají bílý i třtinový cukr. Mnozí z nich také agáve a jsou i tací, kteří odmítají třeba stévii. Mezi rostlinami jsou však další varianty, kterými si můžeme přisladit.

Doba čtení: 5 minut

Jak moc nezdravé jsou „zdravé“ chipsy?

Že smažené brambůrky a lupínky neprospívají našemu tělu, ví každý. Všichni ale doufáme, že kromě škodlivých bramborových lupínků existují i nějaké zdravé chipsy, po kterých se netloustne a neškodí nám. A výrobci slaných pochutin nás v této domněnce jen utvrzují.

24. 1. 2019 0:00
Doba čtení: 5 minut

Dnešní pšenice je přešlechtěná. Netradiční mouky nabízejí více

Mouka je nejčastěji využívanou surovinou v našich kuchyních. Přitom v podobě, v jaké ji známe dnes, na ní už není nic moc zdravého. Naopak bývá spojována s mnoha zdravotními neduhy. Problém je zejména v tom, že ji konzumujeme ve velkém množství. Proč tedy nezkusit zdravější a mnohdy i chutnější alternativy? K nejpopulárnějším patří ječná, kokosová, špaldová, kaštanová, ovesná, pohanková, mandlová a plantejnová neboli také banánová mouka.

Doba čtení: 4 minuty

Bilance roku 2018: Vyšší ceny i snaha o zdravější potraviny

KOMENTÁŘ – Co přinesl rok 2018 v oblasti výroby a spotřeby potravin? Zdražování, nová pravidla pro školní bufety či značení piva, ale i snahu o vyšší kvalitu.

2. 1. 2019 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Neexistuje nic jako úspěšné novoroční předsevzetí. Jediné, co existuje, je úspěšná změna myšlení

Všichni máme zkušenost nadšeného rozhodnutí pro velkou změnu. Od zítřka pravidelně běhám, nejím cukr a nestěžuju si. Tak rychle, jak předsevzetí vzniklo, tak se i vracíme do stejných kolejí. Jestli chceme v životě cokoli jinak, musíme o tom jinak přemýšlet.

31. 12. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Nejčtenější články roku 2018

Vážení a milí čtenáři, redakce serveru Vitalia.cz vám přeje krásné Vánoce. A pokud jste v letošním roce minuli některé články, přinášíme vám výběr těch, které zaujaly nejvíce čtenářů.

24. 12. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Vánoční cukroví: Perníčky bez cukru a linecké z tmavé mouky

O sladkost vánočních perníčků se postarají rozinky a med. A o chuť a vůni domácí perníkové koření. Na linecké můžete místo klasické mouky použít tmavou chlebovou, která je vhodnější než znovuobjevená špaldová mouka.

15. 12. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Extrémy ve výživě: Jak se liší den masožravce a vitariána

Říká se, že strava má být pestrá. Odborníci se shodují na tom, že by měla obsahovat tuky, cukry i bílkoviny. Existují však stravovací systémy, jejichž základ tvoří pouze jedna nutriční složka. Prý se díky tomu hubne a člověk se cítí zdravější.

Doba čtení: 4 minuty

Čím nahradit sladkosti, aby to dětem chutnalo

Bez sladkostí si málokterý dospělý dokáže představit svůj běžný den, a co teprve dítě. Jenže mlsat se nemusí jen přeslazené prefabrikáty. Poradíme, jak můžete zejména dětem nahradit nevhodné sladkosti. A to tak, aby se neofrňovaly.

Doba čtení: 5 minut

Zimní jídelníček podle našich babiček

Lokální, sezónní, bio, málo cukru, bílá mouka jen svátečně… Vše, co je pro nás aktuálním trendem, bylo dřív nejen naprosto běžné, ale často i nutné. Přečtěte si, co bylo základem kuchyně v zimě či jak se Vánoce osladily i bez rafinovaného cukru.

Doba čtení: 3 minuty

Tsampa: tradiční tibetský pokrm coby skvělá svačina

Vydatná a zdravá, taková může být vaše snídaně nebo svačina. Příprava pokrmů z tsampy, tradiční tibetské suroviny, není složitá ani časově náročná. Přinášíme vám několik jednoduchých receptů.

30. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Správné tuky neškodí

Docent Stanislav Sekretár ze Slovenské technické univerzity v Bratislavě se zabývá jak pozitivními účinky rostlinných olejů na lidské zdraví, tak i tím, jak zabránit tomu, aby se tyto blahodárné vlastnosti rostlinných olejů nezničily nevhodným zacházením.

Doba čtení: 5 minut

Zelenina a luštěniny dětem chutnají, když víte, jak je připravit

Nasytit děti zeleninou nebo luštěninami bývá úkol nesnadný. Můžete je v jídle zakamuflovat, anebo jednoduše přiznat. V jídlech, která dětem budou chutnat, protože jsou prostě skvělá.

25. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

Mana: je tak božská, jak výrobce tvrdí?

Mana je prášek pro přípravu nápoje nebo již hotový drink, který je prezentován coby kompletní jídlo. Navíc trvanlivé a vyvážené. „Plně nahradí běžné jídlo,“ praví reklama. Jenže s Manou je to složitější. Podívali jsme se podrobně na její složení.

Doba čtení: 7 minut

Jak bojovat s diabetem stravou? Ukázkový jídelníček při cukrovce

Při předcházení diabetu, případně už při vzniku onemocnění je důležité dodržovat pravidelnou a kvalitní stravu. Platí také, že ve stravě je potřeba co nejvíce omezit cukr, což jsou nejen jakékoliv cukrovinky, ale i sladké nápoje včetně colových, a vyvarovat se alkoholu.

16. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

10 potravin, v nichž byste cukr nečekali. Ale je tam

Snažíme se jíst zdravě, kupujeme si zeleninu, luštěniny… Ale pozor, pokud tyto potraviny nakupujete již připravené, ve formě určitého polotovaru, je pravděpodobné, že obsahují více cukru, než tušíte.

9. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Ujíždím na oříšcích. Už bych za ně měla dovolenou

FEJETON – Tuhle jsem si spočítala, kolik bych za rok ušetřila, nebýt mé oříškové závislosti. Hodně. Bylo to cestou pro oříšky a koupila jsem si patnáct deka.

8. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 1 minuta

Výživa onkologických pacientů: Uvědomte si včas riziko podvýživy

Nádorové onemocnění je velmi často spojeno s rizikem hubnutí a podvýživy. Více než polovina nemocných s nádory zažívacího traktu má známky podvýživy již při zjištění diagnózy, ale podvýživa je častá také u mnoha jiných nádorů.

7. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 6 minut

Čokoláda bez cukru: Marketing s projímavými účinky

Vyhýbáte se cukru? A víte, že některé potraviny, které se pyšní tímto označením, jsou namísto toho ochuceny umělými sladidly? Nejlepší čokoláda bez cukru je ta bez náhradních sladidel.

3. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty