Hlavní navigace

Dieta

Chcete zhubnout? Udržet si postavu? Přitom si nezničit zdraví a vyhnout se častému jo-jo efektu? Nové a zaručené diety se objevují s železnou pravidelností. Při podrobnějším pohledu jsou mnohé z nich jen oprášené a marketingově navoněné staré známé.

Redukce váhy by měla vždy probíhat postupně, vyžaduje rozumnou změnu jídelníčku a celkově životního stylu. Metoda „dlouhý bič a malý dvůr“ platí pořád, ale všichni si to chceme nějak ulehčit. Velký průvodce dietami představuje výhody a nevýhody nejznámějších diet.

Asertivně na předsevzetí: „Snažit se“ je chyba

Předsevzetí nemusí být zrovna novoroční. Řeknete: „Budu se snažit o …“ Trenér asertivity opáčí: „Jen to ne, rozhodně se nesnažte! Jen se rozhodněte a jednejte dle svého rozhodnutí.“ Máte asertivní právo nevědět, jak to dopadne, udělat chybu, nebýt zodpovědní za problémy druhých ani závislí na tom, zda vám budou všichni tleskat.

Doba čtení: 5 minut

Redukční dieta zabere jen na někoho

Žádný typ diety nemá univerzální platnost. A i když budete „hubnout“ správně, třeba pod dohledem odborníka, kýžený výsledek se nemusí dostavit. Na vině jsou geny a metabolismus.

1. 1. 2019 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Neexistuje nic jako úspěšné novoroční předsevzetí. Jediné, co existuje, je úspěšná změna myšlení

Všichni máme zkušenost nadšeného rozhodnutí pro velkou změnu. Od zítřka pravidelně běhám, nejím cukr a nestěžuju si. Tak rychle, jak předsevzetí vzniklo, tak se i vracíme do stejných kolejí. Jestli chceme v životě cokoli jinak, musíme o tom jinak přemýšlet.

31. 12. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Jak vytrvat v předsevzetí: Řekněte ostatním, že chcete zhubnout

„Selžete? Nevadí.“ Výživová poradkyně o snahách zhubnout. Jak to udělat, aby novoroční předsevzetí tentokrát vydrželo?

28. 12. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Extrémy ve výživě: Jak se liší den masožravce a vitariána

Říká se, že strava má být pestrá. Odborníci se shodují na tom, že by měla obsahovat tuky, cukry i bílkoviny. Existují však stravovací systémy, jejichž základ tvoří pouze jedna nutriční složka. Prý se díky tomu hubne a člověk se cítí zdravější.

Doba čtení: 4 minuty

Má smysl hubnout před Vánoci?

Někdo znervózní už před svátky a váhu si hlídá „preventivně“, jiný slibuje „letos ani jeden rohlíček“. K vánočním stresům, kterými sami sobě kazíme „svátky klidu a pohody“, se tak přidává i obávané vánoční tloustnutí. Je důvod k panice?

Doba čtení: 4 minuty

Můžu se předávkovat vitamínem D?

Hlavním zdrojem vitamínu D je slunce, doplňovat ho můžeme také vhodným jídelníčkem a speciálně obohacenými potravinami či doplňky stravy. Odborníci vysvětlují, jak na to.

17. 10. 2018 10:24
Doba čtení: 3 minuty

Jak bojovat s diabetem stravou? Ukázkový jídelníček při cukrovce

Při předcházení diabetu, případně už při vzniku onemocnění je důležité dodržovat pravidelnou a kvalitní stravu. Platí také, že ve stravě je potřeba co nejvíce omezit cukr, což jsou nejen jakékoliv cukrovinky, ale i sladké nápoje včetně colových, a vyvarovat se alkoholu.

16. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Čokoláda bez cukru: Marketing s projímavými účinky

Vyhýbáte se cukru? A víte, že některé potraviny, které se pyšní tímto označením, jsou namísto toho ochuceny umělými sladidly? Nejlepší čokoláda bez cukru je ta bez náhradních sladidel.

3. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Vhodné potraviny pro obézní děti

Odborníci připravili základní doporučení pro léčbu dětské obezity určené dětem a jejich rodičům. Týkají se nejen nakupování, vaření či složení jídelníčku. Pomoci mohou i zdánlivé maličkosti.

30. 9. 2018 0:00
Doba čtení: 7 minut

Dieta cholesterolu na míru: čeho jíst míň a čeho víc?

Hodnoty cholesterolu se dají významně ovlivnit. Zejména důslednou prevencí a v případě potíží správnou léčbou.

26. 9. 2018 10:19
Doba čtení: 4 minuty

Po kom máme postavu: Za co (ne)mohou geny?

Máte hrudník po tatínkovi, ale boky jsou dědictvím z maminčiny strany? Genetika si s námi pohrává, jak se jí zlíbí, a nám nezbývá nic jiného, než se s ní „nějak“ popasovat. Naštěstí není vše dané až do smrti, byť je nutné si přiznat, že s rodinou se sklony k obezitě za zády nepůjde hubnutí lusknutím prstů.

3. 9. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Nejčastější důvody, které nám brání zhubnout

Snažíte se, držíte diety, cvičíte, jíte zdravě, ale stále nehubnete? Nebo zhubnete, ovšem kila jsou brzy zpět? Zde je výčet typických chyb a rady, jak hubnout s trvalým výsledkem.

23. 8. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Hubnutí podle zaměstnání

Každý člověk je individuální, a tak i naše těla pracují trochu jinak, míváme různé chutě a preferujeme různé potraviny. Vliv na to, jak se stravovat, abychom nebyli obézní, má i naše profese.

17. 8. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Alkohol a hubnutí: to nesmím ani víno?

Alkohol je obecně velmi kalorický, a tudíž jej výživoví poradci v rámci redukce tělesné hmotnosti obecně nedoporučují. Ale co když přeci jen neodoláte?

29. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Cena za „vymakanou” krásu mužského těla

Kdo tvrdí, že jen ženy se až příliš zaobírají vlastní krásou, tvary svého těla a dokonalou postavou, je naprosto na omylu. Který muž by nechtěl mít perfektně vysportované tělo se „šestipackem“? Co ale za touto námahou stojí a jak se při tom nezničit?

Doba čtení: 10 minut

Cukr – správná volba, nebo skrytá hrozba?

O cukru slýcháme v dnešní době spíše samá negativa. Odstranit veškerý cukr z jídelníčku dospělých a dětí přesto není nutné. Jak s ním zacházet, aby vám neškodil?

Doba čtení: 5 minut

Příprava ječných krup zabere půl hodiny a rozhodně stojí za to

Ječmen obsahuje řadu cenných látek a ječné kroupy jsou zdrojem vlákniny, beta-glukanů a vitamínů. Na vaření krup není nic složitého, můžete je jednoduše přidat do svých oblíbených receptů, třeba do polévek, jako doplněk salátů nebo místo rýže do rizota.

Doba čtení: 4 minuty

Jeden muffin má víc cukru, než je dávka na celý den

Je známo, že s cukrem bychom to neměli přehánět. A to s jakýmkoli cukrem, ať se už jmenuje jakkoli. Přidaný cukr je jednou z nejhorších složek moderní stravy. Nedodává tělu žádné živiny, ale pouze kalorie, což může náš metabolismus dlouhodobě poškodit.

Doba čtení: 6 minut

Hubnete do plavek? Kašlete na dietu, hlídejte si bílkoviny

Přípravy na plavkovou sezónu pomalu vrcholí a vy si stále lámete hlavu, jak vyzrát nad zbývajícími tukovými polštářky? Je dost pravděpodobné, že chybujete v naprostém základu – ve stravě.

25. 5. 2018 11:00
Doba čtení: 3 minuty

Radši tu a tam něco nezdravého než příliš mnoho zdravého

Tři odborníci, tři otázky. Margit Slimáková, Radkin Honzák a Hanka Zemanová odpovídali na to, jaké chyby ve stravování nejčastěji děláme a jak to lze napravit.

Doba čtení: 6 minut

Léto za dveřmi: Jak se dostat co nejrychleji do formy?

Do léta už mnoho času nezbývá, ale pokud nemáte morbidní obezitu, pak ještě na postavě i celkovém životním stylu zvládnete zapracovat. A ani to nebude moc bolet.

17. 5. 2018 14:18
Doba čtení: 4 minuty

Práce na směny? Je to jako zažívat jet lag

Pracovat na směny není dnes nic neobvyklého. Celá řada lidí se kvůli tomu potýká s narušeným biorytmem. Špatně spí, špatně jí a ještě tloustnou. Kdo je nejohroženější?

10. 5. 2018 15:15
Doba čtení: 3 minuty

Piškoty a hořká čokoláda: častý dietní omyl při průjmu

Tradovaní pomocníci při průjmu, jako jsou piškoty, suchary či hořká čokoláda, nám vůbec pomoct nemusí, naopak. Jaká dieta je při střevních potížích nejúčinnější?

Doba čtení: 4 minuty

Prof. Vítek: Pozor na vysoký příjem bílkovin

Nejen vrcholoví, ale i amatérští sportovci hledají informace o bílkovinách neboli proteinech. Narostou po nich svaly, pomáhají při hubnutí, podpoří lepší výkon? Expert na sportovní výživu před přehnaným příjmem proteinů varuje.

Doba čtení: 5 minut

Obézním hrozí rakovina, nejtlustší generací jsou mileniálové

Nová obsáhlá studie uvádí, že vliv nadváhy a obezity jako narůstajících faktorů na vznik rakoviny děsivě stoupá. Mladá generace přitom již je, nebo brzy bude tlustá jako snad nikdy dříve.

12. 4. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Jaké jsou možnosti léčby obezity? Některé hradí pojišťovna

Lidé, kteří potřebují zhubnout, mají šanci na pomoc zdravotní pojišťovny. Terapie obezity by ale vždy měla být komplexní a nutná je spolupráce pacienta. Vedle farmakoterapie a chirurgické léčby pro závažné případy zahrnuje redukční dietu, pohybovou aktivitu, případně podpůrnou psychologii.

26. 3. 2018 10:54
Doba čtení: 4 minuty

Co se stane, když zavedete vysoké daně za sladkosti

Pokud chcete sladký život, v Norsku vás momentálně nečeká. Země zavedla „daň z cukru“. Velká Británie ji bude v dubnu následovat. Je to dobrý nápad?

Doba čtení: 7 minut

Jsou morbidně obézní. Jídlo je zabíjí

Televizní reality show Můj 300kg život ukáže osudy lidí, kteří nedokáží přestat jíst, přestože jim jejich posedlost ničí život.

Doba čtení: 4 minuty

Střevní bakterie ovlivňují, zda jsme tlustí, či hubení

Nejen výživa a nedostatek pohybu ovlivňují naši váhu. Za to, jakou konfekční velikost si oblékáme, mohou i bakterie v našich střevech. Můžeme dostat do těla ty, které by nám pomohly zhubnout?

Doba čtení: 3 minuty