Hlavní navigace

luštěniny

Cizrna: ještě zdravější než jiné luštěniny. Co s ní?

Z plechovky je dobrá, uvařená ještě lepší. Cizrnu pro přípravu cizrnové pomazánky – hummusu je třeba uvařit tak, aby se úplně rozpadala. Naopak na falafel – smažené cizrnové kuličky nebo placičky – se hodí jen a pouze syrová luštěnina. „Pokud se v receptu objeví vařená cizrna, vejce nebo mouka, hned ho zahoďte,“ radí odborník na arabskou kuchyni.

12. 3. 2019 0:00
Doba čtení: 6 minut

Zelenina a luštěniny dětem chutnají, když víte, jak je připravit

Nasytit děti zeleninou nebo luštěninami bývá úkol nesnadný. Můžete je v jídle zakamuflovat, anebo jednoduše přiznat. V jídlech, která dětem budou chutnat, protože jsou prostě skvělá.

25. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 5 minut

10 potravin, v nichž byste cukr nečekali. Ale je tam

Snažíme se jíst zdravě, kupujeme si zeleninu, luštěniny… Ale pozor, pokud tyto potraviny nakupujete již připravené, ve formě určitého polotovaru, je pravděpodobné, že obsahují více cukru, než tušíte.

9. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Muži jsou tlustší než ženy, přestože více sportují

Jak jsou na tom Češi a Slováci s váhou, sportem a výživou? Kdo jí více luštěnin, jaký olej preferujeme a proč ženy moc nesportují? To všechno sledoval nejnovější mezinárodní průzkum.

Doba čtení: 4 minuty

Aquafaba: Proč nálev z cizrny vylévat, když z něj můžete mít skvělou majonézu

Obyčejně nálev z plechovky s cizrnou vyléváme do odpadu, stejně jako když cizrnu vaříme. Tím ale přicházíme o velmi cennou surovinu, která se dá v kuchyni krásně využít. Ať už do sladkých pokrmů, nebo do slaných. A rozdíl oproti vejcím nepoznáte.

Doba čtení: 5 minut

Domácí klíčení: tipy výživových poradců

Rostlinné klíčky a výhonky jsou zdrojem celé řady zdraví prospěšných látek. Klíčení zvládnou i začátečníci. Zkusit můžete řeřichu, vojtěšku, mungo, čočku nebo čím dál oblíbenější pohanku.

21. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

V čem tkví zrada luštěnin

Čočka, fazole, hrách, cizrna… Všechny druhy luštěnin jsou zdravé, některé však nadýmají, jiné jsou náročné na přípravu, fazole v nálevu zase mohou obsahovat zbytečný cukr. Co s tím?

Doba čtení: 4 minuty

5 tropických luštěnin, které určitě neznáte

Čočka s párkem a hrachová polévka, to už jsou obehraná jídla. Což takhle zkusit praskavec do špenátu a vignu jako přílohu k masu?

Doba čtení: 2 minuty

4 barvy čočky: Proč není jedno, kterou jíte

Čočka hnědá a tmavozelená jsou klasika, na červenou jsme si pro její výhody už také zvykli. Nejnovějším druhem čočky v našich kuchyních je čočka černá zvaná beluga.

9. 6. 2016 8:00
Doba čtení: 3 minuty

Čočková polévka – optimální zdroj přirozených cukrů

Čočka má mnohé výhody, a nemusí dokonce ani nadýmat, když víte, jak na to. Každá z barevných variant čočky se hodí trochu na něco jiného, ale tradiční českou polévku si připravíme z hnědé čočky.

Doba čtení: 3 minuty

Hrachová polévka – vhodná pro sportovce, těhotné i děti

Bojíte se nadýmání? Výhody hrachovky převažují, navíc i luštěniny se dají připravit tak, že riziko nežádoucích vedlejších efektů je minimální.

Doba čtení: 3 minuty

Černou čočku nemusíte namáčet

Luštěniny obecně moc nekonzumujeme, odrazuje nás dlouhá doba přípravy, máčení i následně nafouknuté břicho. To ale ještě neznáme černou čočku a fígle proti nadýmání.

11. 1. 2016 15:06
Doba čtení: 1 minuta

Luštěniny a bez nadýmání

Luštěniny milují bylinky – a vás to zbaví plynatosti. Vhodné druhy umí stáhnout nadýmavé látky do sebe a jsou tak účinnou zbraní proti tvrdému břichu a „nadmutému“ trapasu.

Doba čtení: 4 minuty

Lupina: skrytá přísada průmyslových potravin. Počet alergií neznámý

Vlčí bob, lidově lupina, je rozšířenou přísadou v různých pekařských a masných výrobcích, aniž bychom to tušili. Někteří lidé jsou na ni přitom alergičtí.

Doba čtení: 3 minuty

Pučálka – staročeský fast-food

Na jaře všechno klíčí… Klíčit může i jídlo na talíři. Pučálka je tradiční postní pokrm, navíc přímo nabitý vitamíny. Dřív ho prodávaly na ulici báby pučálnice.

Doba čtení: 3 minuty

Luštěniny jsou cenným zdrojem bílkovin

Fazole, čočka, cizrna či hrách jsou opravdovými energetickými zázraky. Vyživují organismus, zasytí, jsou lehce stravitelné a téměř bez kalorií…

Doba čtení: 5 minut

Sója: pohroma pro přírodu, přijatelná pro člověka

Sója je mimo jiné úžasným zdrojem bílkovin, obsahuje 14× více bílkovin než drůbeží maso. Současně je významným alergenem. Podobných pro a proti najdeme v případě sóji mnohem víc.

Doba čtení: 4 minuty

Cizrna – jednička mezi luštěninami

Využití cizrny v kuchyni je díky vynikajícím vlastnostem a příjemné oříškové chuti široké, lze ji přidávat prakticky do všeho. Poslouží třeba jako přírodní jíška, k masu i do hummusu.

Doba čtení: 4 minuty

Bylinky, nebo hormony - co pomůže v menopauze?

Vaše letitá družka menstruace na váš již nemá tolik času. Přichází nová návštěvnice zvaná menopauza, která se vám cpe do dveří, aniž byste ji čekaly. Co jí nabídnout?

Doba čtení: 4 minuty

Luštěniny: dobrý důvod k namáčení

Luštěniny jíme míň a míň. A je to škoda. Vedle mnoha pozitiv mají snad jediné negativum. Ale proč myslíte, že je už naši předci namáčeli?

Doba čtení: 5 minut

Jak správně doplnit vlákninu

Kolik vlákniny skutečně potřebujeme? Najdeme ji v řadě potravin, v obchodech dokonce narazíme na sáčky s podivným obsahem – rozpustnou vlákninou. Z čeho ji ideálně doplnit a nepřebrat?

Doba čtení: 4 minuty

Je sója opravdu tak zdravá potravina?

Po letech, co jsme si zvykli na to, že sóju běžně najdeme nejen v obchodech se zdravou výživou, ale prakticky všude, se objevují zprávy, že možná až tak zdravá není. Jak to tedy je?

Doba čtení: 3 minuty