Maloobchodní řetězce v anketě pro server Vitalia.cz popsaly trendy, které udávají jejich zákazníci tím, o jaké druhy chleba projevují zájem. Na hlavních bodech se vesměs shodují – velmi populární zůstává stále klasický pšenično-žitný bochník, roste ale poptávka po dalších druzích, zejména kvasových, žitných, celozrnných. Lidé mají rádi chleby čerstvé, od lokálních dodavatelů. V oblibě jsou kulaté pecny a oproti minulosti mnohem více také menší varianty chleba.
Co se dozvíte v článku
Méně je více: menší bochníky jsou trend, předcházejí plýtvání
Průměrná roční spotřeba chleba se pohybuje v Česku dlouhodobě okolo čtyřiceti kilogramů na osobu. V roce 2019 to bylo přesně 39 kg, což je o 0,3 kilogramu méně než v roce předchozím. Podle Pavla Meduny, vedoucího výroby a prodeje pekáren hypermarketů Globus, to ale neznamená, že bychom snědli o něco menší množství chleba. Ve statistikách se totiž odráží trend, kdy pekárny i řetězce nabízejí čím dál větší množství chlebů v malém balení, aby pomohly zákazníkům předcházet plýtvání potravinami. Takže jsme pravděpodobně chleba snědli stejně, zato jsme ho méně vyhazovali.
Galerie: Test: stejné chleby, různé obaly – kde vydrží nejdéle
S oblibou menších chlebů souvisí i to, jak se rozšiřuje výběr. Pavel Meduna popisuje, že zákazníci při rodinném nákupu často sáhnou i po dvou typech chleba, protože někdo má raději klasiku a někdo preferuje spíš „zrníčka“. A tím pádem se hodí chleba spíše menší. „Chleby prodáváme jak celé, tak i nakrájené na půlky nebo čtvrtky, aby si vybral každý. Naším cílem není, aby zákazníci nakoupili velké množství pečiva a pak ho vyhazovali, ale aby si ho nakoupili tolik, kolik ho potřebují, a pak si přišli pro čerstvé,“ popisuje situaci v Globusu.
Stejné zkušenosti mají také například v prodejnách Alberta. Ředitel komunikace Jiří Mareček zmiňuje jednak trend udržitelnosti a neplýtvání potravinami, ale rovněž množství zákazníků z menších rodin či jednočlenných domácností. Ti všichni rádi volí menší verze chlebů, aby předešli přebytkům. „I z toho důvodu jsme do naší nabídky nově zařadili menší půlkilovou verzi našeho Mistrovského chleba, kterého se týdně prodají desítky tisíc kusů a máme ho nyní ve dvou variantách. Velmi oblíbeným zástupcem menších chlebů je také náš 100% žitný Mlynářský chleba,“ popisuje.
Zájem o menší chleby potvrzuje také Tesco a Penny. „Mezi zákazníky dlouhodobě roste obliba chlebů od lokálních pekařů, kteří vyrábějí především nižší gramáže, nejčastěji 400–750 gramů. Největší zájem je o menší půlkilogramové chleby s podmáslím nebo o kváskové chleby,“ uvádí Tomáš Kubík, manažer komunikace Penny Marketu.
Klasický bochník stále vede
Pro představu, klasická Šumava nebo obdobné bochníky konzumního chleba váží obvykle 1200 gramů. A tento druh chleba je navzdory rostoucí konkurenci stále nejprodávanější. Tomáš Kubík udává pár čísel pro lepší představu:
„V Penny se každý rok prodá více než 5 milionů bochníků klasického konzumního chleba o váze 1200 gramů. Ten je dlouhodobě nejprodávanějším druhem chleba. Poskládané za sebe by tyto bochníky vytvořily řadu dlouhou přes 1500 kilometrů. A to mluvíme jen o jednom druhu chleba.“
Nejprodávanější druhy chleba v řetězcích
Albert
Přesná data neudává. Úspěch má mj. Mistrovský chleba z kvásku od Alberta. Zákazníci více vyhledávají zdravější alternativy, tedy pečivo celozrnné, žitné anebo s podílem žitné mouky a také kvasové pečivo. Volí často menší varianty chleba.
Billa
Nejprodávanějším druhem je chleba 500 g konzumní. Obecně je stále nejoblíbenějším chlebem tradiční konzumní pšenično-žitný chléb v různých váhových modifikacích.
Coop
Nejoblíbenější kategorií je klasický pšenično-žitný chléb, známý též jako Šumava. Zákazníci si potrpí na čerstvý chléb a pečivo od místních dodavatelů.
Globus
Nejprodávanější je oválný kmínový chleba a Šumava. Tuto klasiku začínají dohánět další varianty, například celozrnné, a menší balení chleba.
Kaufland
Nejprodávanější je chléb konzumní 1200 g od regionálních dodavatelů. Z chlebů dopékaných na prodejnách je nejoblíbenější Chléb podmáslový 500 g, Rodinný chléb 1000 g a Kulatý sedlácký chléb 670 g. Zákazníci mají také zájem o kvasové chleby a chleby s přidanou hodnotou.
Lidl
K vyhledávaným produktům patří balené chleby, velký zájem je také o dopékané chleby. Mezi nejoblíbenější produkty patří máslový toustový chléb, Horský chléb a Řemeslný pecen.
Penny
Dlouhodobě nejprodávanějším druhem je klasický konzumní chléb 1200 g. Roste obliba chlebů od lokálních pekařů, kteří vyrábějí především nižší gramáže. Největší zájem je o menší půlkilogramové chleby s podmáslím nebo o kváskové chleby.
Tesco
Zájem a nabídka se liší dle krajů a lokálních dodavatelů. Mnohde nad klasickými bochníky 1200 g vedou chleby spíše menší a také ty kulaté.
Trendy se mění a cena již není to hlavní
Podle Českého statistického úřadu byla průměrná cena konzumního kmínového chleba letos v srpnu 29,76 Kč, v září 29,60 korun na kilo. V obchodech najdeme i chleby levnější, ale rozhodně také dražší. Mnohem dražší. Jedním z trendů je totiž také fakt, že cena již není tak rozhodující:
„Cena je důležitým parametrem pro zákazníky u všech komodit, tedy je důležitá i u chleba. Nicméně zde je nutno podotknout, že v souvislosti s trendy a stále větší orientací na zdravou výživu již zákazník není tak cenově senzitivní, aby si za kvalitní chléb nepřiplatil,“ říká Dana Bratánková, manažerka korporátní komunikace řetězce Billa.
To potvrzují i další obchodníci, například Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu skupiny Coop: „Cena je vždy důležitá. Zákazníci ale umí ocenit kvalitu a mnoho z nich si uvědomuje, že kvalitnější chléb z lokální pekárny je o něco dražší než průmyslově vyráběný chleba z velké pekárny.“ Ve stejném duchu mluví Tomáš Kubík z Penny Marketu: „Zákazníci jsou pochopitelně na cenu citliví, ale obecně je výrazně více než v minulosti zajímá kvalita a původ chleba, proto spolupracujeme se 44 regionálními pekaři, které zákazníci ve svých regionech znají a mají jejich výrobky rádi.“
A mluvčí Tesca Václav Koukolíček shrnuje: „Zákazník rozhodně i nadále očekává kvalitu, ale je ochoten začít připlácet si za ‚dobroty‘.“ Co jsou ony dobroty, si představuje každý řetězec různě.
Kdo peče a kdo rozpéká?
Některé řetězce mají vlastní pekárny, jiné řadu lokálních dodavatelů, někde sázejí na rozpékané pečivo.
K největším výrobcům pekařského sortimentu v ČR patří Pekárny Globus. „Ročně zpracujeme více jak 9500 tun mouky a chlebů vyrobíme a prodáme miliony. Za posledních deset let například pekárny hypermarketů Globus, kterých je patnáct, rozšířily nabídku druhů chlebů násobně,“ popisuje Pavel Meduna. Globus pekárny, které řídí, letos získaly pro 56 svých výrobků, včetně chlebů, označení Česká cechovní norma. Znamená to, že potraviny jsou vyráběny schváleným tradičním postupem a z kvalitních, převážně českých surovin. Globus se tak stal pekárnou s nejvyšším počtem registrovaných pekárenských výrobků České cechovní normy. Podle této normy peče například i Tesco, a to své dva druhy chlebů, které vyrábí na 29 obchodech.
Rozpékání na prodejnách prakticky minulo prodejny Coop, některé jiné řetězce kombinují čerstvé pečivo od dodavatelů, případně i vlastní produkci, s rozpeky:
Řetězce a jejich nabídka chlebů
Albert
Přesná data neuvádí. Zmiňuje vlastní chleby, Mlynářský a Mistrovský, obě řady byly vyvinuty přímo s pekaři na prodejnách Alberta. Dále mj. nabízí pečivo také z cca 60 malých regionálních pekáren po celém Česku.
Billa
Momentálně má v sortimentu celkem 167 druhů chleba. Z celkového množství nabízených chlebů rozpéká na prodejnách 12 druhů chleba.
Coop
Chleba z rozmrazeného polotovaru prakticky neprodávají. Prodejny jsou zásobovány především z lokálních pekáren, jde o několik stovek dodavatelů. V každém regionu tak najdete trochu jiný druh chleba. Prodejny se velmi liší z pohledu velikosti, a tím i sortimentu. V nejmenších vesnických prodejnách si často vystačí s dvěma či třemi druhy chleba, v supermarketech jde až o 15–20 druhů. Pro představu jenom Coop v Ústí nad Orlicí prodává ve svých zhruba 100 obchodech přes 200 druhů chleba.
Globus
Pekárny Globus patří mezi 5 největších výrobců pekařského a cukrářského sortimentu v ČR. Ročně zpracují více jak 9500 tun mouky a chlebů vyrobí a prodají miliony. V současnosti pečou 16 druhů chleba. 8 druhů běžných chlebů od kmínového přes Šumavu až po Horal a 8 druhů speciálních chlebů, jako je žitný, dýňový, bavorský nebo vícezrnný. Každá pekárna si připravuje vlastní žitný chlebový kvas a má svoje silo na mouku, kterou odebírá z nejbližšího mlýna.
Kaufland
Od regionálních dodavatelů odebírá více než 300 druhů chlebů. Na každé prodejně nabízí zákazníkům průměrně 33 druhů chleba. Nejprodávanější je Chléb konzumní 1200 g – regionálně jej odebírá od 23 dodavatelů. Další druhy chlebů najdou zákazníci v bezlepkovém sortimentu (nejméně 7 druhů). Prodejny nemají vlastní pekárny, dopékají ze zmrazených polotovarů, odebírá 19 druhů čerstvě dopékaných chlebů.
Lidl
V nabídce má zhruba 30 druhů chleba, a to včetně bezlepkových a bio výrobků. Aktuálně pečou 7 druhů chleba: Podmáslový, Řemeslný, Pekařův, Dřevorubecký, Slunečnicový, Žitný a Horský.
Penny
V nabídce je v současné době více než 120 druhů chleba dodávaných mimo jiné i 44 lokálními pekárnami. Mezi nejvýznamnější regionální pekaře patří například Adélka, Moravec pekárny, Cvrčovice nebo Karlova pekárna. Zhruba 40 druhů chleba je vyráběno exkluzivně pro Penny a nikde jinde je nekoupíte. Přímo na prodejnách rozpékají 6 druhů chleba.
Tesco
Nabídka chlebů je specifická, v každém kraji je chléb daného lokálního dodavatele. Ve 29 obchodech vyrábí i vlastní dva druhy chlebů. Jedná se o Tesco chléb konzumní 800 g a chléb kmínový 500 g.
Novinky ano – ale opatrně
Obchodníci lákají také na řadu novinek – nebo naopak na návraty k tradičním postupům a surovinám. „Zákazníci jsou – pokud jde o chléb – ve velké míře konzervativní, nicméně lze pozorovat rostoucí zájem o ‚zdravější‘ varianty,“ uvádí Tomáš Myler, tiskový mluvčí řetězce Lidl.
Na jedné straně je tak velmi populární návrat ke kvasovým chlebům či většímu podílu žitné mouky a podobě bochníků „jako za stara“, jak dokládá například novinka z pekáren Globusu. Pšenično-žitný řemeslný chléb, který je po obvodu ručně karbovaný (oddělovaný od ošatky a tím zdobený) a na povrchu štrejchovaný (ometaný), má prý u zákazníků velký ohlas.
Podobně je na tom Mistrovský chléb z Alberta vyráběný podle tradičních receptur z kvalitního kvásku nebo žitný Mlynářský chleba od stejného výrobce. Má vysoký podíl celozrnné mouky, která obsahuje celá zrna včetně obalové vrstvy a klíčků. Chléb je tak bohatý na vlákninu a minerální látky.
Na vlastním kváskovém chlebu pracují aktuálně i v Tescu: „Chléb bychom si chtěli na našich 29 obchodech vyrábět z tradičního žitného kvasu bez použití droždí. Chléb by tedy byl kypřen pouze kvasem,“ uvedl pro Vitalia.cz mluvčí Václav Koukolíček.
Na straně druhé zákazníky zajímají netradiční varianty a speciality, jak popisuje Ivana Dvořáková z Kauflandu: „Zákazníci mají zájem o kvasové chleby, ale také o chleby s přidanou hodnotou, například Celozrnný žitný bochník se záparou, Pohankový chléb s vlašskými ořechy, Kváskový chléb s restovanou cibulkou a podobně.“
A kromě již zmíněných trendů, jako jsou lokální dodavatelé a udržitelnost či zdravotní benefity, patří k moderní nabídce i vyšší informovanost spotřebitele: „Zákazníci se více dívají také na složení a zajímá je, zda pečivo obsahuje přídatné látky nebo droždí. V Albertu jsme z toho důvodu zlepšili informování zákazníků o složení pečiva, které najdou nejen na elektronické regálové etiketě, ale také v katalogu, který je připevněný na kroužkové vazbě přímo v pekárně na vitrínách s pečivem,“ říká Jiří Mareček.
Přes všechny novinky tak zřejmě platí slova ředitele rozvoje a marketingu skupiny Coop: „Určitě platí, že i do našich prodejen pronikly trendy zdravé výživy, a tedy vrostla obliba různých celozrnných produktů. Tím, že spolupracujeme hlavně s lokálními pekárnami, můžeme samozřejmě nabízet i jejich řemeslné chleby a další speciality. Chleba je pro naše zákazníky klíčová položka a jsou velmi citliví na jeho kvalitu a čerstvost. Do značné míry nás tak minul trend ‚dopékáren‘, z nichž pečivo po relativně krátkou dobu chutná dobře, ale s klasickým chlebem se srovnávat nedá,“ hodnotí Lukáš Němčík a uzavírá:
„V dobrém se však trend nemění v tom smyslu, že klasický čerstvý chléb nic nenahradí.“