Pokladny Albertu rozpoznají, co se na nich váží. Otestovali jsme, jak fungují

Sdílet

Řetězec Albert loni jako první zavedl kamery nad pokladnímí váhami, které dokážou s využitím AI poznat, jaké zboží si zákazník koupil. Obchod tvrdí, že díky tomu ušetří pět vteřin u každé položky. Neplete se ale umělá inteligence? Otestovali jsme ji.

Albert propadl umělé inteligenci, AI mu není cizí při úklidu – na prodejnách využívá automatické čistící roboty, které stírají prodejní plochu bez lidského elementu; díky chytrému plánování počítače řeší objednávky zboží podle potřeb a zájmu zákazníků jednotlivých obchodů, čímž předchází plýtvání. Teď AI naplno využívá při markování zboží. 

Už loni touto dobou jsme psali o tom, že řetězec Albert začal ještě více využívat umělou inteligenci, tehdy jen zkušebně, u pokladen. Před rokem se ještě nevědělo, jak moc šetří čas, po zkouškách a empirickém testování už je ale jasno. Oč jde a jak moc vám zrychlí nákupy? Jeli jsme se podívat do Albertu v Praze na Nových Butovicích.

VIDEO: Podívejte se, jak fungují pokladny využívající umělou inteligenci

Zdroj: Youtube.com

Připomínáme, že AI v pilotním projektu zkouší i Kaufland v pražské prodejně v Průhonicích, kde si v oddělení ovoce a zeleniny lidé zváží vybrané plody a AI jim rovnou vybere, o jaký druh jde. Psali jsme v článku Kaufland má speciální váhu, která pozná, co vážíte. Vyzkoušeli jsme ji.

Kaufland má speciální váhu, která pozná, co vážíte. Vyzkoušeli jsme ji Přečtěte si také:

Kaufland má speciální váhu, která pozná, co vážíte. Vyzkoušeli jsme ji

Už se ví, kolik nový systém ušetří 

Albert jako první maloobchodník na trhu začal loni v létě s testováním počítačového rozpoznávání produktů využívající umělou inteligenci.
Systém využívá miniaturní kameru zaměřenou na pokladní váhu, která pozná, jaké ovoce, zeleninu nebo pečivo zákazník kupuje – i když na nich není čárový kód. Během zlomku vteřiny rozpozná konkrétní položku nebo více podobných produktů, které nabídne pokladní, ta už jen na obrazovce potvrdí správnou volbu. 

Outstream Placeholder

„Kromě zkrácení doby čekání zákazníků u pokladen systém zvyšuje přesnost při identifikaci nebalených produktů, což minimalizuje chyby způsobené lidským faktorem při ručním zadávání,“ říkají v Albertu. 

Loni nám ještě mluvčí řetězce, Jiří Mareček, nedokázal říct o jakou dobu se nám nákup zkrátí, dnes už má jasno. „Běžná doba vyhledávání a markování jedné položky trvá pokladní něco málo přes osm vteřin, díky AI teď ušetříme 5 vteřin na jedné položce, skenování jedné položky s umělou inteligencí tak trvá zhruba tři a půl vteřiny,“ říká. A to není zrovna málo, při velkém rodinném nákupu, kde dominuje zelenina a pečivo, tedy položky, které jsou těmi nejčastěji vyhledávanými na dotykových obrazovkách.

Pozná AI brambory od cibule?

Jak přesně funguje a zda má umělá inteligence s nějakými položkami problém, jsme jeli zjistit do Albertu na Nových Butovicích, kde se systém loni začal testovat. Zkusili jsme udělat malý kontrolní nákup ovoce, zeleniny a pečiva. Vybírali jsme položky, které jsou si podobné, například brambory a cibuli, pomeranč a mandarinky, dvě snadno zaměnitelné bagety, dvě červená jablka a dva druhy podobného sladkého pečiva. Jednotlivé položky jsme dali do poloprůhledných nebo igelitových sáčků, některé byly bez balení. 

Zaváhání se objevilo hned u první skenované položky, kdy se AI nemohla rozhodnout, jakou bagetu máme v igelitovém sáčku, a tak pokladní nabídla dvě nejbližší varianty. „Zřejmě má naše pečivo tolik distinktivních znaků v rámci tvarů, velikosti a barvy, že i když je naše nabídka pečiva velmi široká, s rozlišováním pečiva umělá inteligence problémy obvykle nemá,“ řekl nám Jiří Mareček.

U našeho nákupu jsme nezaznamenali žádnou velkou kolizi či zádrhel, systém je jednoduše vycvičený a nezmátla ho ani červená jablka, co kus, to jiný druh. „S jablky byl v začátku asi největší problém, máme v nabídce i šest druhů červených, velmi podobných jablek,“ říká Jiří Mareček. Naše jablka ale umělá inteligence rozpoznala okamžitě a kdyby si náhodou nevěděla rady, které z červených jablek je v nákupu, nabídne pokladní k výběru několik nejbližších variant a ta správnou položku ručně označí.

Pečivo, ovoce, nebo zelenina balené v různých druzích sáčků mohou být sice pro AI trochu problematické, ale AI nechybuje. Jen nabídne nejbližší varianty. Že by umělá inteligence položku vůbec nepoznala,  se ale nestane. „Kdyby zcela náhodou taková situace ale nastala, má pokladní stále možnost vyhledat potraviny ručně, jako tomu bylo doposud,“ upřesňuje mluvčí řetězce.

Kvíz: Pamatujete si tyhle výrobky?

Možná jste výrobky, které byly a občas také nebyly k dostání na pultech obchodů před rokem 1989, na vlastní kůži nezažili. Nebo zažili, ale ani trochu se vám po většině z nich nestýská. V každém případě si však můžete udělat náš kvíz, abyste zjistili, jak se v nich vyznáte. 

Každou správně rozeznanou položku musí pokladní potvrdit, tím se systém učí a upevňuje své znalosti. Každým odkliknutím pokladní dostává, obrazně řečeno, systém jedničku, a čím víc jedniček, tím lepší vysvědčení. I protože systém zjevně prospěl s vyznamenáním, bude do konce roku rozšířen do všech poboček společnosti Albert.

Aktuálně se testuje na Nových Butovicích i v rámci nákupů se skenerem. 

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).