Lidl testuje scanování, Albert chystá nové prodejny, Kaufland vylepšuje věrnostní klub

Sdílet

Zákazník nakupuje v obchodě s potravinami
Autor: Depositphotos
Prodejna s nakupujícím
Otevírají nové pobočky, rozšiřují sortiment privátních značek, hodně testují AI, přidávají samoobslužné pokladny a vylepšují věrnostní programy. Mapovali jsme, s čím novým přichází řetězce působící na českém trhu.

Krize skončila a zákazníci se vrací ke kvalitě, i když si stále dávají pozor na cenu. V roce 2024 rostly tržby drogistických řetězců, supermarketů a diskontů. Naopak hypermarkety vykázaly pokles objemů prodejů o 2 procenta a nejhůře se loni dařilo malým prodejnám. To všechno stojí ve zprávě Svazu obchodu a cestovního ruchu a výzkumné agentury NielsenIQ.

I tak je podle Svazu obchodu a cestovního ruchu letošní rok v obchodě rokem inovací a investic. Co všechno z oblasti potravin pro své zákazníky jednotlivé řetězce přichystaly?

Obchodníci sází na privátky 

Podle prezidenta svazu Tomáše Prouzy bude pokračovat rozvoj obchodní sítě a její modernizace, včetně větší automatizace a digitalizace. „Významná část investic bude směřovat do oblasti udržitelnosti, ať už půjde o snižování spotřeby energií a výstavbu obnovitelných zdrojů, nebo o investice do reformulací privátních značek a lepší recyklovatelnost obalů,“ říká.

Digitalizace a automatizace se totiž stávají klíčovými faktory pro efektivitu retailu. Mezi nejvýznamnější technologické trendy patří tři pilíře, mají ale svá ALE.

  • Digitální cenovky – umožňují okamžitou aktualizaci cen a zjednodušují práci zaměstnanců, ALE chybovost v cenách se snižuje, ale vyloučit ji nelze
  • Samoobslužné pokladny – podle SOČR jsou stále oblíbenější, ALE v zahraničí je trend opačný
  • Věrnostní aplikace – umožňují lépe vyhledávat slevy podle priorit každého zákazníka a slevy také více cílit podle nákupních priorit jednotlivých zákazníků. ALE díky slevovým aplikacím či kartám mají obchodníci k dispozici řadu soukromých dat od milionů svých zákazníků, které v řadě případů mohou být prodávány třetím subjektům. Kvůli stížnostem bude Úřad pro ochranu osobních údajů věrnostní dokonce „appky“ kontrolovat.

Kde nejraději nakupujete potraviny nebo drogerii?

Albert chystá nové prodejny

V minulém roce řetězec otevřel jedenáct nových prodejen po celé republice. I v letošním roce plánuje expanzi v podobném tempu a investice do rekonstrukcí a modernizace stávajících prodejen.

„Pokračujeme v rozšiřování nabídky produktů našich oblíbených vlastních značek a obohacování portfolia zdravých potravin, abychom co nejlépe reagovali na potřeby zákazníků, kteří hledají čerstvé a kvalitní produkty,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Hovoří tak o nové produktové řadě Albert Menu Inspirace, která čítá přes 30 nových produktů předpřipravené balené zeleniny. Ta obsahuje třicet druhů jednodruhové zeleniny i zeleninových směsí, příloh a salátových mixů, které obsahují zálivku, sýr či krutony.

Soutěž řetězce Albert Zdravá 5, děti vaří

Albert Zdravá 5

Autor: Albert

Díky Albertu si polepší Potravinové banky

Albert i letos pokračuje v aktivitách pro děti. Nadační fond Albert připravuje už třináctý ročník soutěže Finále Zdravá 5, v níž budou malí kuchtíci připravovat nápadité zdravé snídaně či svačiny tak, aby spotřebovali všechny suroviny beze zbytku. Ostatně tématu neplýtvání se Albert věnuje dlouhodobě, v loňském roce daroval potravinovým bankám 3800 tun neprodaného jídla a pro rok 2025 se zavázal toto číslo navýšit na 4000 tun.

V obchodech už běžně uklízí roboti, ale úplně bez pomoci to zatím nezvládnou Přečtěte si také:

V obchodech už běžně uklízí roboti, ale úplně bez pomoci to zatím nezvládnou

Billa rozšíří spolupráci s Woltem

Vloni Billa otevřela historicky nejvyšší počet nových prodejen v jednom roce, a to celkem 14. A v expanzi hodlá pokračovat i tento rok. První prodejna letošního roku byla otevřena v Terezíně, koncem února se otevřela Billa v Kozomíně a následovaly nové pobočky v Chomutově-Otvicích nebo Šenově. 

U příležitosti otevírání nových prodejen chce nově Billa podporovat i místní komunity a organizace, vybraný subjekt získá finanční podporu ve výši 30 000 korun.

Otevření nové prodejny Billa v Kozomíně na Mělnicku

Billa v Kozomíně na Mělnicku

Autor: Billa.cz

„Současně každoročně modernizujeme desítky stávajících prodejen, jen v loňském roce bylo modernizováno 20 obchodů,“ říká tisková mluvčí Billy Dana Bratánková s tím, že u každé prodejny snižují její energetickou náročnost, ať už instalací ekologicky úspornějších chladicích či mrazicích systémů, instalací LED osvětlení s centrálním ovládáním, instalací fotovoltaických panelů nebo pásů na střechy prodejen.

Billa rozšíří sortiment privátek i závozové oblasti e-shopu

Do rozvoje a modernizace prodejní sítě investovala Billa loni 2 miliardy korun, přičemž část spolkla instalace digitálních cenovek ve všech prodejnách. Investice v podobné výši chystá Billa i v roce 2025. Plánuje i rozšiřování sortimentu brandových produktů a produktů speciální výživy, ale i stávajícího portfolia privátních značek. 

Nově například rozšířila privátní značku vín Sol Vineus se třinácti českými a moravskými víny o devět vín z Itálie, Španělska a Francie. Hodlá též posilovat nabídku, závozové oblasti e-shopu a spolupráci s partnery, jako jsou čerpací stanice Shell, OMV, anebo Wolt.

COOP sází na umělou inteligenci

Strategickým cílem pro rok 2025 je pokračování v digitalizaci obchodu. „Plánujeme otevírat další desítky automatizovaných prodejen 24/7. Tento koncept se osvědčil, a proto se na něj soustřeďujeme a automatizované prodejny otevíráme na venkově, v menších městech, turistických lokalitách, ale i takových místech, jako jsou nemocnice, univerzity či letiště,“ říká Lukáš Němčík, místopředseda COOP pro služby. 

Neméně důležité je pro COOP využívání AI, která pomáhá řešit efektivní zásobování obchodů a bude se podílet i na dynamické cenotvorbě. Což znamená, že například v obchodech vybavených elektronickými cenovkami upraví cenu zboží, jemuž se blíží datum expirace.

COOP supermarket v Boskovicích

Prodejna COOP

Autor: COOP

V jaké výši bude investice do modernizace obchodů COOP, nevíme, o investicích totiž rozhodují jednotlivá družstva, ale podle odhadu Lukáše Němčíka půjde na modernizace částka v řádech stovek milionů korun.

Globus podporuje autisty i ty, kteří mají rádi víno

Naprostou novinkou v Globusu je řada třinácti vín pod privátní značkou Vinařská stezka. Jejich producentem je společnost Templářské sklepy Čejkovice. V nabídce jsou vína bílá, červená i přívlastková. „V privátních značkách vidíme potenciál růstu. Proto i v dalších letech budeme dále investovat do jejich rozvoje a zároveň posilovat naše privátní značky,“ řekla tisková mluvčí řetězce Aneta Turnovská.

Privátní řada vín v Globusu

Globus vína

Autor: Globus

Globus před pár týdny přizpůsobil nákupní prostředí pro děti i dospělé s autismem. Každé úterý odpoledne probíhají v pěti obchodech v Česku takzvané Modré hodiny, během nichž budou v obchodech ztlumená světla a ztišené kasy a vypnuté rádio. Modré hodiny by měly být zavedeny ve všech hypermarketech Globus do letošního června.

Kaufland má novou vlajkovou loď na Barrandově

V tomto roce pokračuje v expanzi i Kaufland, nejnovější a nejlépe vybavenou pobočku přitom otevřel teprve před pár dny na pražském Barrandově. „Mimo jiné jsme do prodejny instalovali samostatné moduly s regionálním sortimentem, rychlým občerstvením nebo potravinami bez lepku a laktózy,“ popisuje některé inovace tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Mezi další novinky patří například chytrá váha, elektronické etikety v oddělení pečiva a také robot na snímání etiket. Exkluzivní novinkou je i stánek s čepovaným pivem z regionálního pivovaru Prokopák. Součástí prodejny je také tzv. „shop in shop“, tedy samostatná sekce s nářadím Parkside. S každou nově otevřenou prodejnou Kaufland během 3 let se rozděluje 1 milion korun na podporu komunitního života v daném městě a okolí.

Kaufland v Krnově po rekonstrukci po povodních

Kaufland v Krnově

Autor: Kaufland

Kaufland Card bude unikátní a regionálního jídla bude víc

I v roce 2025 se Kaufland soustředí na rozvoj privátních značek K-Jarmark, v dubnu pak představí úplně novou řadu. Rozrůst se má i množství regionálních produktů, které Kaufland nabízí od roku 2021 v rámci projektu Z lásky k regionům.

Naplánovány jsou i investice do věrnostního programu Kaufland Card. „Z pohledu rozsahu benefitů a hloubky budeme unikátní. Využijeme také nové komunikační nástroje. Obecně budujeme oblast nabídek šitých zákazníkům na míru,“ nastiňuje novinky tisková mluvčí Renata Maierl.

Zdroj: Youtube.com

Lidl rozšíří samoobslužné pokladny do všech prodejen

Před třemi týdny otevřel Lidl 321. prodejnu v České republice, konkrétně ve Dvoře Králové nad Labem, v plánu je i nová prodejna v Židlochovicích.

„V letošním roce plánujeme rovněž pokračovat v dalším rozšiřování samoobslužných pokladen, které by měly být k dispozici ve všech prodejnách do konce roku. Do budoucna bychom chtěli vyzkoušet například možnosti automatizace – tak, aby zákazník nemusel interagovat s našimi zaměstnanci nebo se případně prokazovat účtenkou,“ popisuje chystané novinky mluvčí řetězce Eliška Froschová Stehlíková.

Lidl otevřel ve Dvoře Králové nad Labem novou prodejnu

Lidl má novou prodejnu ve Dvoře Králové nad Labem

Autor: Lidl

Lidl testuje Scan and Go i umělou inteligenci

Velmi zajímavou novinkou je pro Lidl testování technologie Scan and Go, která je sice v jiných obchodech běžná, Lidl s ní zatím ale zkušenosti nemá. Testuje se v zahraničí a po zkušebním období je naplánováno zavedení i do dalších zemí.
Lidl se též intenzivně věnuje několika projektům spojeným s využitím AI, které mají za cíl integraci do každodenního použití pro zákazníky i pro interní řešení. AI může značně usnadnit práci na pokladně díky funkci rozpoznávání volně prodejného sortimentu (ovoce, nebalené pečivo apod.).

„Zjednoduší to nejen práci našich zaměstnanců, ale také urychlí výběr položek zákazníkům na samoobslužných pokladnách. AI disponuje mnoha dalšími funkcemi, které lze dobře využít, např. kontrola věku pomocí kamery, automatické otevírání výstupních bran po zaplacení nákupu či kontrola namarkovaných položek z nákupního košíku. Všechny tyto vlastnosti, jejich pozitiva i negativa, budeme teprve vyhodnocovat,“ odtajňuje chystané novinky tisková mluvčí řetězce.

Penny otevírá nové prodejny a zachraňuje jídlo

I diskontní řetězec Penny otevřel v uplynulém roce rekordní počet nových prodejen, po celém Česku vyrostlo 12 zcela nových, další pak prošly modernizací. „Zaplňujeme místa na mapě po celé České republice a v letošním roce budeme v rekordním růstu pokračovat,“ uvádí Florian Naegele, CEO českého Penny. Nové prodejny vyrostou například v Praze, Českých Budějovicích nebo Prostějově.

Diskontní řetězec Penny otevřel svou první prodejnu v Terezíně

Penny otevřelo svou první prodejnu v Terezíně

Autor: Penny

I letos hodlá Penny pokračovat ve spolupráci s platformou Nesnězeno, díky prodeji zlevněných balíčků s čerstvými potravinami, kterým se blíží doba spotřeby, tak zákazníci pomohli zachránit na 900 tun potravin, které dříve končily v koši. „V této chvíli máme tento úspěšný projekt zavedený na přibližně polovině našich prodejen a v letošním roce ho plánujeme dále masivně rozšiřovat,“ říká Petr Baudyš, vedoucí pro kvalitu a udržitelnost.

Miletínské modlitbičky, hořické trubičky, olomoucké tvarůžky. Co víte o tradičních českých pochoutkách?

Možná jste je někdy ochutnali, možná je znáte jen podle názvu. Řeč je o tradičních českých potravinách a nápojích. Udělejte si test toho, co všechno o nich víte.

Tesco zavedlo Klidné hodinky a modernizuje

„V letošním roce pokračujeme v modernizaci a rozšiřování naší prodejní sítě, abychom zákazníkům nabídli příjemnější nákupní prostředí a zároveň zajistili co nejšetrnější provoz k životnímu prostředí,“ říká mluvčí Tesca Iva Pavlousková a dodává, že v roce 2025 zmodernizují 14 prodejen, rozšíří v nich počet samoobslužných pokladen a zavedou systém Scan&Shop.

Chtějí též posílit nabídku produktů, které reflektují rostoucí zájem zákazníků o zdravý životní styl. Rozroste se tedy sortiment zdravé a speciální výživy – včetně produktů pro zákazníky s bezlepkovou, bezlaktózovou, veganskou či proteinovou dietou.

Tesco zavádí Klidnou hodinku - klidné nakupování pro autisty

Tesco zavádí Klidnou hodinku

Autor: Tesco

Podobně jako Globus i Tesco před pár dny zavedl tzv. Klidné hodinky určené především lidem s poruchou autistického spektra. Každé pondělí mezi 12:00 a 13:00 se v prodejnách vypne rádio, ztiší pokladní skenery, ztlumí osvětlení a omezí použití vozíků. Klidné hodinky platí ve všech prodejnách Tesca.
„Naše priority pro letošní rok jsou jasné: modernizovat prodejny, rozvíjet zdravý sortiment, posilovat privátní značky a nadále inovovat naše online služby tak, aby nakupování v Tescu bylo ještě pohodlnější,“ shrnuje Iva Pavlousková.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).