Děti poznají zdravé jídlo od nezdravého, jejich výběr kazí reklama i rodiče

Sdílet

Dítě krájí zeleninu
Autor: Shutterstock.com
Děti dobře vědí, jaké potraviny jsou zdravé a jakým by se spíše měli vyhnout, alespoň tak zní výsledek studie vědců z Mendelovy univerzity v Brně, kteří podrobili takzvaném eye-trarckingu 77 malých dětí.

Vědci z brněnské Mendelovy univerzity se zabývali pozorováním pohybu očí u dětí, které sledovaly obrázky potravin. Pohyby očí zaznamenávali a následně vyhodnocovali. Výsledky studie ukázaly více, než kdyby děti jen vyplňovaly papírové dotazníky.

Pomocí eye-trackingu – sledování pohybu očí – vědecký tým zjistil, že děti s vyšší váhou se při pohledu na obrázky potravin záměrně vyhýbají těm nezdravým. Studie odborníků a odbornic z Mendelovy univerzity v Brně a Masarykovy univerzity přinesla nové poznatky o tom, jak děti s obezitou pohlížejí na jídlo. Výzkum podpořila Technologická agentura ČR v rámci programu SIGMA zaměřeného na prevenci chronických neinfekčních onemocnění.

Výzkumu se zúčastnilo 77 dětí ve věku od 11 do 17 let rozdělených do dvou skupin.

  • Jednu skupinu tvořily děti s obezitou a nadváhou, které se účastnily léčebného pobytu v dětské léčebně zaměřené na snižování hmotnosti. 
  • Druhou kontrolní skupinu pak tvořily děti s běžnou hmotností

Jak test probíhal

„Všechny děti v první fázi výzkumu vyplnily dotazník zaměřený na jejich stravovací návyky a poté absolvovaly dvě experimentální úlohy hodnocené pomocí metody eye-tracking, a to sledování obrázků různých typů potravin a výběr mezi těmi zdravějšími a zdraví méně prospěšnými, respektive potravinami, které jsou vysoce a nízce průmyslově zpracované,“ přiblížil hlavní autor studie Jiří Čeněk z Fakulty regionálního rozvoje a mezinárodních studií MENDELU.

Tipněte si, odkud je trdelník, kde vymysleli currywurst a z jakého města je mortadela Přečtěte si také:

Tipněte si, odkud je trdelník, kde vymysleli currywurst a z jakého města je mortadela

Z výsledků výzkumu vyplývá, že děti s obezitou trávily mnonhem méně času pohledem na vysoce průmyslově zpracované potraviny, jako jsou sladkosti, chipsy nebo slazené nápoje. Co je však zajímavé, že se déle dívaly na zdravější varianty – ovoce, zeleninu nebo čerstvě připravená jídla složená z běžných  surovin, tedy ne z těch průmyslově zpracovaných.

„Tento jev lze označit za inverzní zkreslení pozornosti. Zatímco se v minulosti předpokládalo, že lidé s obezitou věnují jídlu více pozornosti, my jsme u dětí zjistili opak – zdá se, že některé z nich se pohledu na nezdravé jídlo vědomě vyhýbají,“ řekl Jiří Čeněk.

Obézní děti volily zdravé jídlo

Kromě sledování obrázků různých typů potravin vědci a vědkyně zkoumali také rozdíly v ptom, co děti upřednostňují. Děti s obezitou si v testu častěji vybíraly zdravější druhy potravin. Důležitým zjištěním bylo podle odborníků, že délka pohledu na konkrétní obrázek úzce souvisela s následnou volbou, tedy čím déle se dítě dívalo na určitou potravinu, tím se zvyšovala pravděpodobnost, že si ji nakonec vybere. 

„Ukazuje se, že děti mají často velmi dobré povědomí o zdravých a nezdravých potravinách, což svědčí o tom, že edukační programy ve školách fungují. Mnohem více však záleží na rodinném prostředí, které ovlivňuje každodenní volby. Právě rodiče by si proto zasloužili větší podporu v oblasti výživového vzdělávání,“ doplnila Dana Hübelová, spoluautorka studie z FRRMS MENDELU.

Dítě odmítá dva druhy jídel

 Dítě pozná zdravé jídlo od nezdravého

Autor: Shutterstock.com

Zdravé více ukazovat

Tyto výsledky by měly mít praktické dopady. Podle autorů studie by mohlo pomoci například to, že zdravější potraviny budou ve školách či domácnostech umístěny na viditelných a snadno dostupných místech, zatímco méně zdravé možnosti budou vizuálně upozaděny. 

Čokoláda, Ratatouille, Křidýlko nebo stehýnko. Ukažte, jak se vyznáte ve slavných filmech o jídle

Milujete jídlo? A milujete taky filmy? V tom případě pro vás máme kvíz. Dát náš test bez jediné chyby nebude snadné, už proto, že je v něm dvaadvacet otázek. Týkají se dvou desítek filmů a také jednoho populárního seriálu, který rovněž je, jak jinak, o jídle a vaření.

„Podobný přístup, kterém se říká chytré prostředí, se již využívá v řadě školních jídelen v zahraničí. Naše zjištění ukazují, že i krátce prezentované vizuální podněty mohou ovlivnit volbu dítěte. Stačí malá změna v prostředí – třeba to, co je jako první na očích – a děti se častěji rozhodnou pro zdravější variantu,“ uvádí Dana Hübelová.

Důležitou roli podle autorského týmu mohou hrát i reklamy na nezdravé potraviny, které by měly být lépe regulovány – zejména ty, jež cílí na děti a dospívající. Právě oni jsou vůči vizuálním podnětům obzvlášť citliví, a právě vizuální podněty mohou výrazně ovlivnit jejich stravovací rozhodnutí. A to samozřejmě vědí i výrobci a proto potraviny už pro malé děti opatřují lákavými barevnými obaly, hračkami či sběratelskými kartičkami.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).