Hlavní navigace

Řetězce se snaží posílit prodej privátních značek potravin

Pod privátními značkami už dávno nenajdeme jen ty nejlevnější produkty. Maloobchodní řetězce cílí i na nejnáročnější zákazníky, kterým nabízejí luxusní zboží v lákavém obalu. Kolik privátek v obchodech nakoupíme a co máme nejraději?

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Popularita privátních značek řetězců (pozn. vlastní značky potravinářských a drogistických řetězců), tzv. privátek, stoupá. Jejich význam ukazují i výsledky spotřebitelského průzkumu společnosti Nielsen z letošního ledna, podle kterého jsou privátní značky pravidelnou součástí nákupního košíku pro osmdesát procent respondentů.

Což potvrzuje i Lidl, u kterého jsou právě privátky základní obchodní filozofií, a to od začátku jeho působení. „Aktuálně tvoří více než osmdesát procent naší nabídky napříč celým sortimentem a zákazníci u nás najdou výrobky pod více než dvěma sty různými značkami,“ říká tisková mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že privátní značky si u zákazníků vybudovaly důvěru.

Podle informací Globusu pak nakupuje v tomto řetězci výrobky vlastní řady pravidelně osmdesát procent zákazníků.

Tržby za privátky rostou

Podle údajů společnosti Nielsen tržby za privátní značky na českém maloobchodním trhu s potravinami a smíšeným zbožím a v drogeriích v roce 2018 přesáhly dvaačtyřicet miliard korun. Privátní značky tak tvoří téměř pětinu z celkového obratu potravinářského a drogistického košíku, v minulém roce dokonce došlo ke změně trendu, kdy tržby za privátní značky rostly rychleji než tržby celé skupiny „značkových“ produktů.

Hlavním důvodem je fakt, že privátní značky jsou na českém trhu v různých řetězcích dobře ukotvené. Například Globus svou první značku uvedl na trh v květnu 2008 a měla název Globe. V roce 2010 se změnila na Korrekt, pod tímto názvem existuje do současnosti. „Řada cenově výhodných produktů se postupem let významně rozšířila o mléčné výrobky a získala výraznější oranžovo-bílý obal. Další značky jako Globus Gold nebo Natuvell následovaly v průběhu let 2010 až 2012,“ říká Rita Gabrielová, tisková mluvčí Globusu.


Autor: Nielsen

Ještě stabilnější pozici na trhu s privátkami má Kaufland, který je začal nabízet dva roky po svém vstupu na český trh, tedy v roce 2000. „V roce 2010 jsme pak na trh uvedli vlastní značku K-Classic, která je základním pilířem v naší filozofii privátních značek a zahrnuje výrobky napříč celým naším sortimentem,“ říká tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Aktuálně mají v nabídce více než dvanáct set potravin privátních značek. Za poslední tři roky se počet aktivních artiklů v této oblasti více než ztrojnásobil, v současné době na dvacetiprocentní podíl z celkového obratu Kauflandu.

Skutečnost, že se privátkám daří, potvrzují i data od společnosti Lidl: „Jen loni jsme pod našimi privátními značkami vyvezli výrobky sto padesáti českých výrobců do dvaceti šesti zemí. Zákazníci také vědí, že bez ohledu na konkrétního výrobce je stejný výrobek se stejným složením stejně kvalitní nejen ve všech prodejnách v ČR, ale i ve všech ostatních zemích,“ uvádí Zuzana Holá. Naráží tak na dvojí kvalitu, která se u privátních značek loni prokázala (např. Globus kvůli tomuto odhalení změnil složení své salámové pizzy, aby bylo totožné s produkty nabízenými v jiných státech).

Proč privátku, a ne „značkový“ výrobek?

Téměř třetina zákazníků spatřuje hlavní nevýhody privátních značek v nejasném původu výrobku. Často se z obalu nedozví ani zemi původu (bývá uváděno EU), ani výrobce (za výrobce, resp. dodavatele, je zde uveden řetězec). Legislativně je to však v pořádku. I tak ale v očích zákazníků převažují pozitiva.


Autor: Nielsen

Hlavním motivem nákupu privátních značek je dle průzkumu společnosti Nielsen jejich nižší cena, nicméně zároveň až polovina respondentů v průzkumu uvedla také dobrou předchozí zkušenost s daným produktem. Neméně důležitou roli hraje i fakt, že se řetězce stále snaží rozšiřovat nabídku v různých segmentech, a to jak v potravinářské, tak i „non-food“ oblasti.

Do nejčastěji uváděných důvodů nákupu se dostala i zvyšující se kvalita privátních značek. Spolu s dobrou zkušeností zákazníků a s přibývajícím prémiovým segmentem privátních značek to jen potvrzuje, že privátní značky již nejsou vnímány pouze jako méně kvalitní alternativa nákupu.

 

Prémiové i alternativní potraviny. Řetězce se přizpůsobují zákazníkům

Celá řada řetězců totiž nabízí pod privátní značkou nejen levné výrobky označované jako „osvědčená kvalita za příznivou cenu“, ale i ty prémiové. V pěkných lákavých obalech vůbec nepůsobí jako „low-cost“ produkt. Například Billa nabízí pod značkou Billa Premium exkluzivní delikatesy, Kaufland má řadu Exquisit nebo širokou nabídku vín pod značkou Cultura Vini, Penny Market pod značkou Selection prodává výběrové těstoviny či bonboniéry a Albert v prémiové řadě Albert Excellent boduje u zákazníků zejména s kávou a čajem. Globus pod značkou Globus Gold prodává zejména kvalitní ovoce a zeleninu.

Řetězcům se osvědčila i sázka na specifickou nabídku pro zákazníky, kteří chtějí nakoupit rychle, čerstvě a kvalitně, anebo mají nějaké zdravotní omezení. Albert například na podzim 2018 přišel s novinkou Albert Fresh Bistro. „Řada aktuálně zahrnuje pět desítek tzv. ‚ready to eat‘ jídel v šesti kategoriích – wrapy, polévky, hotová jídla, bagety, sendviče a saláty. Nabídku pak logicky doplňují smoothie nápoje, limonády a fresh džusy,“ popisuje Barbora Vanko, tisková mluvčí Albertu. Potraviny bez lepku, laktózy a v bio kvalitě pak sdružuje pod značku Nature's Promise. Dalším produktem je i privátka z Albertu s názvem Česká chuť, která garantuje český původ surovin. Podobně smýšleli i v Bille, kde pod značkou Česká farma Billa nabízejí od začátku července do konce září výhradně české produkty ze sortimentu ovoce a zelenina. A v řadě Billa Naše Bio pak sto třicet výrobků v bio kvalitě.

V Kauflandu od srpna 2018 rozšířili nabídku o řadu K-Free, tedy produktů bez laktózy, nabízejí K-Take it veggie, sortiment pro vegetariány a vegany, a opravdu širokou nabídku jejich privátek tvoří řada K-Bio – bio potravin. Lidl zase zacílil na ty, kteří si chtějí dopřát uzeniny bez umělých barviv a konzervantů, proto přišel s řadou Pikok pure.

Jaké privátky kupujeme? Mléko, olej, smetanu

V rámci top třiceti nejvýznamnějších potravinářských produktových skupin mají podle průzkumu privátní značky největší podíl v prodejích mléka, dále v kuchyňských olejích a třetí místo obsadily smetany.

Že se mléčnému segmentu daří, serveru Vitalia.cz potvrdil jak Globus, tak i Kaufland. Kromě mléčných výrobků privátních značek se v těchto obchodech ještě daří uzenářským výrobkům – oba řetězce mají i vlastní výrobu. V Kauflandu pak zákazníci často kupují i vlastní značku piva Bruncvík a skokanem roku jsou podle Rity Gabrielové z Globusu lisované šťávy značky Globus.

Privátní značky řetězců jsou oblíbenou alternativou zákazníků i v dalších kategoriích: například ve slaných snacích, sýrech, paštikách a pomazánkách, ale i v konzervované zelenině, kde více než třicet procent celkových tržeb směřuje právě na produkty privátních značek. Mezi další kategorie, kde byl v lednu 2019 největší nárůst podílu privátních značek, patří zmrzliny, tuzemák a džusy.