Hlavní navigace

Prostor pro to, abychom dotáhli McDonald's, tu ještě je, říká prezident KFC

Řetězec rychlého občerstvení KFC oznámil v září otevření své 100. pobočky v Česku. Stejně jako o pár měsíců dříve McDonald's, jeho největší konkurent. Jenže stejný počet poboček neznamená stejné tržby. Jak na tom ve skutečnosti KFC je? Ptali jsme se v rozhovoru s prezidentem KFC Liborem Hubíkem.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Začátkem září otevřel řetězec s rychlým občerstvením KFC svoji stou pobočku v Česku. Chlubí se, že tak v počtu provozoven dohnal svého největšího konkurenta McDonald's, a to přestože je na českém trhu o dva roky kratší dobu. Ovšem o tom, jaké mají v KFC tržby, aby bylo srovnání jasnější, řetězec mlčí, respektive data komunikuje velmi šalamounsky.

KFC roste

KFC je v Česku od roku 1994, kdy svou první pobočku otevřel ve Vodičkově ulici v Praze (ano, ve stejné ulici, v níž dva roky před ním otevřel první fastfoodovou prodejnu McDonald's). Po čtyřech letech převzala vedení firma AmRest, která ve světě provozuje podniky, jako je Starbucks, Pizza Hut nebo Burger King.

A v rukách AmRestu je tento fast food dodnes. Pod jeho vedením KFC zavedlo druhý nejoblíbenější produkt vůbec (hned po obalovaných kuřecích kouscích), jímž je Twister – v tortille balené kuřecí kousky se zeleninou; nabízejí bezedný kelímek, teplé snídaně, vlastní rozvoz i samoobslužné kiosky, které nahrazují klasické pokladny.

Rostou raketově, investují jako diví a chlubí se, co jim plíce stačí: „Letos bychom rádi otevřeli dalších pět restaurací. Čili nejenom, že dnes jsme na stejné úrovni, jako je náš konkurent, ale na konci roku bychom ho měli předběhnout, restaurací bychom měli mít sto pět,“ říká v narážce na „pouhých“ sto restaurací McDonald's Libor Hubík, prezident značky KFC pro Česko a Rakousko.

Stejný počet provozoven = stejné tržby?

Ovšem i pokud předběhnou McDonald's v počtu provozoven, na jeho tržby za rok 2018 (5,8 miliardy korun) v KFC nedosahují. „Za rok 2018 měl AmRest tržby 3,7 miliardy korun. Reportujeme údaje na úrovni trhu, za všechny značky, takže ve výročních zprávách čísla nerozdělujeme,“ říká prezident značky KFC.

Když jsme chtěli znát alespoň procentuální rozložení tržeb mezi jednotlivými značkami (Pizza Hut, Starbucks a Burger King), moc jsme se toho nedozvěděli: „Asi vám to říct nemůžu, každopádně jsme (KFC) největší, je to víc než polovina,“ ošíval se Libor Hubík. Proč data jen za KFC nezveřejňují, je na snadě, to srovnání s McDonald's by už k tak velkému chlubení nebylo.

McDonald's a KFC v číslech

McDonald's je na českém trhu od roku 1992.
KFC je na českém trhu od roku 1994.

McDonald's provozuje v ČR 3 restaurace. Zbylých 97 je ve správě franšízantů.
AmRest je franšízantem všech restaurací KFC.

McDonald's otevřel svou 100. pobočku v ČR v březnu 2019.
KFC otevřelo otevřelo svou 100. pobočku u nás v září 2019.

McDonald's měl v účetním období 2018 tržby 5,8 miliardy korun.
Tržby KFC neznáme. Data uvádí jen za celou společnosti AmRest, která vede další tři známé značky. Celkově měl AmRest tržby 3,7 miliardy korun.

Když se podíváme na celkové výsledky a srovnáme se s McDonaldem, tak zjistíme, že prostor pro to, abychom je dotáhli, tam ještě je. Je to způsobené hodně tím, že naše expanze se od McDonald's liší. My jedeme regionální expanzi, neotevíráme I. P. Pavlova a Blaník (velké pobočky v centru Prahy, pozn. red.) každý den. Jdeme raději do regionů, abychom zákazníkům byli blíž. Restaurace nám tam fungují velice dobře,“ vysvětluje Libor Hubík a dodává, že ho velmi příjemně překvapil velký regionální zájem o rozvozy. Za tři roky odbavili přes jeden a půl milionu objednávek.

Nové pobočky přibudou hlavně na silničních tazích

V příštím roce bude KFC dále posilovat Prahu, kde vidí největší potenciál. Přibude řada nových poboček, ale kde přesně, to prezident KFC specifikovat nechtěl.

Jediné, co víme bezpečně, že fast food míří i na dálnice a silné silniční tahy. A to z jednoho prostého důvodu. KFC se podle Libora Hubíka stává místem, kde se lidé nejen dobře najedí, ale také místem setkávání. A protože se v centrech měst špatně parkuje, míří autem na výpadovky k retail parkům; do KFC, kde je parkování snazší.

Jídlo koupené do auta tvoří 40 % tržeb

Další devizou a šancí navýšit tržby jsou pro KFC tzv. drive thru – okénka, k nimž přijedete v autě a nakupujete, aniž byste se z vozu někam přesouvali. „Tato okénka nám dělají až čtyřicet procent tržeb. Ale záleží na lokalitě, někde máme přes padesát, jinde dvacet procent,“ říká prezident. A protože čtyřicet procent je slušný podíl, okýnkem disponuje i stá pobočka, kterou KFC otevřelo u výpadovky z Prahy na Plzeň.

„Potřebovali bychom ještě větší budovu, ale měli jsme omezené možnosti,“ říká Libor Hubík s tím, že právě proto zde sázejí na drive thru. S ohledem na menší prostory uvnitř pobočky by podle předpokladů toto KFC měli využívat hlavně lidé v autech mířící z Prahy na západ Čech nebo do blízkých nákupních center. „Tato pobočka není nejmenší, ale je jedna z těch menších. Moc jsme o tuto lokalitu stáli a byli jsme jediní z restauračních provozoven, kteří přišli s řešením pro tuto omezenou plochu. Jsme za to rádi, je to tu výborné,“ osvětluje prezident KFC důvody, které vedly ke zbudování provozovny menších rozměrů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).