Penny dostalo pokutu 17 milionů korun. Vadí způsob, jakým informuje o slevách

Sdílet

Logo řetězce Penny Market
Autor: Wirestock Creators / Shutterstock.com
Penny Market
Česká obchodní inspekce (ČOI) se loni zaměřila na to, zda obchody neporušují pravidla, když nabízejí různé slevy. Provedla celkem 1 755 kontrol, pochybení se potvrdilo skoro v polovině případů.

Kontroloři ČOI během celého uplynulého roku kontrolovali obchodníky v celé tržní síti včetně internetových obchodů. Cílem kontrolní akce bylo ověřit, zda prodávající, při poskytování slev z cen výrobků, informují spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek před poskytnutím slevy nabízeli a zda jsou tyto informace poskytovány v souladu s požadavky právních předpisů.

  • Nejčastějším zjištěním bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele, spočívající v neposkytnutí informací anebo poskytnutí nesprávných informací o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván nebo nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Nelze akceptovat, aby byla výše slevy odvozena z jiné ceny, např. z ceny uplatňované bezprostředně před poskytnutím slevy (pokud tato není zároveň nejnižší cenou za posledních 30 dnů).
  • Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení zákona, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, ve většině případů došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků.
  • Porušení dalších právních předpisů se týkalo např. občanského zákoníku, zákona o kontrole, či zákona o technických požadavcích na výrobky.

Za celý loňský rok nabylo právní moci celkem 385 pokut v celkové hodnotě 17 561 500 Kč. „Je potřeba zdůraznit, že se jedná o pokuty, které v uvedeném období nabyly právní moci (pravomocné pokuty),“ řekl serveru Vitalia.cz, tiskový mluvčí ČOI, František Kotrba.

Nejvyšší pokuty v roce 2024 byly pro:

Penny Market s.r.o. pokuty ve výši 5 143 000 korun
Billa spol s r. o. pokuty ve výši 4 463 000 korun
Albert ČR. s.r.o. pokuty ve výši 2 770 000 korun
Kaufland ČR, v.o.s. pokuty ve výši 2 542 000 korun
Lidl ČR, s.r.o. pokuty ve výši 2 496 000 korun

Prodejci si stále hrají se slevami

Slevy mají jako marketinkový nástroj vliv na spotřebitelské chování a rozhodování spotřebitelů ohledně koupě. I přes opakované kontroly přitom stále dochází k porušování zákonných povinností ze strany prodávajících. Máme nejnovější informace o udělených pokutách za 1. čtvrtletí letošního roku.

Přehled nejvyšších pravomocně uložených sankcí v 1. čtvrtletí 2025:

Penny Market, s.r.o. 9 pokut v celkové výši 16 889 000 Kč,
Albert ČR, s.r.o. 4 pokuty v celkové výši 2 430 000 Kč,
Billa, spol. s r.o. 5 pokut v celkové výši 1 045 000 Kč,
Lidl ČR, s.r.o. 4 pokuty v celkové výši 280 000 Kč,
Kaufland ČR v.o.s. 4 pokuty v celkové výši 175 000 Kč,
Globus ČR 2 pokuty v celkové výši 18 000 Kč.

V 1. čtvrtletí 2025 nebylo vydáno žádné pravomocné rozhodnutí o uložení sankce společnosti Tesco Stores ČR, a.s.

„V případech, kdy ČOI zjišťuje u kontrolovaných osob opakované porušování dotčených ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, ukládá sankce při horní hranici zákonné sazby, která je v těchto případech 5 000 000 korun. To se v prvním čtvrtletí týkalo především subjektu Penny Market, kdy právní moci nabyly sankce ve výši 4 000 000Kč, 3 500 000 Kč, dvě pokuty ve výši 3 000 000 Kč, pokuta ve výši 2 000 000 Kč a další,“ uvádí pro server Vitalia.cz tiskový mluvčí ČOI.

Jak si ověříte, že kupujete zboží se skutečnou slevou?

Kontroly v souvislosti s plněním povinností vyplývajících prodávajícím při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev, patří i v letošním roce mezi priority kontrolní činnosti ČOI.

Pokud vás téma zajímá, velmi přehledně má ČOI zpracované otázky a odpovědi na téma slev na svých webových stránkách.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).