Hlavní navigace

Je miso polévka skutečně zdravá? Musíte ji správně připravit

Daniel Mareš

Miso polévka je tradiční japonský pokrm, který získává stále větší popularitu i u nás. Z čeho se vlastně vaří, co obsahuje a jak ji připravit, aby byla prospěšná našemu zdraví?

Doba čtení: 2 minuty

Podle výživového specialisty Michala Richtera se nedá obecně říct, zda je miso polévka skutečně zdravá, či nikoliv. „To určuje vždy individualita jedince, ale pokud se budeme na miso polévku dívat z nutričního hlediska, tak ji můžeme označit minimálně za velmi kvalitní polévku,“ uvádí pro server Vitalia.cz s tím, že kvalitu zajišťují vynikající suroviny v ní obsažené.

TIP: Seriál Tradiční české polévky

„Základem miso polévky je japonský vývar – takzvaný dashi, který se nejčastěji připravuje ze sušené řasy kombu a sušeného tuňáka. Někteří kuchaři tuto dvojici doplňují ještě ančovičkami či houbami shiitake,“ popisuje odborník a pokračuje: „Do vývaru se poté přidává fermentovaná miso pasta, která se skládá ze sójových bobů, rýže či ječmene a soli. Celá polévka se může obohatit o širokou škálu surovin, jako jsou například japonské houby, tofu, jarní cibulka, pórek, různé mořské řasy atd. Tedy vždy záleží, kdo a jak miso polévku připravuje, a podle toho se také odvozují případné zdravotní benefity této polévky.“

Galerie: Recepty z mořských řas: hodí se do polévky, ale i místo náplasti

Kde se vlastně miso polévka vzala? „Miso pasta jako taková pochází z Číny, ale až japonské kuchařské umění dalo vzniknout miso polévce jako takové. Její vznik se datuje do doby mezi 14. až 16. stoletím,“ říká Michal Richter.

Pro koho je polévka vhodná, komu může pomoci?

Výživový specialista uvádí, že pokud se miso polévka správně připraví, obsahuje prospěšná pro- a prebiotika, která mají příznivý vliv na činnost našich střevních bakterií. „Obsah vitamínů a minerálních látek se odvíjí od použitých surovin, ale obecně můžeme říct, že zmiňovaná polévka má především nezanedbatelný obsah vápníku, jodu, hořčíku, omega-3 mastných kyselin a bílkovin u varianty s tofu,“ popisuje. Zajímavostí je také obsah vitamínu K2, který vznikl fermentací při výrobě miso pasty. „Vitamín K2 podporuje ukládání vápníku do kostí a v některých studiích se ukázal jako zajímavý pomocník při aterosklerotickém onemocnění.“

Galerie: Zdroje probiotických bakterií v potravinách

Díky výše uvedenému by tak polévka mohla být vhodná například pro ženy v klimakteriu, kdy dochází k hormonální nerovnováze. „V polévce obsažené isoflavony, vápník a vitamín K2 mohou mít pro takové ženy významný vliv v prevenci před osteoporózou a kardiovaskulárními onemocněními,“ uvádí výživový specialista.

Obsažená pro- a prebiotika zase pomohou lidem s mikrobiální nerovnováhou, která je často shledávána u lidí s nevhodným životním stylem,“ doplňuje s tím, že japonská kuchyně je obecně vždy velmi nutričně zajímavá a u miso polévky tomu není jinak. „Doporučil bych ji tedy všem, kteří na v ní obsažené suroviny samozřejmě nejsou intolerantní či alergičtí.“ Alergickým reakcím na potraviny se podrobně věnujeme v seriálu Alergeny v jídle.

Odborná spolupráce:

Michal Richter

Výživový specialista v oboru klinické a sportovní výživy, přednáší pro budoucí trenéry II. stupně a I. stupně. Specializuje se také na vývoj doplňků stravy. Spolupracuje se sportovci a s běžnou populací s cílem optimalizovat jejich stravovací návyky na základě aktuálních vědeckých poznatků a personalizovaného přístupu, www.ronnie.cz/michal-richter.