Hlavní navigace

Albert, České dráhy, Škoda Auto… ptali jsme se největších zaměstnavatelů, co dělají pro zdraví svých lidí

6. 10. 2020

Sdílet

 Autor: Albert ČR
Současná pandemie koronaviru opět ukazuje, jak důležitá je preventivní péče o zdraví. A přestože zdraví je „naše“ a o svoji dobrou kondici bychom měli pečovat hlavně sami kvůli sobě, mnohé mohou podpořit také zaměstnavatelé. Nakonec i firmám se zdraví zaměstnanců vyplatí.

Jaký přístup a benefity zaměřené na prevenci a péči o zdraví mají největší zaměstnavatelé v České republice?

Server Vitalia.cz oslovil firmy z různých oblastí podnikání, které patří mezi největší zaměstnavatele v ČR. Jsou mezi nimi (abecedně) Albert, Česká pošta, Česká spořitelna, České dráhy, ČEZ, Dopravní podnik hlavního města Prahy, Komerční banka a Škoda Auto.

Zaměstnanci velkých firem mají v ohledu péče o kondici, stravování a dalších benefitů mnohé výhody. Jak ostatně společnosti v anketě serveru Vitalia.cz uvedly, různé preventivní programy zaměřené na zdraví a zdravý životní styl mohou být také jistým lákadlem pro nové zaměstnance. Zatímco třeba Česká pošta či Komerční banka vnímají, že nabídka podobných nadstandardních výhod hraje u jejich uchazečů o práci roli v rozhodování, u Skupiny ČEZ či Škody Auto jde spíše o doplňkový benefit. Jak automobilka vysvětluje, je to mimo jiné proto, že Česká republika má i bez nadstandardů výborný systém veřejného zdraví. Přesto všechny firmy nacházejí možnosti, jak v tomto směru svým lidem nabídnout něco navíc.

Prevence jako základ dobrého zdraví

Dávno před tím, než přišel koronavirus, rozjel například Albert ČR preventivní program „Prevence s Albertem“. Je určený pro zaměstnance prodejen a snaží se předcházet respiračním a chřipkovým onemocněním. Konkrétní opatření popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace: „Všichni zaměstnanci Alberta mají aktuálně možnost zdarma absolvovat očkování proti chřipce a současně po dobu cca čtyř měsíců dostávat vitamín C s postupným uvolňováním a magnesium s vitamínem B6. Dezinfekce na ruce, která byla v nadstandardní míře dodávána na prodejny už v loňském roce, je letos již součástí vyššího hygienického standardu. V neposlední řadě se v rámci programu snažíme o osvětu a dáváme zaměstnancům tipy, co dělat v rámci prevence v zaměstnání i doma, a vysvětlujeme jim rozdíly mezi respiračním a chřipkovým onemocněním od příznaků až po léčbu.“

Česká pošta přizpůsobila své preventivní programy specifické struktuře svých zaměstnanců – tedy lépe řečeno zaměstnankyň – a charakteru práce. Soustředí se proto mj. na oblast onkologické prevence – melanom a karcinom prsu. „Zaměstnáváme 72 % žen a 37 % zaměstnanců pracuje venku. Oba programy prokazatelně přispěly k záchraně životů,“ říká Ivo Vysoudil z tiskového oddělení České pošty. Nově se věnují také oblasti prevence syndromu karpálního tunelu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zase vedle pravidelných pracovnělékařských prohlídek pro zaměstnance, kde lidé získají rovněž individuální doporučení pro zdravý životní styl, nově pro vybrané kategorie zaměstnanců zabezpečuje také pětidenní rehabilitační pobyt v lázních. „Zaměstnanec je uvolněn z práce, je mu proplácena mzda. DPP hradí pobyt v lázních, procedury i stravování,“ uvádí mluvčí Aneta Řehková.

Specifika svého postavení na trhu musí zohledňovat největší výrobce elektřiny v ČR: „ČEZ je součástí kritické infrastruktury státu – bez spolehlivých dodávek elektřiny a tepla se neobejdou nemocnice, firmy, úřady, školy ani domácnosti. Velkou pozornost tedy věnujeme zaměstnancům klíčovým pro zachování výroby a distribuce. To se samozřejmě odráží i v péči o jejich zdraví. Loni jsme například reagovali na epidemii spalniček nabídkou bezplatného testování přítomnosti protilátek v krvi a v případě jejich nedostatku jsme zaměstnancům nabízeli očkování zdarma,“ přibližuje Josef Lejček, vedoucí personalistiky Skupiny ČEZ, s tím, že její systém zaměstnaneckých benefitů počítá s velkou rozmanitostí osob, které jej využívají. „Je proto nastavený tak, aby nabídka byla atraktivní a vybral si skutečně každý.“

Očkování zdarma již řadu let nabízí svým lidem také Škoda Auto, která má nejenom vlastní zdravotnické zařízení, ale také právě vlastní očkovací centrum. „Očkování proti chřipce bylo zavedeno roku 2003, proti klíšťové encefalitidě před čtyřmi lety,“ popisuje mluvčí Kamila Biddle. Automobilka má rovněž ucelený program preventivních prohlídek a preventivních konzultací pro všechny vrstvy zaměstnanců.

V České spořitelně mohou zaměstnanci využít pravidelných Dnů zdraví a v jejich rámci se zúčastnit širokého spektra aktivit – fyzioterapie, diagnostiky stresu, vyšetření z kapky krve, vyšetření zraku a mnoha dalších, jak přibližuje mluvčí Lukáš Kropík: „Každým rokem se snažíme jednotlivé aktivity na základě zpětné vazby od zaměstnanců v rámci Dnů zdraví doplnit nebo rozšířit. Naposledy se kolegové mohli zúčastnit několika vyšetření (pigmentová znaménka, fyzioporadna, kontrola zraku, masáž krku a šíje, měření složení těla a minerálů), mohli zavítat do potravinového stánku a dozvědět se více o výživě potravin a zúčastnit se důležitého školení první pomoci.“

Dny zdraví organizuje pravidelně několikrát ročně a ve všech regionech také Komerční banka. Jsou součástí mnoha aktivit programu Moje Vitalita, který je podle Sherin Abazeidové, vedoucí HR marketingu a HR komunikace, mezi zaměstnanci velmi oblíbený. „Dále je to náš portál o zdravém životním stylu, který každý měsíc přináší aktuální témata formou zajímavých článků a výzev pro zaměstnance. Pravidelně pořádáme workshopy s tematikou zdravého životního stylu. V našich budovách jsme zřídili relaxační hnízda, kde si během dne mohou zaměstnanci oddechnout, anebo zde mohou i pracovat, pokud chtějí strávit část pracovní doby v méně formálním prostředí. Dalším komplexním programem je tzv. Poradenský program, kde o naše zaměstnance pečují odborníci v oblasti psychologie, práva a nově řeší i otázky současné pandemie.“

Pohyb, pohoda a zdravé jídlo

Oslovené firmy nezapomínají ani na význam zdravé výživy a pohybových aktivit.

Jistou výhodu má v tomto směru Albert ČR, který může využít svých lektorek programu Zdravá 5 (jde o celorepublikový vzdělávací program zaměřený na výživu pro školy a školky). „Během prázdnin jezdí lektorky Zdravé 5 po našich prodejnách a distribučních centrech a při setkáních u dobré svačiny konzultují se zaměstnanci zásady zdravého životního stylu. Lektorky je pak inspirují jednoduchými, ale výživnými a cenově dostupnými jídly ke zdravému stravování. Vybaví je i materiály se základními informacemi, tipy a recepty. Letošní novinkou je školení rozšířené i o část prevence, kde se zaměstnanci dozví základy podpory imunity i jak bránit přenosu infekce nejen v podzimním období,“ popisuje Jiří Mareček. A dobrou zprávou je, že zájem zaměstnanců o poradenství a konzultace prý každým rokem roste, což firma přičítá individuálnímu přístupu každé z lektorek. „Dokazuje to nejen dobrá nálada na prodejně během celého školení, ale i pozitivní zpětná vazba od zaměstnanců,“ říká Alena Paldusová, manažerka Zdravé 5, podle níž si mnozí z nich vzali rady z loňského roku za své a letos u nich vidí hodně pozitivních změn, například v pitném režimu nebo přípravě jídla do práce.


Autor: Albert ČR

Jedno z mnoha školení o výživě a zdravém životním stylu pro zaměstnance Alberta. Probíhaly na prodejnách v srpnu během akce Měsíc zdraví. Patronem se stal už potřetí paralympionik Jiří Ježek (vpravo).

Oslovené firmy také standardně poskytují svým zaměstnancům buď stravenky, nebo jim zajišťují možnost stravování, čímž je motivují k pravidelnému jídlu. Případně tyto varianty kombinují, jako například České dráhy: „Společnost přispívá všem zaměstnancům na stravování některou z forem podpory stravování – stravné, stravenky nebo zajištění stravování u smluvních provozovatelů jídelen. Forma podpory se liší dle lokace a typu profese (stacionární a mobilní zaměstnanci),“ popisuje mluvčí Vanda Rajnochová.

Pokud jde o sport a další pohybové vyžití, společnosti je podporují formou poukázek, příspěvků i aktivní účastí či pořádáním hromadných akcí. Česká pošta například podporuje amatérské týmy svých zaměstnanců, společnosti ze Skupiny ČEZ organizují několik zaměstnaneckých turnajů, „turistické výšlapy“, nebo se v týmech účastní různých sportovních akcí. Česká spořitelna má program „Sportujeme se spořkou“ a Škoda Auto v rámci aktivity Škofit vyhlašuje sportovní výzvy po celý rok. Zaměstnanci Škodovky mají k dispozici také rehabilitační programy a individuální nebo skupinová cvičení zdarma ve všech závodech. Albert si zase pochvaluje účast na Běhu pro Nadační fond Albert, do kterého se letos zapojilo téměř 250 zaměstnanců a uběhli či nachodili 11 451 km pro dobrou věc.

Pomoc (nejen) při koronaviru

Jak již opakovaně zaznělo, firmy také reagují na aktuální situaci. „Na konci března, v průběhu koronavirové pandemie, jsme pro naše kolegy spustili Linku pomoci,“ uvádí například Jiří Mareček z Alberta. Linka nabízí pomoc těm, na které má situace nepříznivý dopad v podobě zvýšeného stresu nebo psychické zátěže způsobené starostmi v pracovním, ale i osobním životě. „Poradí například s tím, jak řešit pocity stresu, s rozložením finanční zátěže nebo jak najít rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. Linka následně ještě rozšířila konzultace také o oblast běžně se vyskytujících finančních potíží.“ Nejnověji linka Alberta svým zaměstnancům nabízí také pomoc s hledáním praktického či odborného lékaře. „Cílem je, aby zaměstnanci či jejich příbuzní neodkládali návštěvu odborného pracoviště a starali se o své zdraví, ať už v preventivní rovině, nebo při řešení konkrétního zdravotního problému,“ popisuje Jiří Mareček a shrnuje důvody, proč by firmy měly dbát na zdraví svých lidí:

„Všechny programy týkající se zdraví a prevence, které realizujeme již několik let, nebo jsme je zavedli právě z důvodu koronaviru, nám určitě napomohly i při zvládání pandemie a budeme v nich pokračovat i dál.“

A jak konstatuje mluvčí Aneta Řehková z Dopravního podniku: „Aktivním přístupem zaměstnanců k životnímu stylu dochází ke zlepšení zdraví, menší nemocnosti a jejich vyšší spokojenosti, tudíž z pohledu zaměstnavatele ke zlepšení efektivity práce.“ 

poporodni_deprese

Zdraví a spokojení zaměstnanci se zkrátka vyplatí, a zaměstnavatelé jim v tomto směru mohou pomoci: „Podpora zdraví zaměstnanců je nedílnou součástí trvalé udržitelnosti firmy. Zdravý a motivovaný zaměstnanec je pro firmu největším přínosem,“ uzavírá Kamila Biddle ze Škoda Auto.

Projděte si konkrétní benefity jednotlivých společností.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).