Hlavní navigace

Řetězce opět rozšiřují nabídku privátních značek. O vína z Moravy i mléčné výrobky

Sdílet

 Autor: Globus
Vlastní značky řetězců upevňují své postavení a rozšiřují nabídku. Nakoupit levněji v dobré kvalitě je tak zas o trochu snazší. Co nového mají řetězce v regálech?

Privátní značky se u zákazníků setkávají s kladnou odezvou, je tak jasné, že se jejich řady stále rozšiřují. A nejen to, získávají i prestižní ocenění. Co nového v segmentu vlastních značek představily Globus a Billa a čím se pyšní Kaufland?

Kupujeme hlavně zboží v akci

Průzkum Nejdůvěryhodnější značka 2023 ukázal, že při výběru zboží v obchodech hrají role promoce – tedy akční ceny.

A to se projevilo na výběru zboží, více nakupujících je v dnešní době ochotno nakupovat jiné než obvyklé značky, právě kvůli promoakcím. Přičemž tlak na promoce oproti roku 2022 ještě vzrostl – v České republice dosahuje 64 %.
Lidé tak omezují frekvenci nákupů pečiva a mléčných produktů, optimalizují nákupy čerstvých potravin – masa, ryb, ovoce a zeleniny – větším balením nebo se zaměřují na promoakce u zubních past, saponátů a pracích prášků, čisticích produktů, sprchových gelů, mýdel a šampónů, ale také základních potravin jako rýže, mouka, těstoviny nebo luštěniny.

Existují ale i kategorie, kde jsou lidé stále ochotni si připlatit za kvalitu. Jde například o víno, pivo, kávu, čaj, ovocné džusy, sycené nápoje, čokoládu a sušenky, slané pochutiny, lahůdky, cereálie a mražené produkty. Lidé také často přecházejí k levnějším značkám, například k těm privátním – tzv. vlastních značkám řetězců.

Privátek bude stále přibývat

Podíl privátních značek je v Čechách sice jeden z nejvyšších v rámci východní Evropy, ale stále zaostává za podílem, kterého tyto značky dosahují v západní Evropě. Můžeme tedy očekávat, že privátní značky budou na našem trhu dále svůj podíl navyšovat.

„Během posledních dvou let, kdy česká ekonomika čelí nebývalým inflačním tlakům, se výrazně zvýšil zájem českých spotřebitelů o výrobky pod privátní značkou řetězců. Podíl na prodejích vzrostl z 22 % v roce 2021 až na současných 26 %. V posledních letech rovněž roste vnímání kvality těchto produktů mezi českými nakupujícími a 8 z 10 spotřebitelů vnímá privátní značky jako dobrou alternativu značkových produktů díky skvělému poměru kvality a ceny,“ říká Karel Týra, generální ředitel výzkumné agentury NIQ pro Českou republiku a Slovensko.

Právě tato agentura udělila Nejdůvěryhodnější značku roku 2023 Kauflandu za její privátní značku K-Classic, pod níž dnes najdeme 1500 produktů a tvoří 56 % výrobků v segmentu potravin vlastních značek. 

Nejoblíbenějším produktem K-Classic podle samotných zákazníků je trvanlivé mléko. Na druhém místě se v popularitě umístil plátkový sýr Eidam 30 % a následuje slunečnicový olej.

Ani konkurence nespí

„V posledních letech získávají privátní značky na významu. Stává se častým jevem, že zákazníci preferují naše značky při výběru požadovaného zboží. Zájem o ně se za posledních několik let zdvojnásobil, což vnímáme jako projev důvěry v naše výrobky,“ uvádí mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Řetězec proto aktuálně posiluje sortiment privátních značek o řadu Váš výběr. Sortiment s tímto názvem se promítne do nabídky potravinového i nepotravinového zboží. 

Už dnes se s novou značkou Váš výběr zákazníci mohou setkat u řady potravin, jako jsou mouky, uzeniny nebo suché plody včetně ceněného českého modrého máku. Momentálně se řada rozšiřuje o papírový program do domácnosti a svého uvedení do prodeje se dočkají vybrané mléčné výrobky, čaje, mražená zelenina a další.

Billa má nová vína vlastní značky

Do rozšíření nabídky vlastních značek se vrhá i Billa, doplňuje portfolio a představuje novou privátní značku vín Sol Vineus. Ta nabízí zákazníkům celkem 13 jakostních a přívlastkových vín z moravských vinic.

„Z průzkumů vyplývá, že 84 % lidí neví, jaké víno si má vlastně koupit. S tím jsme k výběru vín pro Sol Vineus přistupovali, aby jim vína chutnala, i když nejsou znalci. Zkrátka, aby chutnala nejen mně jako someliérce, ale i mně jako zákaznici a konzumentce,“ říká Eva Svobodová k výběru třinácti jakostních i odrůdových vín a dodává: „Výběr jsme uzpůsobili tomu, že český zákazník má rád aromatické odrůdy a že dává přednost bílým vínům před červenými. Nabídku jsme pak připravili tak, aby pokryla celou škálu, k čemu se daná vína hodí, a zákazníci od nás dostávají i doporučení, k jakým pokrmům to které víno je ideální.“

Sol Vineus má v nabídce dvě cenové kategorie vín – vína jakostní a vína přívlastková.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).