Hlavní navigace

Nesnězeno zachraňuje jídlo z restaurací. Poslední kousky nabízí za nejlepší ceny

Autor: Nesnězeno

Projekt Nesnězeno získal za necelé čtyři měsíce fungování deset tisíc fanoušků, a to funguje zatím jen v Brně. Popularitu získal zejména proto, že nabízí jídlo z restaurací, bister a kaváren za výrazně nižší ceny.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Už je tomu dva roky, co se Jakub Henni zapojil do tehdy vzniklého projektu Dobrokáva, který založil jeho kamarád Libor Hoření. Jde o cyklokavárnu fungující od jara do podzimu, kde za kávu, kterou si zde dáte, neplatíte penězi, ale dobrým skutkem. Jde o dobročinný projekt, kde, jak Jakub Henni říká, jde zejména o zlepšení prostředí v České republice. A protože měl chuť spustit svůj vlastní smysluplný projekt, spolu s Michaelou Gregorovou, kterou u Dobrokávy poznal, vypustili do světa Nesnězeno, projekt, který má za cíl eliminovat plýtvání jídlem. A to zejména v restauracích, kavárnách nebo třeba bistrech, kde na konci směny nebo po obědové pauze zbývá několik porcí, které už svého strávníka nenajdou.

Ovšem když se do světa vyhlásí, že poslední dvě porce svíčkové v restauraci XY jsou za třetinu ceny, rázem jsou prodané a neskončí v koši. Pro podnik to sice není žádný extra velký byznys, ale neplýtvají. Jídlem, energií, časem ani penězi. A to není málo.

Zakladatelé Nesnězeno Jakub Henni a Michaela Gregorová
Autor: Nesnězeno

Zakladatelé Nesnězeno Jakub Henni a Michaela Gregorová

Když to funguje ve Francii, proč ne u nás?

Michaela podobný projekt zažila ve Francii, kde skvěle funguje a od lidí má spoustu pozitivních ohlasů. Tak proč ho nezkusit spustit i v Česku? „Kavárny tak nemusí vyhazovat uvařené jídlo, čímž třeba restaurace s meníčkovými nabídkami mohou měsíčně ušetřit i dvacet tisíc korun. Navíc mají dobrý pocit z toho, že neplýtvají,“ říká Jakub Henni k motivaci podniků, proč by se mohli do nového projektu zapojit. A byla to motivace dostatečně veliká. Z desítek oslovených podniků odmítly jen dva, a to zejména proto, že jim obvykle jídlo nezbývá, ale většinou vše prodají.

Ti, kteří se zapojili, už skoro čtyři měsíce vyvěšují fotky svých neprodaných jídel na facebookovou stránku Nesnězeno, kde o ně strávníci projeví zájem tak, že jednoduše napíší pod příspěvek: Mám zájem (o jednu, dvě, všechny porce). Restaurace jim pak dané jídlo rezervuje na jejich jméno. Je to trošku komplikovaná metoda, je třeba být stále ve střehu a připojen na Facebooku, ale už se pracuje na uživatelsky přívětivější možnosti rezervace.

Aplikace už je na spadnutí

„Zkraje jsme neměli peníze, takže jsme Nesnězeno spustili jen na facebookové stránce, ale už pár měsíců pracujeme na aplikaci, která by vše měla usnadnit,“ říká Jakub Henni. Její velkou devizou bude fakt, že bude sdružovat zachráněné jídlo z přihlášených podniků z celé České republiky. „Aktuálně se Nesnězeno týká jen brněnských restaurací, ale už se nám ozvalo spoustu podniků z Prahy, Ostravy, Zlína, ale i z restaurací z malých vesniček,“ říká Jakub Henni s tím, že by projekt chtěli rozšířit do všech měst po celé republice. Počítat se tak dá nejen s větší nabídkou, ale i stále pestřejším sortimentem. Ostatně už teď je vidět vývoj.


Autor: Nesnězeno

Logo Nesnězeno

Zatímco v začátcích se v nabídce objevovalo hlavně pečivo, zákusky, dortíky a cupcaky, za poslední dva měsíce, kdy se do projektu zapojilo hodně restaurací nabízejících menu, přibylo hodně obědových nabídek. „Každý týden teď máme v nabídce kolem pěti stovek meníček,“ říká Jakub Henni a upřesňuje, že z devadesáti devíti procent se na Nesnězeno prodají. Aktuálně se zakladatelé zkoušejí bavit i s hotely, od nichž by mohli, jak doufají, do budoucna získat i snídaňové nabídky.

Co ale v nabídce Nesnězeno nenajdete ani teď, ani do budoucna, jsou nabídky fast foodů. „Fast foody typu McDonald's a podobně nepřipadají v úvahu, ať už proto, že takové jídlo tam nechceme, nebo kvůli tomu, že takové jídlo nebývá po půl hodině poživatelné. Chceme se zaměřit na kvalitu, v Nesnězeno prostě nechceme jakoukoliv restauraci,“ říká rozhodně Jakub Henni.

Zatím je to dobročinný projekt, ale…

Od prosince získal projekt Nesnězeno skoro deset tisíc fanoušků, a to nabízí jídla jen ze čtyřiceti brněnských restaurací. Všechno zatím funguje na dobročinné bázi, minimálně investice do vývoje aplikace však musí někdo zaplatit. „Nějakou dobu ještě Nesnězeno bude dobročinný projekt, se spuštěním aplikace ale plánujeme, že bychom si brali nějaká procenta z každého prodaného jídla. Pokryjí se tím náklady jak na vývoj i správu aplikace, ale i na plánovaný marketing. Líbí se mi cesta ziskového projektu, kde hlavní zůstává dobrý účel, nemyslím, že by to nešlo dohromady,“ říká o budoucnosti projektu Nesnězeno Jakub Henni.