Viníci ujíždějí od každé páté nehody. Stává se to i jinak zodpovědným řidičům

27. 2. 2025

Sdílet

Řidička za volantem s hlavou v dlaních
Autor: Depositphotos
Řízení pod vlivem, bez řidičáku, se zákazem nebo i šok. To jsou příčiny, proč viníci ujíždí od dopravních nehod. I od těch, při kterých srazí děti. Loni od nehody odjel téměř každý pátý viník.

V roce 2024 se stalo celkem 92 217 dopravních nehod, ke kterým přijeli policisté, od 17 964 z nich viníci ujeli. Analýzu věnující se tomuto fenoménu zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Co se dozvíte v článku
  1. Proč viníci ujíždějí
  2. Ani sražené dítě je nezastaví
  3. Následky nehod, od nichž viník ujel
  4. Za ujetí pokuty i vězení
  5. Co dělat, dojde-li k nehodě

Proč viníci ujíždějí

Pravděpodobnější je, nepřekvapivě, ujetí z místa nehody u řidičů, kteří řídí pod vlivem drog včetně alkoholu, kteří mají zákaz řízení nebo nemají řidičák. Větší tendenci z místa nehody ujet mají také řidiči, kteří v minulosti spáchali trestný čin nebo přestupek, konstatuje CDV v tiskové zprávě. Tito řidiči ujíždějí, protože se obávají kumulace následků svého jednání.

CDV ale upozorňuje také na to, že ujet od nehody může prakticky kdokoliv. Zážitek z dopravní nehody představuje pro všechny zúčastněné stres a v některých případech mohou být řidiči danou situací natolik ovlivněni, že z místa nehody v důsledku psychického šoku odjede i jinak zodpovědný řidič, říká Kateřina Bucsuházy, vedoucí Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV.

Zažili jste někdy dopravní nehodu?

Ani sražené dítě je nezastaví

Ačkoliv nejčastějším typem nehody, odkud viníci ujíždějí, je srážka se zaparkovaným nebo odstaveným autem, jsou i takové, které mají mnohem vážnější důsledky. Loni řidiči odjeli i od nehod s mrtvými a zraněnými (viz box níže).

Zůstat na místě někdy nedonutí řidiče ani to, že srazil dítě. V uplynulých čtyřech letech bylo při nehodách s ujetím viníka zraněno 204 dětí do 14 let věku, podotýká Lukáš Kadula z CDV.

Za poslední čtyři roky u nehod s ujetím viníků zemřelo celkem 39 lidí, nejčastěji chodců (14, tj. 35,9 %) nebo cyklistů (9, tj. 23,1 %). Většina těchto tragických nehod, tedy 30, se odehrála mimo obec, z toho 12 v nočních hodinách.

Následky nehod, od nichž viník ujel

Rok – celkový počet nehod / počet nehod, od nichž viníci ujeli / následky těchto nehod

  • 2021 – 99 332 / 17 683 nehod, 8 usmrcených, 19 těžce zraněných a 446 lehce zraněných
  • 2022 – 98 460 / 18 378 nehod, 9 usmrcených, 24 těžce zraněných a 515 lehce zraněných
  • 2023 – 94 945 / 18 124 nehod, 10 usmrcených, 23 těžce zraněných a 475 lehce zraněných
  • 2024 – 92 217 / 17 964 nehod, 12 usmrcených, 25 těžce zraněných a 473 lehce zraněných

Zdroj: PČR, CDV

Za ujetí pokuty i vězení

Ujetí od nehody samozřejmě není jen tak. Viníci si musí uvědomit, že jejich prvořadou povinností je poskytnout první pomoc účastníkům dopravní nehody. To může v mnoha případech zachránit lidský život nebo alespoň zmírnit následky zranění, dodává Lukáš Kadula.

Od ledna 2024 se za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody zvýšily maximální možné pokuty ve správním řízení pětinásobně. Konkrétně z 5000  na 25 000 Kč.

Samotné neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku je upraveno v trestním zákoníku. Ten říká, že pokud řidič, který měl účast na dopravní nehodě, neposkytne pomoc zraněnému, aniž by jemu či někomu jinému hrozilo nebezpečí, může dostat až pět let vězení nebo zákaz řízení. 

Grafika statistik ujetí od nehod v roce 2024Autor: CDV

Co dělat, dojde-li k nehodě

Ať už jste viníkem autonehody, nebo jen jejím svědkem, je dobré osvojit si pár rad, jak se chovat ve chvíli, která ponouká spíše k panice než racionálnímu jednání. To ale může zachránit život.

Pokud jste svědkem či nezraněným účastníkem nehody, v prvé řadě dbejte na vlastní bezpečí. Pokud jste u nehody vlastním vozem, jde-li to, odstavte jej na viditelném místě, nechte rozsvícená jeho výstražná světla. Je také dobré myslet na to, že má být zachovaný prostor pro průjezd záchranných složek.

Než z něj vystoupíte, oblečte si výstražnou vestu. Pak se zkuste na deset vteřin zamyslet nad tím, co budete dělat v následujících deseti minutách, protože to vám může zachránit život, říká v jednom z edukačních videí záchranář a lékař urgentní medicíny Marek Dvořák. Naráží tím na fakt, že někdy se stane, že smete auto i toho, kdo jde pomáhat.

Po vystoupení z auta označte místo nehody výstražným trojúhelníkem. Je dobré, aby všichni, kteří u nehody nepomáhají, šli mimo vozovku. 

Dříve než zavoláte linku 155 nebo 112, zorientujte se základním způsobem v situaci – co se stalo, kde se to stalo, spočítejte zraněné a zjistěte, v jakém jsou stavu.

Z havarovaného auta či aut, pokud to jde, všechny vytáhněte. Pokud to nejde, zakloňte zaklíněným aspoň hlavu a zaškrťte jim případné krvácení.

Galoše. Podzemní chráněný kryt – KO 17 slouží jako záložní zdravotnické pracoviště v případě nenadálých a krizových situací.

Sanopz, OÚNZ, MRI. Zkuste kvíz o zkratkách, které souvisí se zdravotnictvím.

Milujete knihy a seriály ze zdravotnického prostředí? Pak by pro vás náš test mohl být hračkou, protože zkratky týkající se medicíny vám nejsou cizí.

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz. Vystudovala žurnalistiku a češtinu na Univerzitě Palackého v Olomouci, pracovala v Deníku, na webu TV Nova a iDNES.cz. Píše o zdravotnictví. Je držitelkou novinářských cen Psychiatrické společností ČLS JEP za rok 2021 a 2022. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).