Hlavní navigace

Jakonu se říká podzemní jablko. Proč, když tak vůbec nevypadá?

Autor: Depositphotos.com
Jakon je velmi zajímavý druh zeleniny, který si můžeme sami vypěstovat nebo koupit. Často ho najdeme mezi ovocem.
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Už lidový název jakonu „peruánské podzemní jablko“ poukazuje na osvěžující sladko-kyselkavou chuť. Jakon je však nejen velmi chutný, výživný, ale také pomáhá s mnoha zdravotními neduhy.

Hlízy s jablkovou chutí

Hlízy či sazenice můžeme koupit od bio pěstitelů zeleniny (nespočet jich najdeme na internetu).

Jakon dorůstá do výšky až 1,5 metru, kvete menšími žlutými květy. Kořenové hlízy rostou do konce října. Z jedné rostliny jich můžeme sklidit cca 4 až 5 kilogramů. Je však velmi citlivý na chlad.

Hlízy či sazeničky jakonu můžeme zasadit na slunném, před větrem chráněném záhonu, ale s úspěchem se dá pěstovat ve velkých nádobách i na balkonech či terasách. Pokud si tuto zeleninu chceme sami zasadit, stačí do záhonu či květináče položit hlízu či sazenici a opatrně zasypat hlínou, potom pravidelně poléváme vodou a sledujeme růst. Na podzim všechny hlízy vykopeme a dáme na týden dozrát na světlo, to způsobí velmi zajímavou chemickou změnu v fruktooligosacharidech – hlízy zesládnou, změní vzhled, z původně bledé krémové získají červenohnědou barvu, uvnitř zůstanou bílé. Hlízy dáme do dřevěných bedýnek a uskladníme v chladnu. V zimním období zpestří náš jídelníček.


Autor: Wikipedia.org / Rob Hille, podle licence: Public domain

Jakon má žlutooranžový květ a je možné ho vypěstovat třeba na balkóně

Co z jakonu můžeme používat

Léčivé a výživné účinky mají hlízy, ale i listy.

Hlízy obsahují vlákninu, větší množství vitamínu C, skupiny B, esenciálních aminokyselin, inulin, draslík, síru, vápník, hořčík, fosfor, železo, mangan, křemík a zinek.

Listy zase vitamíny, minerální látky a enzymy.

Léčivé účinky jakonu

Jakon prospívá střevní mikroflóře, je skvělou prevencí i doplňkovou léčbou zácpy, dále příznivě působí na trávení, posiluje žlučník, játra, slinivku, pomáhá snižovat hladinu krevního cukru a cholesterolu.

Jeho konzumace je vhodná při očistných i redukčních kúrách.


Autor: Wikipedia.org / NusHub, podle licence: CC BY-SA 3.0

Hlízy mají bohaté využití, používají se i listy

Praktické receptury

Čaj z jakonu

Potřebujeme: 1 lžíci nastrouhané jakonové hlízy, 3 dl vroucí vody, špetku kardamomu či skořice

Postup: Jakon zalijeme vroucí vodou a vše necháme 15 minut louhovat, poté přecedíme, přidáme koření, zamícháme a můžeme popíjet.

Stop cholesterol smoothie

Dobrý na cholesterol, zvýšený cukr, pro játra, slinivku i střeva.

Potřebujeme: 1 hlízu jakonu (pokud máme k dispozici i listy, tak přidáme 1 list), 1 lžíci čerstvých kopřivových špiček, 1 lžíci čerstvých lístků smetánky, 1 lžičku lněných semínek, 4 dl vody

Postup: Přísady smícháme a rozmixujeme ve vodě, vše pak po douškách vypijeme. Tento šejk je vhodné popíjet 1× denně po dobu 14 dní.

Tip: Jakonový nápoj může být zdravou svačinou či lehkou večeří.

Jakonový likér

Pro střeva a játra, k detoxikaci i celkovému posílení organismu.

Potřebujeme: 3 nasekané hlízy jakonu, 3 lžíce čerstvých listů a kořenů smetánky, 3 lžíce čerstvých listů a kořenů kopřivy, 1 lžičku tlučených fenyklových semínek, 1 lžičku tlučených anýzových semínek, 1 lžičku nastrouhaného kořene zázvoru, 1 lžičku skořice, 0,5 litru kvalitní slivovice nebo jiného čistého destilátu

Postup: Ingredience smícháme a vše pak zalijeme alkoholem. Necháme 14 dní na teplém místě louhovat, denně protřepáváme (aby se uvolnily léčivé látky). Po uplynutí této doby přecedíme, nalijeme do sklenice a užíváme 2× denně 1 čajovou lžičku likéru do sklenice vody.

Jakon v kosmetice

Výživná jakonová maska

Potřebujeme: 1 lžíci nastrouhané hlízy jakonu, půlku žloutku, 2 kapky citronové šťávy a 1 lžičku medu

Postup: Uvedené přísady smícháme a vzniklou směs nanášíme na obličej i dekolt a vše necháme 30 minut působit. Pak opláchneme vlažnou vodou.

Jakon v kuchyni

Tuto zeleninu můžeme konzumovat jak syrovou, tak i tepelně připravenou.

Hlízy nakrájené na tenké plátky přidáváme do salátů, kaší, polévek, zeleninových dušených i grilovaných směsí, rizota, omáček.

Dále pak do ovocných či zeleninových smoothie a pyré.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).