Hlavní navigace

Budeme v podpoře vědců pokračovat, reaguje Coca-Cola na skandál

Lenka Krbcová

New York Times upozornil, že Coca-Cola financuje vědce, kteří odvádějí pozornost od vztahu obezity a nevhodné stravy. Tak, jak to výrobce slazené limonády potřebuje.

Doba čtení: 2 minuty

Blog listu New York Times popsal, jakým způsobem Coca-Cola finančně a logisticky podporuje neziskovou organizaci Global Energy Balance Network (GEBN). Problém je v tom, že vlivní vědci z GEBN prezentují odborné i laické veřejnosti doporučení, která – mírně řečeno – největšímu světovému výrobci sladkých limonád nahrávají do karet.

Nemusíte se tak zabývat tím, co jíte a pijete, pokud budete mít dostatečný pohyb, hlásají například. „Coca-Cola má nové ´vědecky podložené´ řešení krize obezity: Chcete-li udržet si zdravou váhu, dejte si víc do těla a nestarejte se tolik o snížení kalorií,“ píše ironicky New York Times.

Lidé jsou prý příliš fixovaní na to, jak moc jíst a pít, aniž by věnovali dostatečnou pozornost výdeji energie. Vědci z GEBN tvrdí, že cukry, sladké nápoje a „špatné jídlo“ jsou očerňovány neprávem, a své závěry prezentují v lékařských časopisech, na konferencích a prostřednictvím sociálních médií. Podle nezávislých (na Coca-Cole) odborníků jsou však tato tvrzení zavádějící.

Skandál se okamžitě rozšířil do světových i českých médií (více např. Novinky.cz: Cukry nevedou k obezitě, tvrdí vědci placení Coca Colou, Technet.idnes.cz: Vědci radí lidem, jak hubnout a přitom pít limonády. Platí je Coca-Cola) a žije na sociálních sítích.

Budeme pokračovat, říká Cola

Jak vnímá celý problém společnost Coca-Cola? „Dlouhodobě podporujeme odborný vědecký výzkum vztahující se k problematice našich nápojů, ingrediencí, a dalších důležitých témat jako je příjem a výdej energie, za účelem informovanosti našich spotřebitelů. Jako součást tohoto závazku spolupracujeme s některými předními vědci v oboru výživy a fyzické aktivity,“ uvádí v oficiálním prohlášení. „Tato podpora je poskytována způsobem, který je v souladu s pravidly dotyčných univerzit a organizací. Je pro nás důležité, aby vědci, se kterými spolupracujeme, publikovali své vlastní názory a vědecké poznatky, bez ohledu na jejich obsah, a jsme ohledně této spolupráce otevření a transparentní,“ sdělila nám Kateřina Eliášová ze zastoupení společnosti The Coca-Cola Company.

Podle kritiků je však problematický výběr vědců a prezentace výzkumů. „Je pravděpodobné, že vědci sponzorovaní Coca-Colou skutečně jen dělají to, co by dělali, i kdyby je sponzoroval někdo jiný. Jenže Coca-Cola si je vybírá i proto, že právě jejich pohled na věc je příznivý pro prodej limonád,“ píše iDnes.cz.

Vitalia_narozeniny

Financování vědeckého výzkumu potravinářským průmyslem není nijak neobvyklé. „Ale studie naznačují, že tyto finanční prostředky mají tendenci zkreslovat zjištění,“ uvádí New York Times a cituje nedávnou analýzu nápojových studií, zveřejněnou v časopise PLOS Medicine. Ta zjistila, že studie financované výrobci limonád vykázaly pětkrát větší pravděpodobnost, že nenajdou žádnou spojitost mezi slazenými nápoji a přibýváním na váze, než studie, jejichž autoři se nemuseli ohlížet na „finanční“ vstřícnost.

V zavedené praxi hodlá pokračovat i společnost Coca-Cola: „Budeme v podpoře vědeckého výzkumu prostřednictvím partnerství pokračovat a uplatňovat takto získané poznatky k tomu, abychom konzumentům po celém světě nabízeli pestrý výběr nápojů, které jsou zcela bezpečné a skvěle chutnají,“ říká Kateřina Eliášová.