Hlavní navigace

spánek

Proč bychom neměli usínat před televizní obrazovkou?

Modré světlo, které září skrze obrazovky televizí, mobilů, tabletů i počítačů, nám narušuje spánek. Tělo si nemůže řádně odpočinout a regenerovat.

15. 11. 2018 10:00
Doba čtení: 2 minuty

Zimní čas je lepší než letní

Trvalé zavedení „zimního“ času je podle vědců zdraví prospěšnější než stálý „letní čas“. Pětina lidí je nevyspalá, zjistil další výzkum. A stejně tak pětina prý zažívá duševní onemocnění.

Doba čtení: 6 minut

Zhasnout, prosím! Nebezpečí dnů bez světla a nocí plných záře

Tenhle rozhovor je doslova osvícený. Jeho aktéři během něj totiž neustále rozsvěceli, zhasínali, blikali, měnili intenzitu či barvu osvětlení. A nemluvili o ničem jiném než o světle – a tmě. Potřebujeme obojí, ve správný čas, ale jako bychom na to zapomněli.

24. 10. 2018 0:00
Doba čtení: 20 minut

Aroma úklid je zdravější a bude vás bavit

Bez chemie, ekologický a voňavý… Takový může být úklid, který vás bude těšit. Přírodní esenciální oleje příznivě ovlivňují naši psychiku a emoce, a to nejen pokud je použijeme do aromalampy.

25. 7. 2018 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Časy se mění, ten letní zůstává. Jak vyzrát na hodinový posun?

Po roce to tady máme znovu. Změna času na takzvaný letní čas už dlouhá léta přináší spory mezi příznivci, či možná lépe řečeno zastánci, a zarytými odpůrci.

24. 3. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Chrápání není nemoc, ale na nemoc upozorňuje

Až čtyřicet procent lidí ze spánku chrápe. Nemusí to nic znamenat, jen třeba dlouhou, společensky náročnější noc nebo počínající rýmu. Chrápání ale také může být signál upozorňující na vážnou chorobu.

13. 2. 2018 10:26
Doba čtení: 2 minuty

Křik ze spánku předznamenává Parkinsonovu chorobu

Miniaturní srdeční pumpa zavedená bez narkózy. První biokompatibilní umělé srdce v ČR automaticky reguluje srdeční tep. Problémy těhotenství, cukrovka a stres mohou zasáhnout i potomky. A další novinky ze světa vědy.

13. 12. 2017 0:00
Doba čtení: 6 minut

Spí s otevřenýma očima. Je to nebezpečné

Jednou ze spánkových poruch je spánek s otevřenýma očima. Příčiny jsou různé, třeba takzvané velké oko.

5. 9. 2017 10:19
Doba čtení: 3 minuty

Nemůžete usnout? Homeopatie rozlišuje typy spánkových potíží

Jsou malé a mají problémy s usínáním. Děti a spánek, to je velké téma. Stejně tak mají nejrůznější potíže se spánkem i dospělí. Upravit biorytmus svůj nebo dětí pomůže homeopatie.

Doba čtení: 2 minuty

Šéfredaktorka The Huffington Post: Pokud si ceníte svého mozku, víc spěte

Arianna Huffingtonová svou novou knihu Spánková revoluce věnuje „všem, kteří už jsou unavení a otrávení z toho, že jsou stále unavení a otrávení“.

Doba čtení: 11 minut

Potraviny nevhodné před spaním: vedou k horšímu spánku a tloustnutí

Místo toho, aby odpočívalo, zpracovává naše tělo potraviny, které jsme do něj na noc nacpali. Špatný spánek a zvětšení tukových zásob – takový je důsledek konzumace nevhodných potravin před spaním. Pokud si navíc dopřejete jídla plná soli, napomůžete i ke zvýšení krevního tlaku a otokům.

Doba čtení: 7 minut

Spíte málo? Možná si zkracujete život

O tom, že má spánek dobrý vliv na naše zdraví, není pochyb. Podle čeho poznáte, že máte poruchu spánku a jak spát, aby to pro vás bylo přínosné?

16. 12. 2016 0:00
Doba čtení: 2 minuty

Skutečně mají těhotné spát na levém boku?

Na kterém boku spát v těhotenství, proč těhotné nespí na břiše a zda je skutečně nebezpečný spánek na zádech, vysvětlí gynekoložka Andrea Pašková.

Doba čtení: 5 minut

Kořen kozlíku lékařského nevoní, ale v čaji se to ztratí

Kořen je nejléčivější částí kozlíku. Má celkem nepříjemné aroma, které ale v hotovém čaji či kapkách není příliš znát. Kozlík lékařský uklidňuje, působí jako mírné sedativum, pomáhá při nespavosti. A to ještě není všechno.

8. 9. 2016 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Nemůžete usnout? 10 tipů pro zdravý spánek

Čaje, kapky, tablety… To vše pomůže s usínáním nebo únavou.

7. 9. 2016 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Co se s námi děje při spánku a 6 nejčastějších poruch

Jeden sebou ze spaní škube, někdo spí málo, jiný by spal, spal a spal… Všechny poruchy spánku komplikují život, ovlivňují jeho délku a naše zdraví.

5. 9. 2016 12:08
Doba čtení: 3 minuty

Podceňovaný jód: je v potravinách i tabletách

Lidé často zapomínají na své zdraví a na prvky, které je potřeba udržovat v organismu ve správném množství. Například mnohdy nemají ani nejmenší podezření, že by jejich tělu mohl chybět jód. Kolik je ho třeba a jak ho ideálně doplnit?

12. 8. 2016 8:00
Doba čtení: 2 minuty

Poruchy spánku u dětí: Stojí za nimi psychika i nedodržování přirozených zásad

Neurolog Vilém Novák ví o spánku mnohé. Ví také, proč děti často nemohou spát. Příčina je někdy banální a snadno napravitelná, jindy jde o zdravotní problém s nutnou léčbou.

30. 6. 2016 0:00
Doba čtení: 6 minut

Cestujete letadlem směr exotika? Víme, jak zneškodnit jet lag

Chystáte se letět do dalekých exotických končin? Pak se o vás podle všeho může pokusit jet lag neboli pásmová nemoc. Jedná se o syndrom, který se projevuje únavou, ale i přesto nemožností usnout, nevolností, depresí, bolestí hlavy a vyčerpáním.

8. 6. 2016 0:00
Doba čtení: 2 minuty

Když spíme na novém místě, levá hemisféra bdí

V češtině i v angličtině existuje rčení „spát jen na jedno oko“ (sleep with one eye open). Vyjadřuje situaci, kdy se člověk usínající v potenciálně nebezpečném prostředí snaží i během spánku zachovat určitou míru ostražitosti.

9. 5. 2016 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Několik tipů pro kvalitní spánek bez chemie

Spánek je nezbytný v životě každého z nás a svým způsobem také ovlivňuje stav psychické i fyzické schránky. Ve chvíli, kdy spokojeně oddechujete a nabíráte síly, mozek i pod oponou tmy rozhodně nezahálí, a to v závislosti na tom, jakou fází spánku prochází. V NREM čerpáme potřebnou energii, zato v REM spánku mozek zpracovává podněty, které jsme prožili, třídí myšlenky, zážitky, a také právě proto v něm nejčastěji sníme.

Doba čtení: 4 minuty

Druhy čajů a jejich účinky na zdraví

Bez lahodného šálku čaje si dnes mnozí z nás nedokáží představit svůj ranní nebo večerní rituál. Znáte ale skutečně všechny druhy čaje, které si můžete v pohodlí domova připravit? Vydejte se spolu s námi objevit oblíbené i ne tolik známé druhy čaje, které vašim chuťovým pohárkům zachutnají a tělo i mysl navíc obdaří nespočtem příznivých účinků.

Doba čtení: 3 minuty

Jarní únava: Cítíte se unavení? Podívejte se, co vás „nakopne“

Jarní únava se každým rokem dostává na titulní stránky časopisů. „Zatočte s ní,“ vyzývají nás ze všech stran. Lze s únavou zatočit jinak, než se prostě pořádně vyspat? Únava může mít nejrůznější příčiny, pokud přetrvává déle, vyhledejte lékaře. Pro začátek zkuste „nakrmit“ tělo hořčíkem. Pomohou i čaje, guarana nebo homeopatie.

Doba čtení: 2 minuty

7 tipů proti jarní únavě

Jste poslední dobou malátní, schází vám energie a tím také dobrá nálada? Možná si říkáte, že ji zneškodníte popíjením energy drinku nebo cukrovinkami všeho druhu. Zkuste to jinak, třeba po vzoru přírody a lepších návyků. Přinášíme tipy na osvědčený jarní restart.

6. 4. 2016 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Přírodní prostředky na spaní: nezpůsobí návyk

Nemůžete usnout a léků na spaní se bojíte kvůli vzniku závislosti? Vyzkoušejte přírodní metody – čaje z bylin nebo doplňky stravy. Jsou bez předpisu a můžete je užívat i dlouhodobě.

12. 1. 2016 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Homeopatie a spánek

Spánek miminka hodně závisí na situaci matky, eventuálně obou rodičů. Noční děsy u malého dítěte mohou být následkem horečky a za nespavostí dospělého často stojí pracovní přetížení.

Doba čtení: 3 minuty

Alzheimer, stárnutí a trocha naděje

Experimentální lék na Alzheimerovu nemoc by mohl současně zpomalovat stárnutí. Zvyšování délky života ve vyspělých zemích je sice dobrá zpráva, ale přináší s sebou nové problémy. Při jejich zvládání zatím medicína příliš úspěšná není, takže se zkouší leccos.

Doba čtení: 5 minut

Experimenty se spánkem: spát míň, žít víc?

Lidstvo se snaží odjakživa život různě přechytračit. Není například škoda těch osmi prospaných hodin denně? Příznivci tzv. dvoufázového spánku mají prý hodinu života navíc.

Doba čtení: 7 minut

Spánek na boku prý snižuje riziko demence

Alzheimerovu ani třeba Parkinsonovu chorobu stále neumíme efektivně léčit. Pátrá se proto po prakticky libovolných způsobech, jak alespoň trochu snížit pravděpodobnost, že člověka něco podobného potká.

Doba čtení: 3 minuty

Psycholog napsal „usínací“ knížku o králíkovi, je z ní hit

S knížečkou pro děti se dostal do velkých světových médií. Carl-Johan Forssen Ehrlin, švédský psycholog, měl skvělý nápad. Na základě svých zkušeností napsal příběh o králíkovi, který chce usnout – a při jeho poslechu usínají děti klidně a rychle.

18. 8. 2015 11:01
Doba čtení: 1 minuta