Hlavní navigace

Úpal vs. úžeh: úpal vznikne i bez slunce. Jak je poznat a co dělat?

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Letní horko a slunce mohou vést k přehřátí organismu a ke vzniku úžehu nebo úpalu. Tyto dva stavy si lidé mnohdy pletou, protože některé jejich příznaky jsou podobné, zejména v lehčích případech. Jde o dvě rozdílná onemocnění z přehřátí, první pomoc i léčba jsou si v mnohém podobné.

Úpal a úžeh mohou být pro laiky na první pohled těžko rozlišitelné. Protože se některé projevy překrývají, určitým vodítkem může být informace, zda postižená osoba trávila čas na přímém slunci, nebo ne.

Úpal vzniká v horkém a dusném prostředí

Ke vzniku úpalu není třeba přímých slunečních paprsků. Vzniká často při pobytu v místnostech s vysokou teplotou, kde schází adekvátní větrání.

Může k němu dojít například při cestování dopravními prostředky bez klimatizace v horkých dnech nebo při akcích s vysokým počtem účastníků, kde není zajištěn dostatečný přívod čerstvého vzduchu. Rizikem je i samotné horké a dusné počasí anebo vysoká vlhkost.

V takovýchto podmínkách dochází k přehřátí organismu, zejména při nedostatečném pitném režimu. V tomto stavu se snižuje tvorba potu a tělu schází možnost, jak se ochlazovat. Pokud se pot přece jenom má z čeho vytvářet, pak ve vlhkém prostředí se může odpařovat jen omezeně, a tím se opět snižují možnosti k ochlazování lidského těla. Selhává tělesná termoregulace a organismus se nadměrně zahřívá.

Jak probíhá úpal

Úpal se projevuje nejčastěji následujícími příznaky:

  • absence tvorby potu
  • celková slabost
  • bolest hlavy
  • nejistá chůze
  • mdloby
  • zvracení
  • zrychlený tep
  • horečka
  • nevolnost

Při závažnějším stavu:

  • zmatenost
  • křeče
  • bezvědomí
  • zrychlené dýchání

První pomoc při úpalu

Co na úpal? Základem první pomoci při úpalu je ochlazení organismu.

Ke snížení tělesné teploty je třeba přesun z horkého do chladného prostředí, tedy ideálně do dobře větrané místnosti a poté přikládání studených obkladů či otírání těla ručníkem, namočeným ve studené vodě. Pokud je to možné, osvědčuje se dopřát tělu vlažnou sprchu (ne ledovou).

Neméně důležitý je také přívod tekutin, ideálně minerální vody, zbavení těla nadbytečného nebo neprodyšného oděvu a odpočinek. V závažných případech může dojít až k rozvoji šokového stavu, proto je důležité kontrolovat životní funkce.

Kdy hrozí riziko úžehu

Úžeh je přehřátí mozku, které vzniká při delším pobytu na přímém slunci, především s hlavou bez pokrývky. Často dochází také ke spálení pokožky na nechráněných částech těla, v tomto případě jsou nejvíce ohroženi lidé se světlou pletí.

Jak se úžeh projevuje?

Hlavní příznaky úžehu jsou shodné s úpalem:

  • bolest hlavy
  • nevolnost
  • zvracení
  • celková slabost
  • horečka
  • bolest hlavy
  • horká pokožka

Dále se objevuje také:

  • opálení, nebo i spálená kůže
  • u vážnějších případů může být přítomno ztuhnutí šíje

Jak pomoci při úžehu

Také v tomto případě je důležité chlazení těla a stín. Poté, co se postižená osoba dostane ze slunce, přikládají se chladivé obklady na hlavu a podává se dostatečné množství tekutin.

Pokud došlo ke spálení pokožky, je nutné její ošetření přípravky, které ji zvlhčí a zklidní, například krémy či masti s obsahem panthenolu.

Kdy je třeba volat záchrannou službu?

Pokud se vyskytne bezvědomí, křeče, ztížené dýchání, bolest na hrudníku nebo za hrudní kostí či jiné podobné stavy s ohrožením základních životních funkcí.

 

Rozdíl mezi úpalem a úžehem

Jak již zaznělo, první odlišnost je při vzniku potíží: úpal vznikne i bez slunce, úžeh vzniká po pobytu na slunci.

Liší se i tím, za jak dlouho se objeví potíže: úpal se obvykle projeví jako bezprostřední reakce, zatímco u úžehu – na rozdíl od úpalu – většinou dochází k projevům příznaků se zpožděním, často večer nebo v noci.

Důležité je předcházet přehřátí organismu

Účinnou prevencí potíží z přehřátí je dostatečný příjem tekutin, dále je dobré nosit volné oblečení z přírodních materiálů, protože neprodyšné oděvy ze syntetických materiálů brání odpařování potu a odvádění těla z organismu.

Vitalia_IG

Vhodné je také omezení pohybu na slunci, nošení pokrývky hlavy a umírněné opalování za použití krémů s vysokým ochranným faktorem.

Větší fyzickou aktivitu je dobré plánovat na ranní hodiny nebo naopak na podvečer, kdy jsou přijatelnější teploty. K předcházení problémům v souvislosti s horkem může pomoci rovněž jídelníček s lehčími pokrmy a omezením těžkých, tučných a slaných jídel, samozřejmě také omezení konzumace alkoholu a nápojů s kofeinem.

Autor článku

Novinářka na volné noze se zkušenostmi z tištěných i online titulů. V současné době pracuje pro vlastní portfolio klientů. K tematice zdraví a zdravého životního stylu má blízko díky původní profesi zdravotnického pracovníka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).