Hlavní navigace

Vypadlou plombu bohužel reklamovat nemůžete, ale můstek či rovnátka ano

13. 9. 2022

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Asi se to už stalo každému. Po stomatologickém ošetření plomba neseděla úplně dobře, v ústech překážela, nebo dokonce brzy vypadla. Můstek tlačil, rovnátka rýpala do tváře a špatně seděla. Co s tím, jak se ozvat a na co má pacient nárok?

Na úvod jedna zásadní informace. Když nejste s prací zubaře spokojení, určitě se ozvěte. Je jedno, zda jde o plombu, nebo třeba můstek. To, na co máte po stížnosti nárok, se však liší. 

Zhotovení zubní výplně neboli plomby je stomatologickým výkonem a u toho záruka neexistuje. Tento pojem známe pouze u stomatologických výrobků, kterými jsou například můstky, korunky či zubní protézy, ale nikoli u zubní výplně, vysvětluje mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktorie Plívová

Na plombu tudíž neexistuje záruka ve smyslu spotřebitelské záruky na zakoupený výrobek.

Průzkum ukázal, co kazí české zuby Přečtěte si také:

Průzkum ukázal, co kazí české zuby

Zubní lékař podle Plívové v každém případě odpovídá za správné provedení výkonu, v tomto případě tedy zhotovení zubní výplně. Pokud s plombou nejste spokojeni, obraťte se na stomatologa, který vám ji dělal – v případě, že vám bude tento lékař dělat opravu zubní výplně proto, že ji předtím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady.

Už jste si někdy stěžovali na práci svého zubaře?

Zákon pojem „reklamace“ zná u individuálně zhotovovaných stomatologických výrobků, jako jsou třeba můstky, korunky, zubní protézy či ortodontický aparát neboli rovnátka. Pokud stomatologický výrobek vykazuje vady, může ho pacient u zhotovitele reklamovat v záruční době 24 měsíců. Zubní lékař je povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů, uvedla mluvčí VZP. 

Stomatolog musí vydat písemné potvrzení

Pacient by se měl s reklamací vždy obrátit na zubního lékaře, který práci provedl. Lékař má povinnost se reklamací zabývat a zjednat nápravu, tedy ji i případně projednat s laboratoří, pokud je chyba na její straně. 

Zubní lékař musí klientovi vydat písemné potvrzení obsahující informace, co je obsahem reklamace, datum reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje. 

Může jít jak o požadavek na odstranění vady, tak o odstoupení od smlouvy a vrácení vynaložených peněz. A následně pak také potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

Co když se zubař k nekvalitní práci nezná? 

Pokud stomatolog odmítá, že by snad svou práci provedl špatně, nebo pokud se s pacientem nedohodne na tom, jak situaci vyřešit, spor přebírá Česká stomatologická komora podle místa pracoviště ošetřujícího lékaře.

Amalgám v plombách je riziko spíš pro zubaře a ekologii Přečtěte si také:

Amalgám v plombách je riziko spíš pro zubaře a ekologii

Pozor, nemůžete reklamovat ztracené nebo špatným zacházením zničené stomatologické náhrady, léčebné a rehabilitační pomůcky nebo ortodontické aparáty. Taktéž nemůžete reklamovat stomatologický výrobek, který byl poničen kvůli úrazu. 

Někdy je lepší všechno od začátku řešit písemně, zvláště jde-li o zásadnější nespokojenost s tím, co vám zubař v ústech udělal. Podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, se stížnost podává poskytovateli zdravotní služby, proti kterému směřuje – tedy nejčastěji samotnému zubnímu lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení. Pokud pacient s jejím vyřízením nesouhlasí, může dále podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. 

Pojištěnec musí zároveň uvést důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem. Pacient se také může obrátit na Českou stomatologickou komoru.

U nového zubaře opravu zaplatíte

V případě, že pacient nebyl spokojený s prací svého zubního lékaře, může přejít k jinému lékaři a řešit tuto záležitost i po přestupu. Pokud mu nový zubní lékař bude provádět opravu zubní výplně z důvodu, že ji původní lékař provedl nekvalitně, půjde tato úhrada za pacientem.

Zubní lékař by měl pacientovi vždy pro opravu doporučit takový materiál, který bude nejvhodnější s ohledem na aktuální stav jeho chrupu s přihlédnutím k celkovému zdravotnímu stavu. Pacientovi by měl před provedením výkonu vysvětlit, co mu bude konkrétně provádět a proč.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).