Hlavní navigace

Jak moc nezdravé jsou „zdravé“ chipsy?

Jana Kuklová

Že smažené brambůrky a lupínky neprospívají našemu tělu, ví každý. Všichni ale doufáme, že kromě škodlivých bramborových lupínků existují i nějaké zdravé chipsy, po kterých se netloustne a neškodí nám. A výrobci slaných pochutin nás v této domněnce jen utvrzují.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Na trhu je řada chipsů, které se tváří zdravě, ale zdaleka ne všechny jsou takové i ve skutečnosti. Některé nám škodí víc než slané brambůrky.

Zákeřné zeleninové chipsy

Na první pohled se jako nejlepší varianta slaného mlsání jeví zeleninové chipsy. Logika je to jednoduchá. Zelenina je zdravá, a tak i lupínky z ní vyrobené musejí být zdravé. V případě tohoto snacku je ale bohužel opak pravdou.

Chipsy vyrobené ze zeleniny jsou stejně kalorické jako ty z brambor, a dokonce obsahují i víc tuků. Například v Česku nejznámější zeleninové lupínky Tretter's mají ve 100 gramech 2110 kJ, což je jenom o nepatrných 80 kJ méně, než je energetická hodnota smažených brambůrků Lay's. I když jsou ale Lay's o něco málo kaloričtější, obsahují ve srovnání se zeleninovými chipsy méně tuků. 100 gramů lupínků Tretter's má 38 gramů tuků, zatímco stejné množství brambůrků Lay's pojme jen 32 gramů tuků. Tretter's na tom nejsou o nic lépe ani v případě množství soli, které mají jen o 0,2 g méně než brambůrky Lay's.

Nutriční hodnoty ale nejsou jediným problémem této pochutiny. Problémem všech slaných lupínků je rakovinotvorný akrylamid. „Zatímco výrobci bramborových chipsů akrylamid hlídají, u zeleninových lupínků se tak ještě do nedávna vůbec nedělo,“ objasňuje skryté nebezpečí zeleninového snacku lékařka a specialistka na výživu Václava Kunová.

Na tento problém také upozornil test deníku MF Dnes z roku 2016 (v tištěné verzi byl text publikován v lednu 2017). Téměř všechny testované zeleninové chipsy obsahovaly velké množství nebezpečného akrylamidu, který vzniká v průběhu smažení. Naprostým propadákem testu byly tehdy už zmíněné české lupínky Tretter's , které měly nebezpečně vysoké množství akrylamidu.

Jenomže akrylamidem a vysokým obsahem tuků problémy zeleninového snacku pořád ještě nekončí. Především zeleninové chipsy vyrobené z červené řepy velmi často obsahují vysoké množství dusičnanů, které mohou způsobovat rakovinu. „Červená řepa ve velkém množství kumuluje dusičnany a tyto látky samozřejmě pak přecházejí i do chipsů,“ vysvětluje Václava Kunová. Zeleninové lupínky, které měly být zdravou náhradou za nezdravé brambůrky, jsou tak nakonec ještě horší než klasické smažené bramborové chipsy.

Raději upéct než smažit

Výrobci brambůrků si v poslední době uvědomují, že jejich produkty našemu zdraví moc neprospívají. Kromě snižování množství nebezpečného akrylamidu se tak v poslední době snaží zákazníkům představovat zdravější brambůrky. Ale ani ty ve skutečnosti tělu moc neprospívají.

Galerie: Jak se vyrábí brambůrky

Na trhu se v poslední době čím dál častěji objevují pečené brambůrky. Jejich výhodou je, že obsahují méně tuků. Například Lay's Pečené bramborové lupínky ve 100 gramech mají jen 14 gramů tuků. Ve srovnání s 32 gramy tuků v případě smažených Lay's je to poměrně velký rozdíl. Pokud jde ale o energetickou hodnotu, Lay's Pečené bramborové lupínky mají na 100 gramech jen o 331 kJ méně než smažené brambůrky stejné značky. Záludnost tkví v tom, že pečené brambůrky pojmou podstatně víc sacharidů. Smažené Lay's obsahují 52 gramů sacharidů v 100 gramech, zatímco pečené Lay's mají 71 gramů sacharidů. „Současným trendem je sacharidy se úplně nezahlcovat. Například pokud žena hubne, má často v jídelníčku něco kolem 120 g sacharidů rozplánovaných do celého dne,“ vysvětluje důvody, proč ani pečené brambůrky nelze považovat za zdravé, specialistka na výživu Václava Kunová.

Pozitivní na pečených brambůrkách může být to, že ve srovnání s ostatními chipsy obsahují řepkový olej. Ten je na rozdíl od slunečnicového a palmového oleje zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, kterých máme ve stravě nedostatek.

Dobrou volbou nejsou ani mexické trojúhelníčky nachos. Ty na první pohled mohou působit zdravěji než smažené bramborové lupínky. Václava Kunová před nimi ale také varuje: „Jejich pozitivem je, že jsou méně tučné než brambůrky. Na 100 gramů obsahují pouze kolem 20 gramů tuku. Stejně jako pečené brambůrky mají ale i nachos vyšší podíl sacharidů. Navíc kvůli kukuřičné mouce, ze které se vyrábějí, mají nachos vysoký glykemický index.“

Vhodnější jsou chipsy z luštěnin a sýru

I v českých obchodech však lze pořídit zdravější varianty slaného mlsání. Jen je potřeba se oprostit od představy křupavých bramborových lupínků.

Například luštěninové krekry Yes chips vůbec nevypadají a ani nekřupou jako klasické brambůrky. Rozhodně jsou ale lepší volbou než smažené lupínky z brambor nebo z řepy. Ve srovnání s tradičními brambůrkami obsahují tyto luštěninové chipsy čtyřikrát více bílkovin a dvaapůlkrát více vlákniny. S obsahem tuku jsou na tom Yes chips stejně jako už zmiňované pečené brambůrky. Na rozdíl od nich ale nemají tak vysoký podíl sacharidů. Lékařka Václava Kunová ovšem u tohoto výrobku varuje před vysokým obsahem soli, který je ve srovnání se smaženými brambůrkami jednou tak vysoký.

Zajímavým produktem jsou také sýrové krekry Cri Cri od firmy Gran Moravia. Tyto sýrové hrudky jsou vlastně jenom nastrouhaným sýrem Gran Moravia upečeným v peci. „Cri Cri obsahují hodně bílkovin (44 g ve 100 g), není v nich žádná mouka, žádný přidaný tuk a mají hodně vápníku,“ popisuje výhody sýrových krekrů Václava Kunová. I když 100 gramů těchto krekrů obsahuje 39 gramů tuku, vzhledem k vysokému množství bílkovin dokážou Cri Cri mnohem rychleji zasytit, takže jich nesníme tolik jako v případě smažených brambůrků, což dokládá i skutečnost, že se tato pochoutka prodává v patnáctigramovém balení.

Galerie: 10 potravin, po kterých budete mít ještě větší hlad

Václava Kunová také doporučuje poohlédnout se ve specializovaných obchodech se sportovní výživou po proteinových chipsech. Ty mají vysoký obsah bílkovin a málo tuků. Jediné, čím se nemohou pochlubit, je vysoké množství soli, takže je dobré jich nesníst příliš moc. Hlídat si množství je však nezbytné v případě jakéhokoliv slaného snacku, ať se tváří sebezdravěji.

Odborná spolupráce:

MUDr. Václava Kunová

Lékařka, specialistka na problematiku zdravé výživy, členka Společnosti pro výživu. Napsala několik knih o výživě a hubnutí, vede individuální poradnu snižování nadváhy. Provozuje web Rozumnehubnuti.cz.