Hlavní navigace

Instantní kaše. Ano, či ne?

Michaela Polcarová

Kaše jsou oblíbenou variantou snídaně, zvláště v lezavém počasí. Nyní jsou populární kaše instantní, u kterých láká snadná, rychlá příprava a také pestrá nabídka na trhu. Hojně je jedí nejen děti, ale i dospělí. Jsou tyhle kaše zdravé a jak si mezi nimi vybrat?

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Sychravá studená rána, která nás v nejbližší době čekají, si žádají vydatnou a teplou snídani, jež nás příjemně prohřeje. A tak osvěžující ranní smoothie pomalu střídají teplé kaše, jejichž fotky hojně plní sociální sítě.

Nejčastěji saháme po obilných kaších. Snad neoblíbenějším typem jsou ovesné vločky připravované na spousty způsobů. Volit můžeme i pohanku, rýži nebo bulgur.

Ráno dělá den

Ne nadarmo se říká, že snídaně je základ dne. Měla by nás správně nastartovat do dalšího nabitého dne. Musíme tedy dbát na to, aby naše jídlo bylo obohacováno všemi důležitými živinami, které zajistí správné fungování našeho těla, a my pak budeme schopni zvládnout vše, co nás čeká.

Pokud se už rozhodujeme volit teplou kaši, nejlepší by samozřejmě bylo připravit si ji doma. Jenže ne vždy to situace dovolí a my musíme vzít zavděk instantní směsí s rychlou přípravou.

Instantní kaše: na co si dát pozor

Regály v obchodech jsou nejrůznějších instantních kaší plné. Lákavé obaly s potisky ovoce, čokolády, přídavkem superpotravin nebo hrdě hlásajícím nápisem „se sníženým obsahem cukru“, „fitness“ nebo „protein“… to všechno máme v dnešní době na výběr. Jenže méně je někdy více.

Naše oči a chuťové buňky sice plesají, sliny se sbíhají, ale jak v takovém ohromném množství výběru poznat kaši takovou, která nejvíce prospěje i našemu zdraví? Jak pouze neskočit na marketingový tah obchodníků?

Během výběru musíme být velice obezřetní, protože taková nevhodně připravená ranní kaše nám může zapříčinit rozkolísání hladiny krevního cukru, a způsobit tak neukojitelné chutě po zbytek dne i brzký hlad.

Galerie: 10 potravin, po kterých budete mít ještě větší hlad

Velká spousta kupovaných předpřipravených kaší je doplněna o rostlinné oleje, aromata, bramborový škrob, přidaný cukr, nekvalitní kousky čokolády, doslazované sušené ovoce a další přidané látky zajišťující trvanlivost a stálost výrobku… a tím výčet surovin jistě nekončí.

Kupované směsi jsou bohaté na sacharidy a tuky, avšak s nedostatečným podílem bílkovin na to, aby se jídlo stalo opravdu plnohodnotným.

Ve složení bychom si měli hlídat nízký podíl přidaného cukru, sodíku a nasycených mastných kyselin (NMK), které jsou pro naše zdraví rizikové. Naopak bychom měli dbát na dostatečné množství bílkovin, kvalitních sacharidů a vlákniny.

Vločky, rýže, pohanka? Jakou kaši zvolit

Kaše z polysacharidů nám dodají tu správnou energii, která se v našem těle bude uvolňovat postupně a zasytí nás po delší čas. Mezi takové zdroje patří například již zmíněné ovesné vločky, které jsou lehce stravitelné, obsahují rozpustnou vlákninu a nalezneme v nich vitamín B1 nebo E.

Pokud zvolíme do ranní kaše pohanku, obohatíme se o vitamín C, zinek nebo mangan.

Rýžové vločky jsou také lehce stravitelné, s nízkým obsahem sodíku.

Které značky v obchodech hledat?

Firem nabízející rychlou záchranu v časovém presu je opravdu celá řada. My si představíme pět značek, po kterých se vyplatí v obchodech podívat.

Nominal

Značka Nominal je na trhu již pětadvacet let. Zaměřují se na výrobky zapadající do zdravého životního stylu. Dbají na kvalitní suroviny a specializují se zejména na bezlepkové a bio potraviny.

Jejich doménou jsou kromě směsí do těst a výroby olejů také i nutričně hodnotné cereální kaše, které jsou k dostání v supermarketech, zdravých výživách nebo na oficiálních stránkách výrobce.

Kaše neobsahují cukr, mléko nebo další přidané látky a jsou vhodné jak pro diabetiky, celiaky, tak i lidi s laktózovou intolerancí.

Pro příklad si uvedeme jejich bezlepkovou rýžovou kaši, která je složena pouze ze 60 % rýže a 40 % kukuřičné krupice. (Energie 1554 kJ / 370 kcal, bílkoviny 7 g, sacharidy 80 g, z toho cukry 0,35 g, tuky 2,0 g, NMK 0,5 g, vláknina 2,2 g, sodík max. 0,7 g.)

Emco

Působí na trhu přes pětadvacet let a specializují se na cereálie a müsli plné chuti.

Představíme si neochucenou verzi natural. Ve složení nalezneme 77 % celozrnných ovesných vloček, cukr, řepkový olej, sušené odtučněné mléko, sušenou syrovátku, jedlou sůl a aroma. (Energie na 100 g je 1749 kJ / 416 kcal, 12 g tuku, 60 g sacharidů, z toho 15 g cukry, 7,8 g vlákniny, 13 g bílkovin.)

Pokud bychom zvolili sladkou verzi, například s čokoládou, složení se nám rozroste o hořkou čokoládu, sušené plnotučné mléko, ovesnou mouku a kakaový prášek.

Bonavita

Vznikla roku 1991. Pod pojmem Bonavita si v překladu máme představit ,,dobrý život“. Vyrábí mimo jiné sušené plody, müsli tyčinky nebo sójové výrobky.

Jejich Dobrá kaše natural obsahuje 48,6 % ovesných vloček, sušený mléčný výrobek, fruktózu, jedlou sůl a aroma. (Výživové údaje na 100 g činí 1673 kJ/397 kcal, 8,3 g tuků, 69 g sacharidů, z toho 25 g cukru, 6 g vlákniny, 8,5 g bílkovin.)

Semix

Semix je ryze česká potravinářská firma vyrábějící kromě cereálních směsí také směsi pro pekaře, cukráře a mlékaře. Směsi jsou neochucené, nedoslazované a bez přidaného tuku a cukru. Výrobky jsou vhodné pro celiaky, vegany a jsou v bio kvalitě. Některé jsou obohaceny o chia semínka a další.

Jejich ovesná kaše se sníženým obsahem cukru obsahuje 71 % ovesných vloček, rostlinnou vlákninu, olivový olej, přírodní aroma a mořskou sůl. (Na 100 g 1406 kJ / 336 kcal, 6,7 g tuků, 46 g sacharidů, z toho 2,4 g cukrů, 30 g vlákniny a 8,7 g bílkovin.)

LeGracie

Značka se pyšní výrobky bez chemie, soli, konzervantů a palmového oleje.

U LeGracie jsem bohužel nenašla neochucenou verzi instantní kaše, aby porovnání bylo férové, ale i tak si tu alespoň pro představu zmíníme jejich rýžovou kaši obohacenou o arašídy a kakao.

Ve složení najdeme rýžovou kaši, rozinky, třtinový cukr, 11 % arašídů, sušené odstředěné mléko, 6 % kakaový prášek se sníženým obsahem tuku a drcené kakaové boby. (Nutriční hodnoty jsou na 100 g 1642 kJ / 392 kcal, 8,4 tuky, sacharidy 66 g, z toho 24 g cukrů, 4 g vlákniny a 11,2 g bílkovin.)

Co si z toho odnést závěrem

Snídani bychom neměli vynechávat ani ve větší časové tísni. Nemusíme jíst ihned po probuzení, ale něco byste za to dopoledne sníst rozhodně měli. Jestli se rozhodnete právě pro teplou kaši, ať již připravenou doma, nebo tu kupovanou, vždy dbejte na to, aby vaše snídaně obsahovala směs kvalitních sacharidů v podobě vloček, jáhel nebo pohanky.

Obohaťte je o bílkoviny. Příkladem může být řecký jogurt, protein či vyšlehaný bílek, který mimo jiné i zvýší objem celé misky.

TIPLI-tip-mesec

Nesmíte zapomenout na poslední základní makroživinu – a to jsou tuky. Správné tuky čerpejte z oříšků, chia semínek, strouhaného kokosu nebo kvalitního arašídového másla.

U kupovaných instantních kaší především dávejte pozor na složení. Čím menší výčet použitých potravin ve složení najdete, tím lépe. Kvalitní potraviny nepotřebují přidaný cukr, olej nebo škrob.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).