Hlavní navigace

Fidorka za 19 korun a Studentská pečeť za 139. Za vysokými cenami může být drahé kakao i obchodník

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz
Kakao v letošním roce prudce zdražilo a my jako zákazníci už to začínáme pociťovat. Ale zatím jen v případě, že takzvaně nechytíme akci. Příklad? V jednom obchodě koupíte Studentskou pečeť za 139 korun a v ten samý den jinde klidně o stovku levněji. Rozpustný kakaový nápoj Granko taky můžete v jeden den koupit za naprosto odlišné ceny.

Celý tento rok sledujeme zprávy o vzestupu cen kakaa na světových burzách a čekáme, kdy kakao a výrobky z něj zdraží i v obchodech. V březnu předpovídal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, že se rostoucí cena kakaa v konečných výrobcích projeví až za mnoho měsíců, a ta chvíle pravděpodobně nastala. Ten, kdo si alespoň párkrát do měsíce koupí čokoládovou tyčinku, kakao nebo čokoládu, nemůže výrazné navýšení cen přehlédnout.

Neuvěřitelné rozdíly v cenách

Zatímco Studentskou pečeť v běžném balení 170 g jsme ještě nedávno mohli koupit za cca šedesát korun, dnes je za běžnou cenu považována cena 139,90 korun. V akci pak ale strmě padá na 39,90 nebo 44,90 korun. 

Podobné zdražení a propady v akcích zažívá i další oblíbená cukrovinka, kterou je Fidorka. Podle portálu kupi.cz, který ukazuje běžné i akční ceny výrobků, lze vysledovat, že Fidorka ještě 1. srpna běžně stála 13,30 korun (v akci se prodávala za 8,50 korun). Dnes je běžná cena Fidorky o asi pět korun vyšší, a pokud je Fidorka v akci, pohybuje se její cena kolem 8,50.

Galerie: Akční ceny: Za 139 Kč, nebo za 40 Kč?

Za 18,90 Kč dnes pořídíte tyčinku Mila, Miňonky nebo Sušenky Oreo v malém balení po 44 g. V akci se přitom sušenky dají pořídit za polovinu.
Radikálnímu zdražení neunikla ani tyčinka Kit Kat Chunky, kdy se její běžná cena vyšplhala na 26,90 Kč a akční se pohybuje mezi 12–14 korunami.

Ani Lázeňské oplatky už nestojí kolem padesáti korun, jejich běžná cena se vyhoupla na 74,90 Kč, v akci jsme je našli za 49,90 Kč.

Granko o váze 400 g seženete právě v těchto dnech na Košík.cz nebo v e-shopu Billy za cca 150 Kč, běžná cena je přitom 174 Kč. Alberte je včera měl v akci za 99,90 Kč, přičemž za stejnou cenu se dalo koupit hned vedle stojící balení o váze 200 gramů. 

Další příklady běžné i výrazně nižší akční ceny najdete v galerii.

Prudké zdražení a radikální slevy

Tak velké rozdíly v cenách akčních/slevových a běžných jsme v obchodech možná ještě nikdy neviděli. Může jít o umělé navyšování cen a falešné slevy z ceny ze strany řetězců, jak na to poukázaly Novinky.cz? Řetězce například obcházejí ustanovení o nejnižší ceně za 30 dní. ,,Džungli dvojích a trojích cen ještě doplňují různé věrnostní programy. Výsledkem je to, že málokdo v Česku dnes ví, jaká je skutečná cena zboží, když se jeden den nabízí i za třetinovou cenu a pak se zase cena vrátí na trojnásobek,“ píší Novinky.cz.

Připomeňme jen, že již v létě tohoto roku Česká obchodní inspekce udělila některým kontrolovaným obchodníkům pokuty za stovky tisíc korun, neboť porušili zákon o ochraně spotřebitele. Prodejci totiž chybně informovali o výši slev i cen a používali nekalé obchodní praktiky. Nejvyšší pokuty tehdy dostali Kaufland, Albert, Lidl a Penny. Psali jsme o tom v textu Velké potravinové řetězce klamaly o výši slev. Inspekce jim udělila vysoké pokuty.

Kvíz: Pamatujete si tyhle výrobky?

Možná jste výrobky, které byly a občas také nebyly k dostání na pultech obchodů před rokem 1989, na vlastní kůži nezažili. Nebo zažili, ale ani trochu se vám po většině z nich nestýská. V každém případě si však můžete udělat náš kvíz, abyste zjistili, jak se v nich vyznáte. 

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).