Hlavní navigace

Bílé jogurty podle obsahu bílkovin

Autor: Depositphotos.com
Mléčné výrobky jsou jedním z cenných zdrojů bílkovin v potravinách. Neochucené jogurty, skyry či třeba tvarohy jsou produkty, které často konzumujeme právě za účelem příjmu proteinů. Jak se v tomto ohledu liší?
Karolína Otavová
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V článku o sortimentu a výběru bílých jogurtů jsme rozebírali jednotlivé typy neochucených mléčných produktů. Nepadla však zmínka o obsahu bílkovin, ve kterém se jednotlivé jogurty a další mléčné výrobky také poměrně liší, a proto se na ně zaměříme v článku dnešním.

K čemu jsou vlastně bílkoviny tak potřebné?

Bílkoviny jsou jednou ze tří makroživin plnících nezbytně důležité funkce v našem organismu. Jsou základní stavební látkou všech buněk, svalových vláken, jsou také součástí enzymů účastnících se řady chemických reakcí v našem organismu, hormonů a v neposlední řadě buněk imunitního systému.

Po chemické stránce se bílkoviny skládají z peptidů, které jsou tvořeny aminokyselinami. Právě podle toho, jaké aminokyseliny bílkoviny obsahují, je dělíme na plnohodnotné a neplnohodnotné. Živočišné produkty jsou zdrojem celého spektra aminokyselin esenciálních, tedy těch, které si organismus nedokáže sám vytvořit, a jsou tak plnohodnotným zdrojem bílkovin.

Naopak produkty rostlinné mohou být o některé esenciální aminokyseliny ochuzeny, proto jsou neplnohodnotným zdrojem bílkovin. Avšak pokud se rostlinné produkty během dne správně kombinují, celé spektrum esenciálních aminokyselin může být taktéž pokryto.

Kolik bílkovin je akorát

Denní potřeba bílkovin je okolo 0,8–1,2 g na kilogram tělesné hmotnosti, což je hodnota, která pokryje základní potřeby lidského organismu při udržování hmotnosti.

Pokud jste však jedinec, který nemá problém s ledvinami a bílkoviny všeho druhu má rád, můžete si dovolit porci bílkovin vyšší.

Pokud jste sportovec, nebo se snažíte o budování svalové hmoty, též bude vaše potřeba bílkovin vyšší, můžete se tak vyšplhat až na 2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti za den. I zde však existují hranice.

Bílkoviny v bílých jogurtech

Zdrojem bílkovin je zejména maso, ryby a mořské plody, sýry, vejce, luštěniny, tofu a v neposlední řadě mléko a mléčné výrobky, na které se podíváme více zblízka.

Potraviny bohaté na bílkoviny

  • maso, vejce, tofu,
  • mléko a mléčné výrobky,
  • luštěniny, celozrnné pšeničné těstoviny,
  • ořechy, mák, slunečnicová semínka.

Více v článku Bílkoviny v jídelníčku: jíme ty nekvalitní.

Začneme u jogurtů. V minulém článku jsme se seznámili s jejich dělením – řecké, řeckého typu, skyry a běžné jogurty. Liší se nejen obsahem tuku či cenou, ale zásadní odlišností je také právě množství bílkovin v nich obsažených.

Řecké jogurty

Jelikož je dnes značení řeckých jogurtů a jogurtů řeckého typu na trhu velice nepřehledné, právě kvůli stížnosti Řeků, která zněla, že pravý řecký jogurt je pouze ten jejich, není rozhodně na škodu se při koupi těchto typů jogurtu podívat na jejich složení a nutriční hodnoty. Z tabulky je zřejmé, že se produkty v obsahu bílkovin různí.


Skyry a tvarohy

Skyry ve většině případů obsahují oproti ostatním druhům jogurtů bílkovin o něco více a ani rozdíl obsahu bílkovin mezi jednotlivými výrobci není tak značný.


Podobně bohatým zdrojem bílkovin, jako jsou právě skyry či řecké jogurty, jsou také tvarohy. Tučné tvarohy obsahují okolo 9 g bílkovin na 100 g, polotučné okolo 10 g a měkké tvarohy mají okolo 12 g.

Řecké jogurty, skyry nebo tvarohy jsou skvělým zdrojem bílkovin třeba pro sportovce nebo jedince, kteří se snaží nabrat svalovou hmotu, případně velice dobře zapadnou i do hubnoucího jídelníčku.

Bílé jogurty

Mezi běžnými bílými jogurty také tak velké rozdíly, jako například u jogurtů řeckých a řeckého typu, nenajdeme.

Pokud do svého jídelníčku občas rádi zařadíte i jogurty jiného než kravského původu, tedy například ovčí nebo kozí, obsah bílkovin je téměř identický jako u běžných bílých jogurtů z kravského mléka.


Stejně je tomu i u dalších mléčných výrobků, jako jsou kefíry, acidofilní mléka, zákysy a podmáslí. Obsah bílkovin se u těchto výrobků pohybuje od 2,9 do 3,4 g na 100 g.

Rostlinné dezerty

U rostlinných dezertů, „jogurtů“, je obsah bílkovin různý. Některé neobsahují bílkoviny téměř žádné, u jiných se obsah bílkovin pohybuje okolo 2–5 g na 100 g.

Jak jste si však mohli přečíst v jednom z předchozích článků (Rostlinný nápoj místo mléka?), benefity mléčných výrobků těmi rostlinnými nenahradíme.

Co se týče obsahu bílkovin, tak i přesto, že některé rostlinné výrobky mají obsah bílkovin porovnatelný s obsahem bílkovin v klasickém jogurtu, chybí nám zde jejich plnohodnotnost. To znamená, že neobsahují zastoupení celého spektra esenciálních aminokyselin, tedy těch, které si organismus nedokáže sám syntetizovat.

tipli

Komu se vyplatí číst údaje

Co si tedy z dnešního článku odnést? V první řadě určitě to, že číst výživové údaje na obalech potravin se vyplácí.

Ať už v případě, kdy se třeba snažíte zvýšit příjem bílkovin a v domnění, že si kupujete řecký jogurt, který obsahuje okolo 10 g bílkovin na 100 g, si kupujete řecký jogurt s obsahem bílkovin pouze 3,2 g na 100 g, nebo tehdy, pokud chcete vydržet sytí po delší dobu, což nám zajišťují právě bílkoviny. Pak je lepší si na snídani či svačinu dát skyr, tvaroh nebo řecký jogurt, ve kterých najdeme až okolo 12 g bílkovin na 100 g, než třeba běžný bílý jogurt. Ten můžeme do jídelníčku zařadit v případě, že nám o vyšší obsah bílkovin až tak nejde. Jen si u nich musíme dát pozor na obsah tuku, který se může velmi lišit.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).