Nová Asociace farmářských trhů nastoluje nekompromisní pravidla. Výrazně například omezuje zahraniční nebo nepotravinářské zboží na trzích, minimální počet stánků i místo konání trhu.
Nová Asociace farmářských trhů nastoluje nekompromisní pravidla. Výrazně například omezuje zahraniční nebo nepotravinářské zboží na trzích, minimální počet stánků i místo konání trhu.
Posílit věrohodnost farmářských trhů v ČR je hlavním cílem nově založené Asociace farmářských trhů ČR (AFT), která se poprvé představila veřejnosti v pátek 21. září, v den farmářských trhů na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad. „Chceme, aby se farmářské trhy staly rovnocennou variantou nakupování, aby na nich byl dostupný kompletní potravinářský sortiment,“ vysvětlují zakladatelé, zkušení pořadatelé úspěšných farmářských trhů. „Trhy nemají být jen dalším způsobem, jak nalákat zákazníky do obchodních center.“
Zakládající členové Asociace, kterými jsou občanské sdružení Archetyp (organizátor pražských trhů Náplavka a Jiřák), Envic (organizátor trhů v Plzni) a Trhni se (organizátor trhů v Roudnici nad Labem), chtějí cíleně prověřovat farmáře dodávající na trhy své produkty a prodejce těchto produktů. Spotřebitel nakupující na trzích AFT by tak měl mít stoprocentní záruku, že nakupuje výrobky skutečně tuzemského původu pocházející od konkrétních farmářů. Vylučují se tak praktiky, které bohužel již zasáhly i do některých farmářských trhů, totiž že se jako farmářské výrobky prodávají výrobky nakoupené v různých velkoskladech či v maloobchodních sítích s cílem využít zájmu spotřebitelů o nákupy na farmářských trzích a na tomto zájmu vydělat, aniž by ovšem spotřebitel získal zboží, které od prodejců na farmářských trzích očekává.
K tématu: Jak zamezit přístup podvodníků na farmářské trhy?
Založení AFT a především cíle této organizace tak představují v dosavadním vývoji farmářských trhů vyšší, garantovanou kvalitu, což je zcela žádoucí. Ne každý ví, že celá řada tržnic v ČR, a jsou jich téměř dvě stovky, nejsou registrované jako prodejní místa u orgánů bdících nad kvalitou potravin, což v praxi znamená, že prodávané výrobky stojí mimo dosah oficiálních kontrol. Poměrně běžnou praxí je také stav, kdy se na farmářských trzích prodává zboží, které nemá se zemědělstvím a potravinářstvím nic společného, jako jsou různé šperky, textil a podobně. Ze zjištění dozorových orgánů také vyplývá, že mnohé produkty nabízené na farmářských trzích nesplňují základní zásady bezpečnosti potravin či jejich označování. To vše může dosud slibně se rozvíjející alternativu k nákupům v maloobchodních centrech v očích spotřebitele degradovat, což by ale byla velká škoda.
Přečtěte si rozhovor: Na farmářském trhu chtěli prodávat i titanové pánve
I proto bylo jedním z iniciátorů založení AFT i ministerstvo zemědělství, které alternativní způsoby prodeje potravin zejména od menších výrobců podporuje i finančně. Finanční podporu má přislíbenu i AFT, která slibuje svým členům celou škálu organizačních činností, především ale certifikaci jednotlivých farem a prodejců. Takto zevrubně „prověřených“ výrobců je v současné době čtrnáct, další by ale měli poměrně rychle přibývat. Zájemci o nákup na farmářských tržištích si budou moci jednotlivé producenty dohledat na webových stránkách trhu.
Prověřené prodejce pozná návštěvník trhů i při prodeji, a to podle cedulky, kde bude mimo jiné uvedeno:
Samotní členové AFT budou muset dodržovat mnohem přísnější pravidla, než tomu bylo dosud na farmářských tržištích zvykem. Pro spotřebitele je přitom podstatné, že podle standardů AFT musí být na trhu prodáváno alespoň 50 % produktů pocházejících z kraje, kde se trhy konají (kromě Prahy, kde to není reálné), podíl zahraničních potravin nesmí přesáhnout 10 procent a navíc musí jít o takové výrobky, které nemají alternativu v tuzemské produkci, jako například olivy. Stejně tak hranici 10 procent nesmí na trzích AFT přesáhnout podíl nepotravinářského zboží a vždy musí jít o nabídku, která přímo souvisí s prodejem a zpracováním potravin, přípustné jsou tedy kupříkladu vařečky ap.
Ke stažení: PRŮVODCE HOVĚZÍM MASEM aneb Překvapte svého řezníka!
Farmářské trhy (dále jen FT), jejichž organizátoři jsou členy Asociace farmářských trhů České republiky (dále jen AFT), jsou místem prodeje kvalitních tuzemských potravin majících původ v malých a středních zemědělských podnicích (farmách) a zpracovnách (pekárny, uzenářství…). Předmětem prodeje na FT může být pouze zboží, které tématicky odpovídá charakteru FT a vychází z české tradice, a to zejména z tradice pěstování plodin, chovu hospodářských zvířat a výroby potravinářských produktů.
Prodávané potraviny by měly být: originální, poctivě zpracované bez zbytečných dochucovadel a konzervantů a barviv nepřírodního původu, vyrobené s respektem k základním surovinám, potraviny masného původu by měly být vyrobeny přednostně z „českého“ (Česká republika) masa, stejně tak by měly být zpracované potraviny vyrobeny převážně z tuzemských surovin.
Podmínky podrobněji:
Čtěte dále: Supermarkety musí na farmářské trhy reagovat, věří Hanka Michopulu
Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.
Internet Info Vitalia.cz (www.vitalia.cz)
Chytře na život. ISSN 1802-8012
Copyright © 2009 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Vitalia.cz využívá zpravodajství ČTK