Ačkoli chceme zdravější pečivo, stejně se nejvíc prodávají rohlíky a koblihy

Sdílet

Nejprodávanějším slaným pečivem v českých řetězcích je jednoznačně rohlík, případně houska. Na plné čáře vyhrává ve všech řetězcích i kobliha, pokud je řeč o nejoblíbenějším sladkém pečivu.

Podle Svazu pekařů a cukrářů a Svazu obchodu a cestovního ruchu lidé čím dál více preferují kvalitní výrobky a zajímají se o jejich složení, proto prý klesá zájem o rohlíky a konzumní chléb. Zeptali jsme se proto samotných obchodníků, jaké pečivo se u nich nejčastěji kupuje.

Pečivo chceme kvalitnější

Podle dostupných statistik se v České republice objem výroby chleba a pečiva v posledních letech zásadně nemění. Poptávka po těchto základních potravinách zůstává stabilní a výrobci nemusejí reagovat na dramatické výkyvy v objemu produkce. 

Lidé si i nadále dopřávají své oblíbené bochníky chleba, rohlíky či sladké pochoutky, aniž by docházelo k výrazným změnám v objemu spotřeby. Podle SOČR se ale zásadně mění požadavky na kvalitu a čerstvost prodávaného pečiva.

Zájem o rohlíky klesá

Obchodníci sledují, že spotřebitelé kupují méně rohlíků a konzumního chleba, naopak roste poptávka po zdravějších variantách pečiva, jde především o žitné pečivo, včetně například žitného rohlíku, dále pak celozrnné či vícezrnné druhy pečiva s vyšším obsahem vlákniny.

Obchody již běžně nabízí čerstvé biopečivo stejně jako bezlepkové varianty, jejichž prodeje rostou. Roste zájem i o kvalitnější chléb, oblíbený je například kváskový chléb, anebo další varianty obohacené o netradiční přísady.

Galerie: Domácí rohlíky podle osvědčeného receptu

„Stále více lidí se zajímá o složení potravin a hledá produkty s vyšším obsahem vlákniny, nižším obsahem cukru nebo soli. Tento důraz na zdravější varianty pečiva nutí výrobce inovovat a přicházet s novými produkty, které lépe odpovídají požadavkům moderního spotřebitele. K tomu se přidává i rostoucí zájem o ekologické a udržitelné způsoby produkce, což vede k většímu využívání biosurovin a eliminaci zbytečných chemických přísad,“ uvádí Bohumil Hlavatý, ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR s tím, že malé pekárny se často specializují na konkrétní druh pečiva, jako jsou například kváskové chleby nebo pečivo s vyšším obsahem celozrnných mouk. Tento trend reflektuje měnící se preference spotřebitelů, kteří stále více dbají na kvalitu a původ potravin, které konzumují.

Koblihy stále na vrcholu

Legenda praví, že rohlík byl poprvé upečen v Rakousku na oslavu vítězství nad tureckou armádou. Jeho tvar připomínající půlměsíc měl symbolizovat porážku Osmanské říše. Avšak historické záznamy naznačují, že rohlíky byly ve střední Evropě pečeny již mnohem dříve – údajně se objevovaly jako velikonoční pečivo v klášterech již od 10. století.

Máte radši rohlíky, nebo housky?

  • Rohlíky
    40 %
  • Housky
    12 %
  • Je mi to jedno, jím obojí
    24 %
  • Nejím ani jedno
    24 %

Podle informací SOČR to sice trochu vypadá, že rohlíkům zvoní hrana, že je na stupni nejvyšším nahradí pečivo výživnější. Podle našeho průzkumu mezi všemi řetězci na českém trhu se ale o budoucnost rohlíků nemusíme strachovat.

Rohlík totiž patří v Penny, Albertu, Lidlu, Tescu i Kauflandu k těm nejprodávanějším druhům slaného pečiva. V Globusu vítězí ražená houska vlastní výroby. Když jsme se řetězců poptali na top sladké pečivo, na většině prodejnách vítězí v prodejích kobliha. Pouze Albert má na první pozici croissant a v Tescu se o první pozici dělí kobliha s makovkou.

Zajímavost:

Ročně se v šestnácti prodejnách Globus upeče 24 750 000 kusů ražených housek. Během jednoho roku ve svých pobočkách usmaží 4 500 000 kusů koblih.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).