Ačkoli chceme zdravější pečivo, stejně se nejvíc prodávají rohlíky a koblihy

Sdílet

Nejprodávanějším slaným pečivem v českých řetězcích je jednoznačně rohlík, případně houska. Na plné čáře vyhrává ve všech řetězcích i kobliha, pokud je řeč o nejoblíbenějším sladkém pečivu.

Podle Svazu pekařů a cukrářů a Svazu obchodu a cestovního ruchu lidé čím dál více preferují kvalitní výrobky a zajímají se o jejich složení, proto prý klesá zájem o rohlíky a konzumní chléb. Zeptali jsme se proto samotných obchodníků, jaké pečivo se u nich nejčastěji kupuje.

Pečivo chceme kvalitnější

Podle dostupných statistik se v České republice objem výroby chleba a pečiva v posledních letech zásadně nemění. Poptávka po těchto základních potravinách zůstává stabilní a výrobci nemusejí reagovat na dramatické výkyvy v objemu produkce. 

Lidé si i nadále dopřávají své oblíbené bochníky chleba, rohlíky či sladké pochoutky, aniž by docházelo k výrazným změnám v objemu spotřeby. Podle SOČR se ale zásadně mění požadavky na kvalitu a čerstvost prodávaného pečiva.

Zájem o rohlíky klesá

Obchodníci sledují, že spotřebitelé kupují méně rohlíků a konzumního chleba, naopak roste poptávka po zdravějších variantách pečiva, jde především o žitné pečivo, včetně například žitného rohlíku, dále pak celozrnné či vícezrnné druhy pečiva s vyšším obsahem vlákniny.

Obchody již běžně nabízí čerstvé biopečivo stejně jako bezlepkové varianty, jejichž prodeje rostou. Roste zájem i o kvalitnější chléb, oblíbený je například kváskový chléb, anebo další varianty obohacené o netradiční přísady.

Galerie: Domácí rohlíky podle osvědčeného receptu

„Stále více lidí se zajímá o složení potravin a hledá produkty s vyšším obsahem vlákniny, nižším obsahem cukru nebo soli. Tento důraz na zdravější varianty pečiva nutí výrobce inovovat a přicházet s novými produkty, které lépe odpovídají požadavkům moderního spotřebitele. K tomu se přidává i rostoucí zájem o ekologické a udržitelné způsoby produkce, což vede k většímu využívání biosurovin a eliminaci zbytečných chemických přísad,“ uvádí Bohumil Hlavatý, ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR s tím, že malé pekárny se často specializují na konkrétní druh pečiva, jako jsou například kváskové chleby nebo pečivo s vyšším obsahem celozrnných mouk. Tento trend reflektuje měnící se preference spotřebitelů, kteří stále více dbají na kvalitu a původ potravin, které konzumují.

Koblihy stále na vrcholu

Legenda praví, že rohlík byl poprvé upečen v Rakousku na oslavu vítězství nad tureckou armádou. Jeho tvar připomínající půlměsíc měl symbolizovat porážku Osmanské říše. Avšak historické záznamy naznačují, že rohlíky byly ve střední Evropě pečeny již mnohem dříve – údajně se objevovaly jako velikonoční pečivo v klášterech již od 10. století.

Máte radši rohlíky, nebo housky?

Podle informací SOČR to sice trochu vypadá, že rohlíkům zvoní hrana, že je na stupni nejvyšším nahradí pečivo výživnější. Podle našeho průzkumu mezi všemi řetězci na českém trhu se ale o budoucnost rohlíků nemusíme strachovat.

Rohlík totiž patří v Penny, Albertu, Lidlu, Tescu i Kauflandu k těm nejprodávanějším druhům slaného pečiva. V Globusu vítězí ražená houska vlastní výroby. Když jsme se řetězců poptali na top sladké pečivo, na většině prodejnách vítězí v prodejích kobliha. Pouze Albert má na první pozici croissant a v Tescu se o první pozici dělí kobliha s makovkou.

Zajímavost:

Ročně se v šestnácti prodejnách Globus upeče 24 750 000 kusů ražených housek. Během jednoho roku ve svých pobočkách usmaží 4 500 000 kusů koblih.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).