Hlavní navigace

Přestaňte kouřit, pomůže vám to hned. A pomůžete v boji s koronavirem

Autor: Depositphotos.com
VÝZVA KUŘÁKŮM – Několik odborných lékařských společností vydává společnou výzvu, v níž se obrací na kuřáky. Buďte hrdinové, když se vám teď podaří skončit s kouřením, ulevíte zdravotníkům, vzkazují.
Lenka Krbcová
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Výzva, kterou podpořila řada odborných lékařských společností v čele s našimi předními specialisty, reaguje na situaci v době pandemie COVID-19 a ve zkratce říká: Odložte cigaretu, pomozte nám v boji s koronavirem!

Vážení kuřáci

„Víme, že většina z vás nekouří ráda: sedm z deseti by si raději kupovalo něco jiného než cigarety. Také víme, že naprostá většina z vás už přestat zkoušela a že se to zatím nepovedlo. Je to naprosto pochopitelné – kouření ovlivňuje i ty části mozku, které vůlí neovládáme. Ale z každého neúspěšného pokusu se lze poučit – co pomohlo, proč se mi to nepovedlo, a co udělám příště jinak,“ píší lékaři.

Prof. Eva Králíková, specialistka na odvykání kouření a jedna ze signatářek výzvy, potvrzuje pro Vitalia.cz, že skutečně zhruba 70 % dospělých kuřáků by raději nekouřilo, kdyby mohli znovu volit. Jde tedy zhruba o 1 400 000 lidí u nás.

Každý rok zkusí přestat kolem třetiny z nich, tedy až kolem půl miliónu lidí v ČR, bohužel většinou bez pomoci, takže rok vydrží nekouřit jen zlomek, kolem 3–5 % z nich.

Lidé zkouší přestat s kouřením opakovaně, průměrně je podle odbornice úspěšný pátý pokus. Většina kuřáků má však za život i několik desítek pokusů o to skoncovat s nikotinovou vášní. „Problém není jen v nikotinu, ale v tom, že cigarety jsou velmi sofistikovaný výrobek, který obsahuje řadu látek podporujících závislost. Například kuřáci mají o 40 % méně monoaminooxidázy, která odbourává dopamin – hormon štěstí, tedy kouření, de facto zvyšuje hladinu tohoto hormonu, bohužel jen krátkodobě,“ vysvětluje prof. Králíková.

Ne někdy příště, ale právě teď

Lékaři vysvětlují, proč je právě nyní více důvodů pro zahození cigaret než kdy jindy, než „někdy příště“. „Pokud to ‚příště‘ odkládáte, je teď výborná chvíle zase to zkusit. Kouření poškozuje celé tělo, ale plíce zejména, také významně snižuje imunitu. Kuřáci se obecně snadněji nakazí a infekční onemocnění u nich mají těžší průběh než u nekuřáků. Kuřáci jsou také častějšími pacienty nemocnic, včetně intenzivní péče, a to z mnoha dalších důvodů.“

V době koronavirové epidemie mohou být tyto skutečnosti dobrou motivací zkusit se cigaret vzdát: „Jen zavedení nekuřáckých veřejných prostor znamenalo o několik desítek tisíc méně hospitalizovaných pro akutní srdeční příhody. Čistý vzduch namísto směsi několika tisíc látek obsažených v tabákovém kouři prospěje nejen vašim plicím, ale i plicím vašich blízkých. Kromě vašeho zdraví a osobního zájmu můžete pomyslet i na to, že své místo na jednotce intenzivní péče přenecháte těm v akutním stavu kvůli současné epidemii, a zdravotníci se budou moci věnovat jiným,“ apelují lékaři.

Iniciátor výzvy, infektolog Radek Svoboda, vychází mj. z toho, že po zavedení protikuřáckého zákona rychle klesl počet lidí, kteří potřebovali hospitalizaci na jednotkách intenzivní péče, například pro akutní infarkt myokardu. Kdyby tedy nyní lidé ze solidarity přestali ve větší míře kouřit, mohlo by to pomoci obdobně a celkem rychle. Pokud by byl efekt podobný jako po přijetí protikuřáckého zákona, mohlo by dle propočtů jít až o tři stovky lůžek denně v rámci ČR. Znamenalo by to úsporu lůžek, odlehčení personálu, záchranek… a ve výsledku snad i více zachráněných lidských životů. Navíc jsou tu samozřejmě benefity i pro daného člověka, který se dokáže vzdát kouření.

Přestanete kouřit? Mnohé se zlepší okamžitě

Vliv kouření se sice bohužel táhne po léta i potom, co přestanete kouřit, ale mnohé se zlepší okamžitě, uvádí se ve výzvě: „Hned začne klesat riziko akutního onemocnění srdce a cév, tedy srdečního infarktu či mozkové mrtvice, riziko akutních problémů s chronickou plicní nemocí či astmatických záchvatů, naopak se zvýší vaše obranyschopnost.“

Efekt nastupuje dle lékařů u infarktu prakticky ihned, u ostatních diagnóz s mírným zpožděním. „Kuřáci jsou ohroženi obecně samými negativními zdravotními dopady, takže když někdo přestane nyní kouřit motivován naší kampaní, bude to další přidaná hodnota,“ uvádí pro Vitalia.cz prof. Michal Vrablík, který se zabývá mj. preventivní kardiologií, a přidává další argument: „Kuřáci mají těžší průběhy infekce COVID-19, z celkem pochopitelných příčin…“

tipli

Zkuste nekouřit, nepřestávejte přestávat

S trochou nadsázky by kuřákům mohlo dle lékařů pomoci i to, že s ochrannou rouškou na ústech se opravdu špatně kouří: „Tak zkuste nekouřit. Pomoc můžete najít i na dálku (telefony, mobilní aplikace, maily) v kontaktech na webu Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku www.slzt.cz nebo na národním webu www.koureni-zabiji.cz. A nepřestávejte přestávat,“ vyzývají zástupci odborných lékařských společností.

Pro kuřáky může být dobrá zpráva, že to, že se jim ještě nepovedlo přestat, neznamená jejich osobní neschopnost nebo selhání, dodává prof. Králíková. Příčinou je zkrátka významně ovlivněný mozek, a to i v oblastech, které vůlí nemůžeme ovládat, které nám ale zajišťují přežití: „Mozek nás donutí napít se, když máme žízeň. Najíst se, když máme hlad… Nebo by se snad někomu mohlo podařit přestat dýchat jen tak, že by se rozhodl?“ Neváhejte se proto obrátit o pomoc na odborníky, odvykání kouření půjde snadněji.

Výzvu podpořily odborné společnosti:

  • Společnost pro léčbu závislosti na tabáku, prof. MUDr. Eva Králíková, CSc.
  • Česká společnost pro aterosklerózu, prof. MUDr. Michal Vrablík, Ph.D.
  • Česká internistická společnost, prof. MUDr. Richard Češka, CSc.
  • Česká aliance proti chronickým respiračním onemocněním, doc. MUDr. Vít Petrů, CSc.
  • Česká pneumologická a ftizeologická společnost, prof. MUDr. Martina Vašáková, Ph.D.
  • Česká společnost alergologie a klinické imunologie, prof. MUDr. Petr Panzner, CSc.
  • Česká kardiologická společnost, prof. MUDr. Aleš Linhart, DrSc.
  • Česká iniciativa pro astma, prof. MUDr. Petr Pohunek, CSc.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).