Hlavní navigace

Naprostá většina lidí v ČR chce jen vakcíny schválené evropskou agenturou

17. 4. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Jak vychází z průzkumu agentury STEM pro ministerstvo zdravotnictví, 69 % respondentů je přesvědčeno o důležitosti nechat se očkovat. Zájem o očkování vzrostl z 39 % na začátku prosince. 71 % veřejnosti má za to, že je nutné, aby vakcíny pro ČR schválila Evropská léková agentura EMA.

Agentura STEM zpracovala pro ministerstvo zdravotnictví průzkum, který zjišťoval postoje veřejnosti v ČR k očkování proti covidu. Průzkum přinesl tři klíčová zjištění. Tím prvním je, že většina lidí má zájem o očkování a tento zájem zatím stále roste. Dále, že veřejnost chce vakcíny schválené EMA (Evropská agentura pro léčivé přípravky). A do třetice, že lidé vnímají odlišně kvalitu různých druhů vakcín proti onemocnění covid-19.

Zájem o očkování roste

69 % respondentů se vyslovilo obecně pro očkování proti covidu. 

Zájem o očkování vzrostl z 39 % na začátku prosince na 52 % na začátku února a na 69 % na konci března (56 % pro očkování + 12,5 % již očkováno). 41 % veřejnosti je přesvědčeno pevně.

Naopak 21 % respondentů uvedlo, že se očkovat nechce, 10 % pak není rozhodnuto.

Data ukazují, že zájem o očkování od února dále dynamicky vzrostl. Příčinou nárůstu je vysoká míra pozornosti, která je očkování dlouhodobě ve veřejném prostoru věnována, a názor, že očkování je jediná dostupná cesta k postupnému návratu k běžnému životu. „V současnosti jen 6 % dotázaných nepovažuje plošné očkování za správný postup v boji s covid-19,“ uvádí mj. průzkum.

Rozhodnutí o očkování však není pro značnou část populace neměnné: Z podporujících očkování (56 %) je 41 % pevně přesvědčených se nechat očkovat, 13 % je celkem jistých, ale mohou rozhodnutí změnit, 2 % jsou si nejistá. Z těch, kteří jsou proti očkování (21 %), si 4 % nejsou jistá, 7 % může své rozhodnutí změnit a 10 % je pevně rozhodnutých se neočkovat.

Ve všech věkových skupinách došlo k jasnému zvýšení zájmu, což se nyní týká i dříve rezervované nejmladší skupiny. Mezi lidmi staršími 60 let pak má zájem nebo již byla očkována jasná většina (85 %).

Ve veřejném mínění také podle průzkumu dále posílila podpora plošného očkování, z 68 % na 82 %. Zvýšila se i u těch, kteří se sami očkovat nechtějí, téměř dvě pětiny z nich obecný princip očkování populace podporují.

Vakcíny mají být schválené EMA

Evropská léková agentura se v české veřejnosti těší vysoké podpoře v její roli autority nutné pro schválení vakcín pro naši zemi.

71 % osob oslovených v průzkumu má za to, že je nutné, aby EMA schválila vakcíny používané v ČR.

Za nutné jej má dokonce i polovina obecných odpůrců očkování.

Schválení evropskou agenturou není nutné pouze podle 18 % respondentů.

Kvalitu různých vakcín vnímají lidé různě

V české společnosti převládá postoj, že mezi vakcínami existuje rozdíl z hlediska jejich bezpečnosti (myslí si to 45 % lidí).

Veřejnost všeobecně důvěřuje významně více již schváleným a používaným vakcínám než těm, které na schválení teprve čekají. Lidé tedy více preferují schválené a zavedené vakcíny (Pfizer BioNTech, AstraZeneca, Johnson&Johnson a Moderna) před dosud neschválenými (Novavax, Sputnik V a Sinopharm).

Premiantem hodnocení je první vakcína, která se v ČR začala používat, tedy Comirnaty od společností Pfizer a BioNTech (66 % by se nechalo touto vakcínou očkovat). Obstojně si vedou také vakcíny Johnson&Johnson (58 %) a Moderna (53 %).

Naopak z etablovaných vakcín vzbuzuje u respondentů největší obavy AstraZeneca, kterou by se očkovat nenechalo 29 % lidí. Z již používaných vakcín zaznamenává nejslabší výsledky a vzbuzuje nejsilnější pochybnosti.

Vakcína Sputnik V má příznivce zhruba ve čtvrtině společnosti, nejčastěji mezi odpůrci schvalování vakcín úřadem EMA.

U vakcíny Novavax je zatím veřejnost nejistá, mnoho lidí o ní dosud neslyšelo. Podobně čínská vakcína Sinopharm nehraje v žádné části české společnosti podstatnou roli. Je relativně neznámá a očkovat by se jí případně nechala maximálně desetina veřejnosti.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).