Hlavní navigace

Snídaňové cereálie jsou sladkost. Mouka a cukr, jinak skoro nic

Redakce

TEST – Spotřebitelská organizace dTest upozornila na problém ve složení výrobků, které si spojujeme se zdravou výživou. Přitom většina z otestovaných cereálií obsahovala zejména cukr a jen minimum vlákniny a proteinů.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Obaly s obrázky evokujícími vyvážený životní styl a zdravý start dne lákají ke koupi. S obsahem už je to však horší. Spotřebitelská organizace dTest srovnala složení 28 snídaňových cereálií s ohledem na množství cukrů, tuků, vlákniny či přidaných vitamínů. U dvaadvaceti z nich tvořil podíl cukru více než pětinu. Organizace o tom informuje v tiskové zprávě, více informací najdete na webu dTestu.

Zdravé cereálie – velký omyl

Zatímco spotřeba těchto výrobků rok od roku stoupá, málokdo pečlivě zkoumá jejich složení. Namísto toho si mnozí z nás dopřávají poctivou ranní dávku cukru. S obsahem žádoucích složek, jako je třeba vláknina nebo bílkoviny, už je to však horší. Pokud si tak ráno někdo sype do misky snídaňové cereálie v dobré víře ve zdravý start dne, ve většině případů se mýlí.

„Srovnali jsme české i zahraniční produkty a nezapomněli jsme ani na privátní značky obchodních řetězců. Celý výběr jsme doplnili třemi výrobky zakoupenými v Německu. Zajímalo nás hlavně to, zda první místa obsadí produkty prezentující se jako zdravější a teprve za nimi se octnou oblíbené kakaovo-čokoládové cereálie. Předmětem našeho zkoumání byly uvedené výživové údaje, složení a také certifikace produktů,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

S ohledem na to, že se cereálie prezentují jako zdravá snídaně a kromě toho jsou často nabízeny i dětem, bylo nemilým překvapením množství cukru, které dTest na etiketách objevil, a to i u zdravěji se tvářících variant.

Cukrová bomba

Světová zdravotnická organizace doporučuje denně zkonzumovat nejvýše 25 gramů přidaného cukru, což je zhruba šest čajových lžiček. Pokud je dlouhodobý příjem cukru vyšší, hrozí řada zdravotních rizik od obezity a cukrovky přes inzulinovou rezistenci až po metabolický syndrom. Z tohoto pohledu je většina snídaňových cereálií zcela nevhodná.

Jako největší „cukrová bomba“ se ukázaly mušličky Bona Vita Choco Shells s 38 gramy cukru ve 100 gramech výrobku. O něco lépe – s 33 gramy cukru/100 g – dopadly Bona Vita Čtyřlístek Obilné čtyřlístky s kakaem. Naopak nejnižší obsah cukru byl uveden u Organic Bio Rye Flakes od lotyšské společnosti Milzu.

„V seznamu použitých surovin se často může cukr ukrývat i pod jinými názvy, jako je například fruktóza, glukóza, maltodextrin či glukózo-fruktózový sirup. Směrodatná je proto hodnota celkového obsaženého cukru v tabulce výživových hodnot,“ vysvětluje Hana Hoffmannová.

Vláknina? Kde?

Od snídaňových cereálií spotřebitel často očekává alespoň nějaký obsah vlákniny, která je pro lidský organismus prospěšná. Nejenže upravuje trávení tuků a sacharidů, ale také pomáhá střevům lépe fungovat. Na etiketách srovnávaných výrobků však dTest na nijak zásadní množství vlákniny nenarazil, přestože obal na její obsah často upozorňoval.

Vyzdvihnout lze jen výrobek Bona Vita Dobrá vláknina, který obsahoval nejvíce vlákniny, konkrétně čtvrtinový podíl.

Bílkoviny? Kde?

Při výběru je dobré poohlížet se také po obsahu bílkovin. Ty v těle člověka sehrávají klíčovou roli a mimo jiné přispívají k pocitu sytosti.

Na etiketách srovnávaných cereálií však dTest mnoho bílkovin nenašel. Obecně se ale doporučuje vybrat produkt, který obsahuje alespoň 10 gramů ve 100 gramech.

Určitě není na škodu, uvádí-li se na obale přidané vitamíny. Je však dobré mít na paměti, že ideální je přijímat vitamíny přirozeně v surové stravě, nikoli ve vysoce průmyslově zpracovaných výrobcích.

Tuk a mouka

Ani u snídaňových cereálií nelze opomenout obsah tuku, který je důležitým zdrojem energie a nezbytným pomocníkem při vstřebávání některých vitamínů.

Podle deklarovaných údajů se obsah tuku ve srovnávaných výrobcích pohyboval nejčastěji mezi 1,7 až 5 gramy. Tuk jako takový zastupoval slunečnicový nebo řepkový olej. Pouze jeden ze srovnávaných produktů obsahoval ztužený kokosový a řepkový tuk v množství 34 gramů, a byl tak sedmkrát tučnější než ostatní porovnávané cereálie.

Preferovanou moukou by pak měla být mouka celozrnná, byť její obsah v podobném typu potravin automaticky neznamená, že snídáme zdravě. Toužíte-li po ránu po prospěšnější snídani, lze to vyřešit vlastními silami, jak podotýká specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková: „Raději než snídaňové cereálie bych volila vařenou jáhlovou nebo rýžovou kaši, kterou jde na talíři posypat kvalitní čokoládou.“ Tipy na zdravé snídaně najdete v článku Nápady na teplé snídaně: víc než ovesná kaše.

U čokoládových a kakaových cereálií sledujte obsah kakaa

Samostatnou kapitolu představují cereálie s čokoládovou nebo kakaovou příchutí, a to zejména pro jejich oblíbenost u dětí. V tomto případě dTest doporučuje sledovat obsah kakaa – čím je jeho podíl vyšší, tím lépe.

U srovnávaných výrobků si nejlépe vedly Čoko mušličky z Penny a hvězdičky Star Wars od Kellog´s s devíti procenty kakaa.

Tipy pro výběr cereálií

  • Mějte na paměti, že snídaňové cereálie jsou víceméně sladkost. Pokud si je chcete dopřát, je vhodné kontrolovat množství, které nasypete do misky.
  • Vybírejte produkty, které obsahují co nejméně cukru. Naopak se zaměřte na vyšší podíl vlákniny a bílkovin, u kakaovo-čokoládových na podíl kakaa.
  • Všímejte si i dalších přidaných cukrů, které se mohou skrývat pod různými názvy, jako jsou koncentráty ovocných šťáv nebo sirupy.
  • Zdravější variantou snídaně je například doma připravená kaše (třeba z ovesných vloček, rýže či jáhel) posypaná kvalitní nastrouhanou čokoládou.
  • Nedejte na lákavou přední stranu obalu a zkoumejte celkové složení produktu. Čím je složení kratší, tím lépe.

Zdroj: dTest

TIP: Nejhorší potraviny roku 2019

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).