Terapeutické programy pro nebezpečné řidiče fungují od 1. dubna 2024. Jde o prevenci závažných dopravních nehod s cílem zvýšit bezpečnost na českých silnicích.
Terapie jsou ze zákona povinné. Ne ale pro všechny řidiče. Absolvovat je musí ti:
- kterým byl uložen zákaz řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců,
- kteří se odmítnou podrobit dechové zkoušce či zkoušce na detekci přítomnosti omamné či psychotropní látky,
- jimž terapeutický program nařídí soud (mimo výše uvedené skupiny).
Za rok celkem 283 terapií
Fungování terapie po roce zhodnotilo Centrum dopravního výzkumu (CDV) zřízené státem a patřící pod Ministerstvo dopravy. V tiskové zprávě uvádí, že zatím ji úspěšně dokončilo 1 696 řidičů v rámci 283 setkání.
Podle CDV terapiemi prošlo nejvíce řidičů, kteří se odmítli podrobit testu na alkohol a drogy. Častými účastníky byli také ti, kteří řídili pod vlivem drog a byli u tohoto přistiženi. Nemalou skupinu také tvoří řidiči, kterým program nařídil soudce nebo státní zástupce.
Jak terapie fungují
Řidiči, kteří musí na terapii, se nejprve elektronicky zaregistrují prostřednictvím portálu Metodického centra. To terapie připravuje a koordinuje. Přihlášení je ovšem možné pouze prostřednictvím takzvané identity občana, jen pouhá bankovní identita nestačí. Kdo ji nemá, musí si ji nejdříve zřídit.
Po registraci si zvolí z nabízených otevřených programů a uhradí účastnický poplatek ve výši 13 310 Kč.
Účastníky následně čeká dvacet hodin skupinové terapie pod vedením speciálně vyškolených lektorů. Ti prošli akreditovanými kvalifikačními kurzy a Metodické centrum je průběžně kontroluje.
Účastníci mají možnost získat hlubší vhled do svého chování a lépe si uvědomit jeho následky. Dotknou se také citlivých témat alkoholu a drog za volantem. Každý z nich získá možnost promyslet si vlastní strategii, jak své chování za volantem změnit,
popisuje CDV v tiskové zprávě.
Po úspěšném absolvování kurzu si klient stáhne certifikát, který může doložit, že splnil třeba soudem uloženou povinnost.
Efekt zatím vidět není
Na silnicích podle CDV efekt ještě vidět není. „Rok fungování je zatím příliš krátká doba, doufáme ale, že po dalším roce se obdobně jako na Slovensku absolvování terapeutických programů začne ve statistikách pozitivně projevovat nižším počtem řidičů s rizikovým chováním. Tím je například jízda pod vlivem alkoholu,“ říká ředitel CDV Jindřich Frič.
Podle policejních statistik v roce 2023 se stalo celkem 5319 (z celkových 94 945) nehod, jejichž viník byl pod vlivem alkoholu nebo drog. Při nehodách pod vlivem zemřelo 34 lidí.
V roce 2024 bylo nehod pod vlivem 5057 (z celkových 92 217) a zemřelo při nich 31 lidí.
Letos v prvním čtvrtletí je těchto nehod zatím 948 (z celkového počtu 19 229) a zemřelo při nich pět lidí. Podle policie je to o 58 nehod a tři mrtvé méně v porovnání s prvním čtvrtletím roku 2024. Detailní statistiky nehod najdete na webu policie zde.
O 70 % méně rizikových jízd
Pomalý úbytek nehod pod vlivem podle odborníků ovšem neznamená, že terapeutický program je zbytečný a nefunguje.
Než se tato povinnost dostala do novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, CDV ji testovalo a ověřovalo na více než 750 těch, kteří přišli o řidičák a byli pod dohledem probačního úředníka nebo ve vězení. „Z dlouhodobého hlediska se u nich podařilo dosáhnout více než 70% poklesu recidivy problémového chování na silnicích. Současně u nich magnetická rezonance prokázala zlepšení nervových propojení, která jsou zodpovědná za empatii a prosociální chování,“ popisuje ředitel Metodického centra CDV Pavel Řezáč.
CDV také upozorňuje, že na Slovensku v prvních letech od zavedení programů klesl počet jízd pod vlivem alkoholu bezmála na polovinu. „Zahraniční zkušenosti ukazují, že terapeutické programy mohou snížit recidivu rizikového chování o 30 až 70 %,“ dodává Veronika Kurečková, odborná garantka Metodického centra CDV.