Hlavní navigace

Tisíce za online rezervaci termínu? Někdy je to za hranou, míní lékařská komora

25. 1. 2023

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Někteří lékaři vybírají i tisíce korun za to, že se k nim může zájemce objednat v expresním termínu a online. Mnohdy jde o ordinace, které mají smlouvy se zdravotními pojišťovnami a platící klienti se objednávají na běžné ordinační hodiny. Podle lékařské komory etiku nejspíš neporušují, z hlediska zákona je však takové chování v určitých situacích za hranou.

Server Vitalia.cz v úterý přinesl text, ve němž popsal, jak někteří lékaři prostřednictvím webu Navstevalekare.cz vybírají poplatky za online rezervaci termínu. Někteří tak činí u privátních praxí, jež nemají uzavřeny smlouvy s pojišťovnami, a veškeré záležitosti si v nich tedy klient platí sám. Jiní nabízejí online objednání na pracoviště, kde je sice zdravotní péče hrazená z veřejných peněz, ale platící klienti chodí mimo ordinační hodiny.

Zpoplatněné online objednání využívají ovšem také lékaři, kteří platící pacienty zvou do ordinací se smlouvami se zdravotními pojišťovnami a klient se objednává v rámci běžných ordinačních hodin.

Někteří lékaři vybírají tisíce za online objednání, platící pacienti mají přednost Přečtěte si také:

Někteří lékaři vybírají tisíce za online objednání, platící pacienti mají přednost

Jak redaktorka Vitalia.cz zmapovala u dvou příkladů, platící klienti dostávají přednost. Když zaplatíte, jdete k lékařce dnes, zítra nebo do konce týdne. Když ne, dostanete od sestřičky termín na příští měsíc. A jiný vám nedá, ani když upozorníte, že na webu Návštěva lékaře jsou inzerovány volné časy mnohem dříve.

V následujícím pokračování tématu se budeme věnovat tomu, zda takové chování neodporuje smlouvám s pojišťovnami, etice nastavené kodexem České lékařské komory (ČLK) nebo české legislativě.

Co se dozvíte v článku
  1. Rezervace přes web ve třech textech
  2. Provozovatel: Chováme se podobně jako kliniky
  3. K porušení smlouvy nedochází, říká VZP
  4. Se zákony je vybírání poplatku někdy na štíru
  5. Kdy je lékař v právu a kdy už je za hranou zákona
  6. Povinnosti lékařů ve vztahu k vybírání plateb

Rezervace přes web ve třech textech

Server Vitalia.cz vám detaily fungování výběru poplatků i to, co na jednání lékařů říkají některé instituce, které mohou regulovat jejich chování, přináší v novém, třídílném seriálu.

  • První díl vyšel v úterý 24. ledna a pojednává o tom, na kolik vás může vyjít volba termínu online a co za svoje peníze dostanete.
  • Druhý díl vychází dnes a zabývá se tím, kdy je lékař při výběru poplatků v právu a kdy už se ocitá za hranou, přineseme názor VZP i vyjádření lékařské komory.
  • Třetí díl minisérie vyšel v pátek 27. ledna a popisujeme v něm, jakou odpovědnost nese provozovatel portálu, který je zprostředkovatelem vztahu mezi pacientem a lékařem.

Provozovatel: Chováme se podobně jako kliniky

Web Návštěva lékaře slouží jako prostředník při vybírání plateb a lékařům umožňuje uzavřít se zájemcem o termín smlouvu, na základě které je možné termín sjednat a peníze vybírat. Ty putují na účet provozovatele webu a následně k lékařům.

Podle zástupců Návštěvy lékaře jsou platby za rezervaci termínu v pořádku. „Služby portálu jsou zpoplatněny podobným způsobem jako služby soukromých klinik,“ říká ředitel portálu Michal Švec„Pacienti jsou z naší služby nadšeni – vyberou si lékaře dle ověřených hodnocení a objednají se na vyšetření na pár kliků,“ dodává s tím, že služba je k dispozici nonstop a nabízí dostupné termíny k odborníkům v oboru z oblasti ortopedie, urologie, kardiologie, oftalmologie, ORL a dalších specializací.

Nabízet porod jen s vybranou asistentkou se vyplatí, ukazují čísla Bulovky Přečtěte si také:

Nabízet porod jen s vybranou asistentkou se vyplatí, ukazují čísla Bulovky

Problém v platbách za výběr termínů a možnost zarezervovat si je online nevidí ani lékaři, kteří je prostřednictvím webu vybírají. „Pacient získává exkluzivní termín vyšetření ve velmi krátkém časovém intervalu, který ve státním či jiném smluvním zařízení pro vytížení těchto pracovišť není schopen dosáhnout. Vyšetření je realizováno po skončení běžné pracovní doby (odpolední a večerní hodiny), což řada pacientů preferuje, proto si termín rezervuje,“ uvádí přednosta jednoho z ortopedických oddělení fakultní nemocnice, jenž Návštěvy lékaře využívá ve své soukromé praxi a za rezervaci termínu si účtuje 2484 korun.

S podobným pohledem není rozhodně sám. „Pacient má navíc zajištěno, že se dostane přímo ke mně, což si řada z nich vynucuje a odmítá jiné, stejně kvalifikované lékaře našeho centra,“ doplňuje lékařka z odbornosti ORL, jež si za online rezervaci termínu říká spolu s portálem o 1242 korun. 

Jak jsme ale ukázali v minulém textu, podmínky, za kterých lékaři ke klientům přistupují, se mohou lišit. Každá ordinace si je přizpůsobuje a web pouze zprostředkovává objednání. Co se bude dít přímo v ordinaci, neřeší a všeobecné obchodní podmínky o tom nehovoří.

K porušení smlouvy nedochází, říká VZP

Server Vitalia.cz oslovil některé zdravotní pojišťovny, Českou lékařskou komoru (ČLK) i Ministerstvo zdravotnictví s dotazy, zda je vybírání plateb v pořádku. 

Jednoznačná odpověď přišla ze Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP). „Rezervaci konkrétního termínu vyšetření dle výběru pacienta nelze pokládat za zdravotní péči a dle našeho názoru nelze úhradu za tuto službu považovat za porušení smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb (mezi ordinací a zdravotní pojišťovnou, pozn. red.),“ uvádí mluvčí VZP Viktorie Plívová

Pokud by pojišťovna seznala opak, může smlouvu se zdravotnickým zařízením vypovědět, což pro něj fakticky znamená konec plateb z veřejných peněz. „Smlouvu lze ukončit, pokud požaduje poskytovatel zdravotní péče v rozporu s právními předpisy od pojištěnců finanční úhradu za hrazené služby nebo za přijetí pojištěnce do péče,“ doplňuje Viktorie Plívová. To ale dle VZP není příklad Návštěvy lékaře.

Další zdravotní pojišťovny na otázky nereagovaly. Vyjádření k platbám nezaslalo ani ministerstvo.

Jeden z brněnských kardiologů zpoplatnil možnost výběru termínu a objednání se do ordinace on-line prostřednictvím portálu Navstevalekare.cz částkou 4 950 Kč. Redakce otisk jeho webového profilu úpravami anonymizovala z důvodu toho, že není jediným, kdo takto peníze za termíny vybírá. Částky se však u lékařů či zdravotnických pracovišť liší.

Jeden z brněnských kardiologů zpoplatnil možnost výběru termínu a objednání se do ordinace online prostřednictvím portálu Navstevalekare.cz částkou 4950 Kč. Redakce otisk jeho webového profilu úpravami anonymizovala z důvodu toho, že není jediným, kdo takto peníze za termíny vybírá. Částky se u lékařů či zdravotnických pracovišť liší.

Autor: Navstevalekare.cz / Vitalia.cz

Se zákony je vybírání poplatku někdy na štíru

Redaktorka oslovila také Českou lékařskou komoru, v níž se lékaři povinně sdružují. Komora je autorem lékařského etického kodexu, nad jehož dodržováním bdí. Pro lékaře je kodex závazný, jeho porušení může vést k zahájení disciplinárního řízení. „Etický kodex říká, že by se lékaři měli zdržet nedůstojných aktivit. Je ale otázkou, zda tento konkrétní případ lze považovat za nedůstojnou aktivitu, takže a priori nelze říci, že takovéto vybírání rezervačních poplatků je v rozporu s etickým kodexem,“ sděluje mluvčí ČLK Michal Sojka.

Co se týká legislativního úhlu pohledu, tam už komora hovoří jinak. „Lékařům doporučujeme, aby takové placené služby byly mimo ordinační dobu. Pokud jsou v ordinační době, názor našich právníků je, že je to v rozporu se zákony a smlouvami, protože zákon říká, že zdravotními pojišťovnami hrazené vyšetření nemůže být podmíněno platbou pojištěnce,“ shrnuje názor komory Michal Sojka. Potíž vidí především v tom, že v online formuláři a v obchodních podmínkách Návštěvy lékaře není nikde uvedeno, že si pacient hradí nadstandard a co to vlastně v pojetí Návštěvy lékaře znamená.

Návrat osobního lékaře: v čem je jiný než praktik a kolik bude stát? Přečtěte si také:

Návrat osobního lékaře: v čem je jiný než praktik a kolik bude stát?

Podobně hovořil i jeden z lékařů, který s webem sice spolupracuje, poplatky za rezervaci ale nevybírá. „Legislativně jsme v Česku, kde nadstandardy, o kterých se za tohoto ministra opět začíná hovořit, nejsou schváleny. Realita je taková, že ze zákona nemáte jako zdravotník možnost nechat si za nějaký nadstandard zaplatit, pokud čerpáte ze zdravotního pojištění. Pokud mi něco hradí pojišťovna, nemůžu za to chtít peníze od pacienta, protože to by byla dvojí platba za totéž, což zákon neumožňuje,“ říká pro Vitalia.cz cévní chirurg Miloslav Pirkl.

Kdy je lékař v právu a kdy už je za hranou zákona

A jak to tedy je s přímými platbami u lékařů? To serveru Vitalia.cz vysvětlila VZP. „Lékař (ani jiný poskytovatel zdravotních služeb) nemůže podmiňovat právo pacienta na zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění žádnými registračními poplatky nebo ‚sponzorskými dary‘ a také nemůže od něj za tuto péči požadovat žádnou finanční úhradu,“ říká její mluvčí Viktorie Plívová. 

To znamená, že lékař nemá právo vybírat finanční částky za zdravotní péči, která je hrazena zdravotní pojišťovnou. V rozporu se zákonem však není, když lékař požaduje úhradu za péči nehrazenou z veřejného zdravotního pojištění. Může jít např. i o péči, kterou daný lékař nemá nasmlouvánu se zdravotní pojišťovnou.

„Zajímá-li pojištěnce úhrada za poskytnutý konkrétní zdravotní výkon, může si na naší infolince (jde o číslo 952 222 222) ověřit, zda jde o výkon hrazený z prostředků všeobecného zdravotního pojištění, či nikoliv. V případě pochybností se může obrátit se žádostí o přešetření i na pobočku VZP v okrese, ve kterém má pojištěnec bydliště nebo lékař pracoviště,“ informuje mluvčí.

Líbí se vám možnost připlatit si stovky až tisíce za dřívější termín u lékaře?

Pacient má při poskytování zdravotních služeb právo být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje.

Povinnosti lékařů ve vztahu k vybírání plateb

  • Informovat pacienta o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění, a to před jejich poskytnutím.
  • Vystavit účet za uhrazené zdravotní služby, nestanoví-li jiný právní předpis jinak.
  • Zpracovat seznam cen poskytovaných zdravotních služeb nehrazených a částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a umístit ho tak, aby byl přístupný pacientům (toto neplatí pro poskytovatele lékárenské péče).

Zdroj: VZP pro Vitalia.cz

Pokud se pojištěnec s podezřelými praktikami setká, radí VZP obrátit se se stížností na svou zdravotní pojišťovnu, případně na ČLK nebo Českou stomatologickou komoru. Stížnost je možné podat i přímo k poskytovateli zdravotních služeb. Některými případy porušení povinností poskytovatelů zdravotních služeb se může zabývat i příslušný krajský úřad, shledá-li, že došlo ke spáchání přestupku.

V případě, že se prokáže, že lékař vybírá finanční částky za hrazenou zdravotní péči, jedná se o porušení zákona i ustanovení smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb. V těchto případech VZP postupuje vůči konkrétnímu poskytovateli zdravotních služeb vždy v souladu s uzavřenou smlouvou a platnou legislativou, podotýká Viktorie Plívová.

Aby mohly instituce rozhodnout, zda došlo k porušení pravidel, či nikoliv, je důležité, aby pacient, po kterém chce lékař peníze, požadoval vysvětlení, jaké služby v rámci platby lékař poskytuje, a především si nechal vystavit účet, v němž bude podrobně uveden rozsah uhrazených služeb.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz. Vystudovala žurnalistiku a češtinu na Univerzitě Palackého v Olomouci, pracovala v Deníku, na webu TV Nova a iDNES.cz. Píše o zdravotnictví. Je držitelkou novinářských cen Psychiatrické společností ČLS JEP za rok 2021 a 2022. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).