Hlavní navigace

Leden plození dětí nepřeje

Pavel Turčan

V zimních měsících je šance na početí potomka nižší než v teplejších částech roku. Na vině je, dle gynekologa Pavla Turčana, zátěž organismu způsobená vypořádáváním se s následky nadměrného hodování, pití alkoholu a bujarých nocí.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jedním z častých novoročních předsevzetí mladých párů je rovněž založení rodiny. Období těsně po vánočních svátcích a oslavách nového roku ale nebývá, co se týče snahy o početí, nejvhodnější, neboť je to doba snížené imunity a vyšší nemocnosti. Jak stav imunitního systému u muže a ženy ovlivňuje šanci na otěhotnění? Jakou roli hrají ve snahách o početí běžné nemoci?

Páry, které si za cíl do nového roku vytyčí založit rodinu, by si především měly uvědomit, že početí dítěte není jen otázkou „strefování“ se do plodných dnů. Na otěhotnění se totiž velkou měrou podílí celkový fyzický i psychický stav. Ženy to obvykle v potaz berou, a tak skoncují s cigaretami, vyhýbají se alkoholu, začnou se zdravěji stravovat a více se hýbat. Muži ovšem vliv celkové kondice na svou plodnost podceňují, což je chyba.

Shoďte povánoční kila

Pustit se hned po Novém roce do snahy o potomka tudíž nemusí být dobrý nápad. Lidé jsou většinou po období vánočních svátků a silvestrovských oslav oslabeni, neboť je jejich organismus zatížen vypořádáváním se s následky nadměrného hodování, pití alkoholu a bujarých nocí. Jako první krok by tedy měla proběhnout očista organismu, a hlavně dostatečný odpočinek. Též je záhodno začít shazovat povánoční kilogramy navíc, nadváha či obezita u obou partnerů totiž snahu o početí výrazně negativně ovlivňuje.

U žen způsobuje nadbytečná tuková tkáň hormonální nerovnováhu, a žena tak může v jistých případech přestat zcela menstruovat, u muže je pak důsledkem nadváhy nebo obezity zhoršená spermatogeneze (tvorba mužských pohlavních buněk – spermií). Pro redukci váhy u mužů je důležitá pravidelná fyzická aktivita a vyvážený jídelníček. Navíc tato dietní opatření pomohou k nastartování správného trávení.

Dobrá imunita je důležitější u muže

Obranyschopnost našeho organismu je po svátečním shonu, a navíc ještě v zimním období, snížená. Co se snahy o otěhotnění týče, oslabená imunita nemusí být v případě ženy vždy na závadu. Někdy se dokonce může stát, že žena, která ve zdraví měla s početím problémy, během nemoci otěhotní. Spermie jsou totiž pro ženský organismus vetřelci, a u žen s příliš silnou imunitní reakcí tak dochází k tomu, že jejich vlastní imunitní systém mužské pohlavní buňky zlikviduje.

Nemoc či oslabená obranyschopnost tedy na ženskou plodnost většinou nemá vliv, je ale nutno počítat s tím, že jakékoliv onemocnění znamená pro tělo stresovou situaci, a právě stres šanci na početí oslabuje. Muži by se naopak o svou imunitu v době snahy o potomka měli starat více – infekční onemocnění, a především pak vysoká horečka, totiž značně zhoršují kvalitu a produkci spermií.


Autor: Depositphotos.com

Vysoká horečka značně zhoršuje kvalitu a produkci spermií

Obojí se sice pár dní po odeznění nemoci upraví, přesto je vhodné nemocem předcházet a vypomoci si užíváním doplňků stravy na podporu obranyschopnosti. Vhodné jsou přípravky, které obsahují komplexní směs takzvaných polyfenolů – látek, které slouží k zásobování imunitního systému – a dále rovněž biologicky aktivní vitamíny z přírodních zdrojů.

tipli

Během těhotenství má žena utlumenou imunitu

Žena by pak rozhodně o svou imunitu měla začít důsledněji pečovat v případě, že se snaha o otěhotnění ukáže jako úspěšná. Během těhotenství je totiž přirozená imunita utlumená, aby nedošlo k vypuzení plodu jakožto cizího objektu v těle. Žena je tak během těhotenství více náchylná k onemocnění, horečka spojená s mnoha běžnými nemoci zejména v prvním trimestru gravidity však znamená výrazné riziko pro správný vývin plodu.

Správnou životosprávou je tedy potřeba udržovat svůj imunitní systém dostatečně silný na to, aby se s případným propukajícím onemocněním dokázal vypořádat. Kromě úpravy jídelníčku a pobytu na čerstvém vzduchu pomůže i dopřávání si dostatečného odpočinku a vyvážené fyzické aktivity.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).