Hlavní navigace

Jak vybírat sýry při hubnutí

17. 5. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Bojíte se konzumovat sýry, když teď bojujete s nadbytečnými „lockdownovými“ kily? Ano, sýry jsou tučné, ale ne všechny. Poradíme, jak spočítat obsah tuku a proč se sýrů přestat bát.

Sýry jsou zdrojem kvalitních bílkovin a dobře využitelného vápníku. Zároveň obsahují i další důležité minerální látky, jako je zinek, hořčík a jód, a také některé vitaminy (A, D a vitaminy skupiny B). Sýry jsou kvalitní potravinou a v jídelníčku mají své místo. Mezi jednotlivými druhy sýrů jsou ale velké rozdíly. A to jak ve způsobu výroby, v chutích, v konzistenci, tak i v samotném složení.

Při hubnutí si lidé sýry často zakazují, protože se domnívají, že jsou příliš tučné a kalorické. Protipólem jsou lidé, kteří v duchu low carb diet naopak cíleně konzumují jen ty nejtučnější sýry.

Jsou sýry opravdu tak tučné? Ne všechny

Obsah tuku v sýrech se pohybuje od pouhého půl gramu v olomouckých tvarůžcích až po čtyřicet dva gramů v italském mascarpone. U sýrů se tedy opravdu vyplatí číst potravinové obaly a vybírat si takové, které vám nejen chutnají, ale mají i příznivé složení. Jenže tady řada lidí naráží.


Autor: Depositphotos

I při hubnutí si můžete dopřát sýr, jen musíte vědět jaký

Množství tuku v sýrech se totiž typicky uvádí v sušině, a nikoliv jako absolutní množství tuku na 100 g výrobku, jak jsme zvyklí u jiných potravin. Problém je především u nebalených sýrů, u balených tento údaj najdete v tabulce nutričních hodnot.

Jak obsah tuku v sušině přepočítat na absolutní množství tuku ve 100 g sýru?

Příklad: na sýru je uvedeno, že obsahuje 50 % sušiny a 20 % tuku v sušině.

  • Ve 100 g sýru je tedy 50 g sušiny a 50 g vody.
  • 50 g sušiny obsahuje 20 % tuku, vypočítáme si tedy 20 % z 50.
    (50 × 20) : 100 = 10.

Víme, že to gramů sýru obsahuje deset gramů tuku a nikoliv dvacet gramů, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nenechte se zmást a rozlišujte mezi celkovým obsahem tuku v gramech (najdete v tabulce nutričních hodnot u balených výrobků) a obsahem tuku v sušině v % (najdete většinou na štítku u nebalených sýrů, u balených na přední straně obalu nebo u složení).

Sýrová hitparáda aneb seřazeno dle obsahu tuku

Z hlediska obsahu tuku jsou nejvhodnějšími variantami sýrů tvarůžky, syrečky nebo Cottage. Čerstvé a termizované sýry typu Lučina light, žervé nebo ricotta mají také nižší obsah tuku. Opatrnější buďte v případě smetanových sýrů, například Lučinou v kostce se třiceti gramy tuku nebo mascarpone se čtyřiceti gramy tuku na sto gramů.

Dobrou volbou jsou i přírodní sýry mozzarella nebo balkánský sýr. Vyhýbat se nemusíme ani sýrům polotvrdým a tvrdým. Vybírejte si ale ty s obsahem 20–30 % tuku v sušině.

Pokud vám dvaceti procentní sýry nechutnají, nenuťte se do nich. Dopřejte si klidně tučnější, ale o to více si dejte pozor na snědené množství. A mějte na paměti, že pokud si dáte menší porci tučnějšího sýra, přijmete současně i méně bílkovin.

Hlídat množství se vyplatí u sýrů plísňových a tvrdých dlouho zrajících, které obsahují čtyřicet až šedesát procent tuku v sušině.

Nebojte se odlehčených variant

V případě sýrů určitě nemusíte mít obavy sáhnout po tzv. light variantách. Sýry s tímto označením většinou nejsou nějakými náhražkami plnými zbytečných přísad a přídatných látek. Jedná se o plnohodnotné potraviny, které mají oproti svým klasickým protějškům pouze snížený obsah tuku a vyšší obsah bílkovin. Příkladem je například Mozzarella light, Madeland Fitness nebo Sedlčanský Hermelín Figura. Abychom vám správný výběr sýrů ještě více usnadnili, připravili jsme pro vás tabulku s nejběžnějšími druhy sýrů seřazených podle obsahu tuku ve sto gramech.

druh sýru

tuky
(g)

bílkoviny
(g)

energetická hodnota
(kJ)

olomoucké tvarůžky

0,5

28

540

cottage

5

12

450

ricotta

9

7,5

530

mozzarella light

9

21

690

eidam 20 %

10

31

950

hermelín 30 %

13

24

900

eidam 30 %

15

28

1100

Lučina Linie

16

7

780

balkánský sýr

19

15

1010

mozzarella 45 %

19

18

1020

žervé

20

7

960

hermelín 45 %

23

20

1250

eidam 45 %

26

27

1450

niva 50 %

28

20

1400

parmezán 32 %

28

33

1630

Lučina klasická

30

8

1280

mascarpone

42

1,5

1630

Snadný výběr potravin bez složitého bádání

Lidé většinou nechtějí louskat složení výrobků a nutriční tabulky a dovolávají se jasného a praktického značení, které jim s výběrem sýrů pomůže na první pohled. V rámci EU proto vznikl systém Nutri-Score a uvažuje se o jeho zavedení v členských státech.

Tento systém označuje potravinové produkty pomocí do jednoduchého kódu skládajícího se z pěti písmen, A-B-C-D-E. Písmena mají vlastní barvu, od zelené po červenou, a systém se tak podobá jednoduchému semaforovému systému.

Značení potravin by se mohlo zjednodušit pomocí systému Nutri-Score

Každý produkt získá skóre na základě vědecky sestaveného algoritmu. Ten bere v úvahu nejen rizikové živiny (tj. celkové tuky, nasycené mastné kyseliny, cukr, sůl a energetická hodnota), ale i pozitivní živiny a složky potraviny (tj. množství bílkovin, vlákniny, % podíl ovoce, zeleniny, ořechy, některé oleje).

Dle značení Nutri-Score by například málo tučný a málo slaný cottage spadal do kategorie B, do kategorie C by byl zahrnut 20% eidam nebo mozzarella, označení D by nesl 30% eidam a do kategorie E by patřila velmi slaná a tučná niva. Doufejme tedy, že si v budoucnu budeme moci potraviny vybírat jednoduše bez studování obalů a najdeme ty nejvhodnější i mezi sýry.

Článek připravily odbornice na výživové poradenství společnosti STOB Hanka Pávková Málková a Lenka Vymlátilová.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).