Hlavní navigace

Jak snížit riziko v lékárně a jak si zajistit léky, pokud jste v karanténě

14. 3. 2020

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Lékárny jsou nejnavštěvovanější a nejdostupnější zdravotnická zařízení, a lékárníci jsou tak zdravotníky v první linii, kteří jsou v kontaktu s pacienty při prvních příznacích infekčních onemocnění. Jak pro lékárníky, tak klienty lékáren je velmi důležité dodržovat bezpečnostní pravidla a snižovat riziko šíření infekce koronavirem.

I za běžné situace mají lékárny coby zdravotnická zařízení přísná hygienická pravidla. Česká lékárnická komora (ČLnK) v aktuální vypjaté situaci doporučila lékárníkům tato opatření ještě zintenzivnit.

Bezpečnostní opatření pro návštěvníky lékáren

„V lékárnách je pravidelně prováděna zvýšená dezinfekce prostor, ploch, povrchů, klik atd. Aby samotní pacienti nebyli zdrojem nákazy pro ostatní návštěvníky lékáren, ale i pro lékárníky, prosíme pacienty, aby se chovali co nejvíce hygienicky i oni a dodržovali dostatečný odstup od ostatních, či rozestupy ve frontě,“ popisuje Martin Kopecký, viceprezident ČLnK. „Zkušenosti z Itálie ukazují, že je vhodné také regulovat vstup a počet pacientů v prostorách lékárny nebo dočasně vytvořit na výdejních místech plastovou zábranu oddělující pacienty od lékárníků. I možnosti těchto opatření aktuálně Komora s lékárníky projednává.“

Jedním z dalších hygienických opatření, na které se ČLnK v souvislosti s výskytem infekce zaměřila, je edukace pacientů v oblasti základních hygienických zásad v běžném životě i při návštěvě lékárny.

Galerie: Jak si správně mýt ruce

„Lékárníkům jsme z hygienických důvodů doporučili, aby od pacientů nepřebírali jejich telefony v případě, že budou mít eRecept v SMS formě. Pacienty informujeme, že si mohou SMS recept převést pomocí aplikace Lékárny v ČR na čárový kód, který umožňuje lékárníkovi bezkontaktní načtení z větší dálky čtečkou čárových kódů. Pokud pacient nemá možnost využít mobilní aplikaci, žádáme pacienty, aby nám kód ze SMS sami nadiktovali nebo telefon natočili tak, aby lékárník SMS přečetl, aniž by se dotýkal telefonu,“ popisuje lékárnice a tisková mluvčí ČLnK Michaela Bažantová a dodává ještě jednu důležitou hygienickou zásadu: „Rovněž pacienty žádáme, aby si nenasliňovali prsty, když lékárníkovi podávají listinné recepty, vytištěné eRecepty nebo peníze.“

Lidé v karanténě

Pokud je člověk již v karanténě, čeká na výsledky testů na koronavirus, případně pokud má příznaky respiračního onemocnění, měl by ideálně využít konzultace s lékárníkem po telefonu.

Takto je možné si i léky v nejbližší lékárně rezervovat a poslat do ní zdravého rodinného příslušníka či známého. „Lékárník samozřejmě i v tomto případě provede dispenzaci (předání potřebných informací o správném užívání, dávkování a uchovávání léků, popř. o jejich vedlejších účincích, pozn. red.) a požádá daného člověka, aby kompletní informace pacientovi předal spolu s léčivy,“ říká Martin Kopecký.

Telefonní číslo na nejbližší lékárnu i její otevírací dobu je možné rovněž nalézt v mobilní aplikaci Lékárny v ČR.

Ve výjimečných případech se může pacient se svým lékárníkem dohodnout i na jiném způsobu výdeje nezbytných léčivých přípravků. „Ze své praxe už se s tím lékárníci občas setkávají a snaží se pacientům vyjít maximálně vstříc,“ ubezpečuje viceprezident ČLnK.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).