Několik nezbytností
U kola postačuje jednoduché vybavení. Především
zámek umožňující kolo zajistit proti krádeži.
Spirálovitě se točící ocelové lano s umělohmotným povrchem se omotá
okolo sedlové trubky a uchytí za rychloupínák, aby při jízdě neklepalo.
Zámky mají číselné kódy či klíče, výhodnější je kód, klíč lze
ztratit. Nezbytností je hustilka, postačuje rozměrově
menší, která se umisťuje vedle košíku na láhev. Láhev
na pití je samozřejmostí, ideální je ta s obsahem 0,7 litru a ventilem,
který lze otevřít za jízdy jen zuby. Láhev je potřeba po každé jízdě
vymýt a nechat ji vyschnout.
Z hlediska bezpečnosti je nutné mít na kole osvětlení, minimálně zadní červenou „blikačku“, hodí se i přední bílé. Příjemným doplňkem je cyklocomputer, stačí pěti až sedmifunkční, nejsledovanější bývá denní ujetá vzdálenost a okamžitá rychlost. Někteří cyklisté vozí na řídítkách praktický mapník, do kterého se dobře uchytí mapa a není potřeba ji stále vyndávat z kapes či batohů. Užitečný je malý zvonek, cyklista jím na sebe může upozornit pěší. Kolo je možné osadit i blatníky, dnes nejčastěji umělohmotnými, popřípadě vysokým zadním blatníkem a předním chytačem, který se dává na rám.
Nezapomeňte náhradní duši
Na kolo se do rámu či pod sedlo připevňuje malá brašnička, do níž se
dává další potřebné příslušenství. To lze vozit také v ledvince
okolo pasu. Zde by měly být klíče pro základní opravu
kola. V současnosti to bývají nejčastěji tzv. imbusy, celou sadu se
šroubovákem obsahuje imbusový komplet. Velice praktický je
nůž, který má i otvírák na láhve, pilník atd.
Švýcarský armádní nůž se vyrábí i s vybavením pro cyklisty, jsou na
něm dokonce kleště. Nenahraditelná je souprava na lepení
duší, některé se prodávají už i v praktické umělohmotné
krabičce. Do ní lze dát i kousek drátu či nýt pro případ prasklého
řetězu, zavírací špendlík, kterým lze sevřít třeba roztržený oděv
atd. Vyplatí se i malá tužka a kousek papíru, papírové kapesníky,
náplast atd. Obezřetnější cyklista a ten, kdo se vydává na delší
výlet, by s sebou měl brát náhradní duši. Přiložit lze
i centrovací klíč. Tyto věci ale už nejsou nezbytné, na
půldenní výlety je netřeba brát s sebou.
Nezbytností jsou osobní doklady a také přiměřené množství peněz. Rovněž mobilní telefon je praktický – ať už třeba kvůli tomu, že lze zavolat na informace o odjezdech vlaků, dát o sobě zprávu v případě pozdního návratu, anebo pro horší situace s neodstranitelnou závadou či dokonce havárií.
Jaký batoh se hodí na kolo?
Mnozí cyklisté jezdí s malými batohy na zádech. Na trhu jich je nepřeberné množství, při nákupu je ale potřeba vybírat ty nejlehčí a s vhodnými popruhy, které ani po celém dni nebudou řezat do ramen. Batoh by se měl jen malou plochou dotýkat zad, prakticky vždy se záda pod ním zapotí. Výjimkou bývají batohy se speciální konstrukcí, díky níž je mezi zády a spodní stranou batohu volný prostor. Existují i batohy s vodou, pije se z nich hadičkou.
Na několikadenní putování si sebou cyklista nutně musí vzít větší
počet věcí, počínaje náhradním oblečením, přes hygienické potřeby,
až třeba po spacák nebo stan. To vše už nejde naskládat jen do batohu na
záda, na kolo je potřeba umístit brašny. Dávají se na
zadní kolo na nosič, po každé straně jedna, a také
menší brašna nad přední kolo na řídítka. Brašny musí být pevně
přichyceny, nosič musí být dostatečně pevný. Do přední brašny
poskládáme většinou cennější věci a také ty, které chceme mít hned po
ruce. Také nad přední kolo se dává při dlouhých cestách nosič
s brašnami. Při přepravě kola vlakem – nejde-li o zjednodušenou
přepravu – je potřeba brašny z kola sundat, kolo se do přepravního
vagónu dává bez nich.
Míra výbavy na vícedenní jízdy je záležitostí individuální. Odvíjí se od nároků na hygienu, ale také od míst, kudy cesta povede a od počasí, které může cyklistu potkat. Nutností jsou náhradní cyklistické kalhoty, spodní prádlo, teplejší oblečení. Vhodný je prášek či kus mýdla na praní, zdravotnický materiál – obinadlo, náplasti, prášky proti horečce, mast na odřeniny atd. Vyplatí se rozšířit i nástroje na případnou opravu kola, vzít s sebou nýtovač řetězu, několik článků řetězu, rezervní lanka měničů převodů a brzd. Nicméně při jízdě po Čechách je možné se spolehnout na poměrně širokou síť cykloprodejen i servisů, jejichž seznam pro danou lokalitu se vyplatí vzít. Mnoho věcí lze podle potřeby zakoupit na cestě.