Hlavní navigace

Vitamínu D máme často nedostatek, slunce zdaleka nestačí

Redakce

Hladinu vitamínu D by si měli hlídat všichni, především pak vegani. Vitamín D je nesmírně důležitý pro správné fungování celého organismu.

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V letních měsících lze denní potřebu vitamínu D pokrýt zdravou mírou bezpečného opalování, tato látka se totiž přirozeně tvoří ze slunečního záření. V zimních měsících, kdy se slunce objevuje zřídka, může organismus trpět jeho nedostatkem. A mnohdy trpí, jak potvrdil nedávný výzkum Státního zdravotního ústavu.

Vitamín D lze však naštěstí získat ze stravy. Hojně je obsažen ve vejcích, mléku a mase, problém s jeho deficitem tedy mohou mít hlavně vegané. Ti by ho měli, pro zabránění závažným dopadům nedostatku „déčka“, přijímat formou doplňků stravy. Negativní účinky na organismus má však i předávkování tímto vitamínem, proto je potřeba hlídat si jeho hladinu v krvi.

Význam vitamínu D v těle

„Déčko“ má za úkol vstřebávat vápník a fosfor z trávicího systému do krve. Tyto minerály dopravuje do důležitých životních orgánů, ke kostem a zubům, a pomáhá tak k jejich vitalitě. Posiluje také obranyschopnost organismu a je silným ochráncem před nemocemi, a to i chronickými či nádorovými.

Nedostatek vitamínu D tedy může způsobit celou řadu zdravotních problémů, jako je oslabení imunitního systému, měknutí kostí, u dětí křivice nebo u starších žen osteoporóza. „Mezi důsledky deficitu vitamínu D patří zvýšená kazivost zubů, kožní problémy, poruchy imunitního systému, zvýšení rizika vzniku nádorového onemocnění, diabetu a kardiovaskulárních chorob, ochablost svalstva a možný rozvoj autoimunitních chorob, například roztroušené sklerózy. Jeho nedostatek také nahrává neurologickým chorobám, migrénám, epilepsii, alergiím a výrazným poruchám plodnosti,“ popisuje klinický biochemik Marek Antoš z laboratoře Synlab.

Významnou roli hraje vitamín D také u těhotných a kojících žen, pomáhá totiž předcházet předčasnému porodu a promítá se do vývoje kostí plodu.

Jak v zimě nejlépe doplnit „déčko“

Vitamín D je možné doplnit do těla ve formě stravy, a to nejlépe živočišného původu. Tato forma „déčka“ se nazývá vitamín D3 a je hojně obsažena v tučných mořských rybách, vejcích či mléčných výrobcích.

Galerie: Velký přehled – potraviny obohacené vitamínem D na českém trhu 

Vegané, kteří se takovým potravinám vyhýbají, mohou sáhnout po žvýkacích tabletách. Ty se poměrně snadno vstřebávají a představují pro ně nejlepší cestu k doplnění vitamínu D v dostatečném množství.

Déčko je možné získat i z rostlin, hovoříme poté o vitamínu D2, ten je však pro docílení adekvátní hladiny nutné užívat v mnohem vyšších dávkách a jeho vstřebávání velmi zatěžuje organismus.

Hladinu vitamínu D odhalí krevní test

Předejít závažným zdravotním problémům spojeným s nedostatkem, ale i předávkováním vitamínem D, lze díky laboratornímu testu krve, který odhalí jeho aktuální hladinu v organismu. Požádat o něj můžete na odběrových pracovištích nebo u svého praktického lékaře. Na základě výsledků pak vitamín adekvátně doplníte, nebo naopak zregulujete jeho příjem.

„U velkého nedostatku je vitamín D vhodnější doplňovat v nižších denních dávkách 1000 IU/den oproti vysokým dávkám za delší časové období, hrozí totiž předávkování. Vysoké dávky vitamínu D narušují metabolismus vápníku a fosforu, což vede až k poškození srdce a ledvin. Předávkování se neprojeví hned, ale postupně může vést k dehydrataci, zácpě, bledosti, zvracení, velké žízni, nadměrnému močení, podrážděnosti, slabosti a ubývání na váze,“ vysvětluje Marek Antoš.

S adekvátní denní mírou příjmu „déčka“ kvalifikovaně pomůže lékárník.

V létě patnáct minut na slunci

Působením slunečního záření obyčejně dochází v pokožce k přirozené tvorbě vitamínu D v dostačující míře. Tímto způsobem se vitamínem D rozhodně nelze předávkovat. Ochranné krémy a opalovací prostředky množství vytvořeného vitamínu D snižují, stejně jako časté koupání, zahalování těla nebo vysušená pokožka u starších osob.

Mezi dostatečným sluněním a ochranou proti negativním vlivům slunečního záření je vždy třeba najít rozumnou hranici. „Pokud bychom se chtěli chránit před škodlivým vlivem UV záření a vystavovali se slunci pouze ráno a večer, kdy jsou paprsky méně silné, vitamín D tělu zrovna moc nedodáme. Lidský organismus potřebuje k vytváření vitamínu D především UVB záření, které se k nám při zatažené obloze vůbec nedostane. Intenzivní, ale krátké denní opalování na přímém slunci mezi desátou a šestnáctou hodinou po dobu patnácti minut je pro dostatečnou tvorbu vitamínu D ideálním řešením,“ uzavírá lékař.

Odborná spolupráce:

MUDr. Marek Antoš

Klinický biochemik, vystudoval obor všeobecné lékařství na 1. LF UK. Ve společnosti Synlab je jako zástupce vedoucí laboratoře odpovědný za finální kontrolu výsledků.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).