Hlavní navigace

Univerzálním cvičením podle internetu si můžeme i ublížit, varují lékaři

Autor: Depositphotos.com
„Pro každého, na každý den!” Přesně před tímto druhem cvičení, které v posledních dnech zaplavilo internet, lékaři varují. Každý má totiž své limity a leckdo i zdravotní omezení.
Redakce
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Co zprvu začínalo opatrně a postupně, když se v polovině března zavřely posilovny, je teď na vzestupu. Aktivním lidem chybí pohyb čím dále více a internet s online lekcemi je nejdostupnější možnost. Lékaři různých odborností ale varují: cvičte s ohledem na své limity, není vhodná doba zjišťovat, kde jsou vaše hranice, a riskovat úraz ve chvíli, kdy se zdravotníci snaží zvládnout pandemii.

Není tu dohled

Lépe jsou na tom ti, kdo jsou zvyklí na své trenéry a právě oni virtuální lekce organizují. Rizikem jsou ale úplně neznámé univerzální lekce pod vedením těch, s jejichž cvičením nemáme zkušenosti.

„Opravdu obdivuji rychlou reakci trenérů a lektorů a snahu udržet kontakt se svými klienty, často bez nároku na honorář. Bohužel opakovaně vídám videa s přívlastky „pro každého“ a „na každý den“, která jsou pro netrénovaného člověka naprosto nevhodná. Každý máme své pohybové a výkonnostní omezení, a to nemluvím o onemocněních, ať už interních či pohybového aparátu. Je třeba si uvědomit, že nejde o trénink na olympiádu,“ říká Veronika Pudilová z Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN. 

Trenér nás teď nevidí

Pohybu ubylo celkově, chybí nám vyjížďky na kole s přáteli, seniorům pravidelné procházky ve skupinkách, nevídáme se ve fitcentrech na skupinových lekcích. Organizované tréninky, kde je osobně přítomný profesionál, mají zásadní výhodu oproti těm virtuálním: trenér nás vidí a opravuje chyby.

„Teď ale lektoři nevidí, jak člověk před obrazovkou cvik provádí,” upozorňuje Veronika Pudilová.

Především proto se lékaři shodují na jedné věci: lidé s nižší kondicí a bez větší zkušenosti s cvičením pod dohledem profesionála by měli volit sestavy,  využívající jednoduché pozice v základní variantě cviku a bez závaží. 

„Každý, kdo se pro domácí cvičení rozhodne, by měl vzít v úvahu svůj předchozí stupeň aktivity a omezení vyplývající z dlouhodobých onemocnění. Je také na místě se i poradit s lékařem,“ dodává Veronika Pudilová.

Základní pravidla pro cvičení doma

  • Vyhněte se pohybovým aktivitám o vysoké intenzitě, nejde o trénink na olympiádu.
  • Při známkách začínající virózy (kašel, zvýšená teplota, zimnice) necvičte.
  • Po odeznění virózy zahajujte pohybovou aktivitu pozvolna. 
  • Intenzitu a náročnost pohybové aktivity přizpůsobte předchozímu stupni tréninku.
  • Je nutné respektovat omezení vyplývající z vašich onemocnění, ať už interních či onemocnění pohybového aparátu, případně se předem poradit se svým lékařem.
  • Pokud se při konkrétní pohybové aktivitě nebo cviku objeví bolest, nesnažte se ji překonat.
  • Nezapomeňte na pravidelný pitný režim, racionální stravu a dostatek spánku.
  • I po uvolnění karantény se raději vyhýbejte uzavřeným tělocvičnám a místům s vyšší koncentrací osob, zejména máte-li nějaké chronické onemocnění nebo jste-li staršího věku.
  • Buďte pozitivně naladěni. Nezapomeňte, že „veselá mysl je půl zdraví.”

Zdroj: Česká společnost tělovýchovného lékařství a Česká asociace preventivní kardiologie

Online cvičení jen s velkou pozorností

Česká společnost tělovýchovného lékařství a Česká asociace preventivní kardiologie (ČAPK) pohyb každopádně rozhodně doporučují:

„Pravidelná a přiměřená pohybová aktivita je nejen základem prevence řady onemocnění, ale také podporuje správnou funkci imunitního systému, a snižuje tak pravděpodobnost onemocnění infekční chorobou. Pohyb pomáhá odplavit úzkost a tím zvládat lépe stresové situace. Tvoří proto nedílnou součást psychické hygieny, která je v náročných podmínkách karantény zásadní,“ říká předseda ČAPK Michal Vrablík

Virtuální lekci bychom ale měli věnovat plnou pozornost a soustředění možná víc, než když nás má kdo opravit” během klasické hodiny ve fitcentru.

„Je důležité soustředit se na pokyny lektora, který by měl neustále připomínat správné postavení těla a provedení cviku. Lidé by měli dovolit tělu jen takový rozsah pohybu, který nevyvolává bolest, nelámat tělo do poloh, na které není zvyklé a nezadržovat dech. Účinek cviku spočívá v jeho kvalitním provedení, nikoliv v dosažení maximální pozice,“ radí Veronika Pudilová.

tipli

Nejde jen o kila navíc

Lékaři různých odborností se obávají, že hrozí všeobecný pokles pohybové aktivity, jejíž udržování je v moderní společnosti už tak pro vysoké procento lidí problematické. „Kila“ přitom nejsou zdaleka to jediné, co odborníky trápí. 

„Mohlo by se zdát, že pohyb je jen prostředek k redukci hmotnosti nebo „osvalení“ a že se současná situace týká pouze lidí s nadváhou či obézních a lidí se sportovními ambicemi. To je obrovský omyl,“ zdůrazňuje Vladimír Tuka, lékař Centra zátěžové kardiologie II. interní kliniky kardiologie a angiologie 1. LF UK a VFN v Praze. „Pohyb je něco, co naše tělo potřebuje pro správnou funkci všech jeho součástí a soustav, od srdečně-cévní přes hormonální po vlastní pohybový aparát. Nedostatek pohybu, ke kterému současná situace přispívá, jeho obranyschopnost zhoršuje,“ uzavírá Vladimír Tuka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).