Hlavní navigace

Pomoc v pandemii: Senior Pointy zdarma radí nejen s registrací očkování

11. 2. 2021

Sdílet

Nechtějí obtěžovat příbuzné, potřebují registrovat k očkování proti covidu, je jim smutno. Senioři řeší v čase koronaviru mnoho problémů, s nimiž jim mohou pomoci pracovníci na lince a pobočkách Senior Pointů.

Jeden PIN k tomu, aby se člověk do systému dostal, druhý PIN k výběru místa očkování. K tomu senior ve věku 80 plus, který má třeba potíže vůbec SMS s kódem přečíst. Jak probíhá pomoc s registrací na očkování proti COVID-19? A co vlastně momentálně oproti jarní vlně pandemie trápí seniory nejvíce?

Co se dozvíte v článku
  1. Systém je pro seniory složitý
  2. Registrace k očkování: problém zvaný PIN 
  3. Hovor trvá i 20 minut, osobní návštěva je jednodušší
  4. Jak fungují Senior Pointy
  5. Nejčastější dotaz: kdy budou vakcíny?
  6. Nechtějí obtěžovat rodinu
  7. Ideálně by s očkováním měli pomoci praktici

Systém je pro seniory složitý

Registrace k očkování proti COVID-19 funguje už několik týdnů, kromě zdravotníků se zatím mohou hlásit senioři nad osmdesát let věku. Mimo jiné jim pomáhají Senior Pointy – aktuálně 39 „oáz“ pro seniory působí jako první pomoc nejstarším občanům již řadu let. Lidé jsou zvyklí se na ně obracet nejenom pro možnost trávení volného času, ale také kvůli pomoci s nejrůznějšími administrativními nebo právními úkony. Ředitelka projektu Hana Vojtková pro Vitalia.cz popsala, s čím se senioři potýkají a proč vlastně spousta z nich nepožádá o pomoc rodinné příslušníky.

Senior Pointy se rozhodly zapojit do pomoci nejstarším spoluobčanům hned poté, co byla registrace spuštěna. Mohou zavolat o pomoc do některé z poboček, které jsou umístěny po celé republice, nebo využít bezplatnou telefonní linku 800 190 011.

„Pro seniory je systém složitý, navíc drtivá většina nemá chytrý telefon, počítač, o internetu nemluvě,“ vysvětluje Jakub Carda, ředitel brněnské firmy Společně, která se o seniory prostřednictvím Senior Pointů stará. „V Senior Pointech jsou naši lidé na linkách a radí, co si připravit k registraci, případně se seniory jednotlivé kroky projdou a vyplní formulář. Někde po předchozí domluvě pomohou i osobně.“

Registrace k očkování: problém zvaný PIN 

Obvyklé telefonáty popisuje Hana Vojtková: „Vše začíná telefonátem, kdy senior požádá o pomoc s registrací do systému očkování. Náš pracovník si pak otevře příslušné internetové stránky, kam se postupně zadávají během telefonátu potřebné údaje. První úskalí nastává v okamžiku, kdy na telefon seniora dorazí PIN, které je třeba zadat, aby nás systém pustil dál.“

Většina seniorů v pokročilém věku není schopná zároveň telefonovat s pracovníkem Senior Pointu a během toho přečíst PIN ze svého telefonu. „Hovor se tedy musí přerušit, senior zavěsí, někam si zapíše PIN a volá nám zpět,“ popisuje Hana Vojtková úskalí procesu. 

Další „zrada“ nastává, když je třeba vybrat místo budoucího očkování, protože tady je třeba zadat další PIN, a celý postup s přerušením telefonátu se tak musí opakovat. „To je skutečně největší problém celé registrace,“ shrnuje Hana Vojtková.

Hovor trvá i 20 minut, osobní návštěva je jednodušší

Podle ředitelky projektu je celý proces výrazně jednodušší, když může senior přijít přímo na některou z poboček Senior Pointu. „Telefonický hovor trvá v součtu dvacet minut, pro seniory je to hodně složité. Osobní návštěva je mnohem jednodušší, naši pracovníci si PIN z telefonu mohou přímo na místě přečíst,“ dodává Hana Vojtková.

Momentálně je situace ještě zkomplikovaná tím, že není možné objednat si termíny kvůli nedostatku vakcín. Je třeba to znovu zkoušet v časových intervalech, uchovat si své PINy, a o to je vše složitější.

„Osobní návštěva Senior Pointu je tak pro obě strany jednodušší, ale není možná všude. Naše pobočky jsou totiž například i v domovech pro seniory, které jsou teď veřejnosti uzavřeny. A tam, kam je možné přijít – jako například na městské úřady, do infocenter a dalších míst, kde fungujeme, je nutné se objednat na daný čas,“ popisuje Hana Vojtková. „Určitě je to ale lepší varianta.“

Jak fungují Senior Pointy

  • Senior Pointy jsou kontaktní místa přátelská seniorům.
  • Své služby (včetně pomoci s registracemi na očkování proti COVID-19) poskytují seniorům zdarma v osmi krajích.
  • V současné době fungují především vzdáleně telefonicky, někde po objednání i osobně na pobočce.
  • Bezplatná telefonní linka 800 190 011, další informace a kontakty na webu Seniorpointy.cz.

Nejčastější dotaz: kdy budou vakcíny?

Senioři ale překvapivě nevolají především kvůli pomoci s registrací jako takovou, ale očkování proti COVID-19 jedním z hlavních témat hovorů je.

„Chtějí informace, třeba kdy budou vakcíny, to je vůbec nejčastější otázka,“ podotýká Hana Vojtková. „Třeba se na naše pracovníky i zlobí, že na to odpověď opravdu nemáme.“

Celkově je podle ní znát, že už se senioři sžili se situací pandemie v tom smyslu, že vědí, co a jak mohou či nemohou. Když se totiž na jaře zřídila krizová linka, volali staří lidé třeba s dotazy, zda mohou vyjít ven nebo nakoupit. Nebo se zajímali o to, jak mají vydezinfikovat zakoupené potraviny.

„Teď je ale patrné, že doba koronaviru je dlouhá. Senioři by se chtěli scházet na dříve obvyklých volnočasových aktivitách, které Senior Pointy běžně pořádají. Dáváme aspoň na stránky třeba tréninky paměti pro ty, kdo umí pracovat s internetem,“ říká Hana Vojtková. „A vím od kolegů, že se někteří senioři naučili například skypovat a tak se vlastně ‚bezkontaktně‘ se svými přáteli scházejí.“

Nechtějí obtěžovat rodinu

Senior Pointy oslovují senioři, kteří žijí osaměle – což se dá předpokládat – ale i ti, o které se stará bližší rodina.

„Měli jsme tu pána, který se chtěl registrovat k očkování proti COVID-19, ale nechtěl obtěžovat pracovně vytíženého syna,“ vzpomíná Hana Vojtková. „Obecně se na nás obracejí i lidé, kteří mají podporu v rodině. Ta by jim samozřejmě se vším pomohla, ale senioři často spoustu věcí s vlastní rodinou řešit nechtějí. Zřejmě patří i k pokročilému věku, že se často třeba i stydí před těmi nejbližšími.“

Ideálně by s očkováním měli pomoci praktici

Je podle Hany Vojtkové celý registrační systém pro starší lidi pochopitelný a zvládnutelný? Obvykle s dopomocí ano. Zmiňuje ale praktické lékaře, kteří své pacienty včetně těch seniorských znají nejlépe:

„Praktický lékař zná jejich zdravotní stav a choroby, to se během internetové registrace k očkování vlastně neřeší. Praktický lékař by pro ně byl určitě nejlepší variantou, jak očkování zvážit a objednat se na něj.“

To potvrdili i sami praktičtí lékaři během své lednové tiskové konference. Pacienti se jich na očkování ptají už několik měsíců:

KL24

„A kdo jiný než praktický lékař by měl očkovat své pacienty?“ zamýšlí se praktický lékař z Prahy Cyril Mucha, podle nějž je především pro seniory cestování do nemocnic nebo očkovacích center mnohdy téměř nemožné.

„Mnoho pacientů nám říká: já nikam jezdit nechci, naočkujte mě vy, jinak o to nestojím. Především ti rizikoví mluví v tomto duchu,“ dodává Cyril Mucha. Praktičtí lékaři by proti COVID-19 měli začít očkovat od března, ale vše bude záviset na dodávkách vakcín a zajištění logistiky celého systému.

Odborná spolupráce:

Jakub Carda

Ředitel brněnské firmy Společně, která se prostřednictvím Senior Pointů stará o seniory.


Ing. Hana Vojtková

Ředitelka projektu Senior Point.

Autor článku

Zaměřuje se především na problematiku zdravého životního stylu, sportu, nemocí a jejich řešení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).