Hlavní navigace

Haluxy a ploché nohy se dají vycvičit, sbírání ponožek nohou ale nemá smysl. Cvičení musí vypadat jinak

16. 1. 2024

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Mezi nejčastější problémy s chodidly patří vbočené palce a s nimi spojené kladívkové prsty, patní ostruhy nebo ploché nohy. Podle fyzioterapeutky Soni Barvenčíkové se plno potíží dá takzvaně vycvičit. Ale pozor, například oblíbené sbírání tužek prsty u nohou moc nepomůže. Mnohem lepší a efektivnější je zaměřit se na celé tělo. Jaké cviky zařadit, odbornice radí v dalším díle podcastu 120 na 80.

Pokud jde o to, s jakými patologiemi chodidel se fyzioterapeuti nejčastěji setkávají, je potřeba rozlišit, zda jde o děti, nebo o dospělé pacienty. U dospělých jsou nejčastější haluxy neboli vbočené palce, se kterými se pojí také kladívkové prsty, bolesti středu chodidla či patní ostruhy.

„S dětmi pak rodiče přicházejí nejčastěji proto, že jim laicky řečeno padají kotníky, což popisujeme jako valgozitu patní kosti. Dále pak proto, že jim bylo u lékaře řečeno, že mají plochou nohu, případně u dětí, které hodně sportují, řešíme bolesti v oblasti pat,“ přiblížila fyzioterapeutka Soňa Barvenčíková (Fyzionožka.cz) v dalším díle podcastu 120 na 80.

Diagnóza plochá noha je podle ní nadužívaná. „Po vyšetření plochonoží často nezjistíme a vidíme patologii v jiné části chodidla,“ řekla. Klasická diagnóza plochá noha však znamená, že talus, jedna ze zánártních kostí, doopravdy padá směrem dolů.

Fyzioterapeutka Soňa Bravenčíková

Fyzioterapeutka Soňa Barvenčíková

Autor: Soňa Barvenčíková

„To v ordinaci často nevídáme. Bývá to zaměňováno právě se zvýšenou valgozitou kotníku, kdy vidíme, že patní kost je více vbočená a táhne vnitřní hranu chodidla. Na první pohled je tak vnitřní hrana jakoby blíž podlaze a může pak vznikat dojem ploché nohy,“ vysvětlila Barvenčíková s tím, že při následném vyšetření na podoskopu se klenba případně naznačí.

V potaz se při vyšetření musí brát i věk dítěte, protože až třeba do dvou let, ale i déle, je kolem středu chodidla tukový polštář. „Je zapotřebí hodnotit, jestli pohybový návyk a funkce chodidla odpovídá tomu, co by dítě mělo umět.“ Když už se tzv. plochá noha, nebo tedy valgózní kotníky, potvrdí, je na místě začít cvičit. Strčit do boty vložku není ideální, protože to neřeší samotnou příčinu problému. 

Výron vyléčíte docela rychle. A začněte s posilováním kotníku, ať se příště úrazu vyhnete Přečtěte si také:

Výron vyléčíte docela rychle. A začněte s posilováním kotníku, ať se příště úrazu vyhnete

Klasicky se jako cvik uvádí například sbírání ponožek nebo tužek ze země jen za pomoci prstů u nohou. Jenže tenhle cvik zrovna fyzioterapeutka úplně nedoporučuje. „Posilují se při něm jen krátké svaly nohy a funkce prstů, ale klenbu na noze tvoří dlouhé svaly. Sval začíná na lýtku a jeho šlacha se upíná až do chodidla. Pokud budu sbírat věci a krčit prsty, tak tyhle důležité svaly necvičíme,“ vysvětlila.

Při cvičení se tak máme spíše zaměřit na cvičení celého těla. „Inspirujeme se v psychomotorickém vývoji dítěte, takže využíváme různé pozice na čtyřech, v šikmém sedu, ve stoji, v nákroku… Třeba si s dětmi házíme, přetlačujeme se o různou věc, přitahujeme se. Vyberu nějakou pozici a vidím reakci celého toho těla až dole na té plosce,“ popsala Barvenčíková.

Fyzioterapeutka v podcastu 120 na 80 mluvila i o dalších vadách chodidla, ale například i o tom, jak o naše nohy pečovat nebo jaké pomůcky si domů pořídit.

Kde si pustit podcast 120 na 80

 

V podcastu 120 na 80 důkladně rozebíráme zdraví i zdravotnictví zejména z pohledu pacienta. Přinášíme rady a tipy, jak si zlepšit kondici, co dělat pro svou psychiku nebo jak si díky prevenci a péči o vlastní tělo prodloužit život.

Podcast si můžete „naladit“ na obvyklých podcastových platformách Apple Podcasts, Spotify, Google Podcasts a dalších. 

Další díly našeho podcastu:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz. Zaměřuje se především na zdravý životní styl, pohyb a zdraví dětí. Mimo novinařinu pracuje také jako lektorka pohybových kurzů pro děti a rodiče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).