Hlavní navigace

Jídlo na váhu a vše čerstvé. Nic podobného v ČR dosud není, říkají provozovatelé fastfoodového konceptu

Autor: Michael Tomeš
Lenka Krbcová

Jednotná cena dvacet devět korun za deset deka jídla. Všechno v místě uvařené, žádné polotovary. A pestrá nabídka tak, aby si vybral pokud možno každý. To mají být lákadla nového řetězce Multifood, který postupně otvírá další pobočky.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Koncem února otevřel fastfoodový koncept Multifood svoji dosud největší restauraci. V prostorách pražského Centra Černý Most nabízí – podobně jako v dalších svých pobočkách – každý den řadu jídel české i mezinárodní kuchyně.

Trochu jiný fast food

Přestože si Multifood ponechává základní benefit fast foodu, tedy rychlost, v mnoha ohledech se klasické představě „rychlého občerstvení“ vymyká. Vaří se z čerstvých surovin a bez polotovarů. Výběr je formou bufetu, nabídka pestrá. Pokud si jídlo chcete vzít s sebou, naberete se jej do připravených krabiček, jinak ale zákazníky nečekají žádné plastové příbory, tácky či pultíky „na stojáka“, ale porcelán a příjemné posezení (i když stále jsme samozřejmě v obchodním centru). Pokud máme představu fast foodu coby něčeho nezdravého, tady se dá najíst zdravě.


Autor: Archív Multifood

Prostředí restaurace Multifood na Černém Mostě

A co je v ČR zatím poměrně unikátní – jídlo si tu z denní nabídky poskládá každý sám podle chuti a cenu zaplatí podle váhy pokrmu. Záleží tedy na vás, jestli máte zrovna chuť a hlad jen na deset deka zeleninového salátu a zaplatíte necelých třicet korun, nebo si vyberete třeba maso, omáčku a některý z více druhů knedlíků. Průměrná útrata je podle Jana Wozniaka, obchodního a marketingového manažera společnosti Dang Investment Group, která Multifood provozuje, sto padesát až sto šedesát korun.

Pobočky budují hlavně v obchodních centrech

Ostravská společnost Dang Investment Group není v oboru žádný nováček. V České republice, Polsku a na Slovensku provozuje sítě provozoven rychlého občerstvení. Zřejmě nejznámější značkou firmy je Guty s typickým asijským jídlem, ostatně majitelem společnosti je skupina vietnamských podnikatelů. Guty má v Česku přes třicet poboček, zhruba dvacet v Polsku a jednu na Slovensku v Žilině. Dang Investment Group provozuje ještě koncepty Ngochan a Rakki Sushi. Na českém trhu firma působí přes dvacet let.

Nejnovější koncept Multifood vznikl roku 2018. Od té doby otevřeli sedm poboček, do konce roku by jich mělo být deset až dvanáct. „Do tří let chceme mít kolem třiceti poboček,“ říká Jan Wozniak.

Vybudování jedné pobočky vyjde společnost průměrně na čtyři až šest milionů korun, záleží na její velikosti i na tom, co na daném místě bylo předtím. Nové pobočky firma buduje zejména v obchodních centrech, případně při supermarketech, po celé zemi. „Ještě se nestalo, že bychom někoho vytlačili. Nabídky přicházejí samy, většinou jsme poptáni majitelem z důvodu, že tam nějaký provozovatel končí,“ popisuje Jan Wozniak. Výhodou je právě ojedinělý koncept prodeje na váhu z širokého výběru jídel, který zpestřuje gastro nabídku obchodních center.

„Jídlo na váhu, to je Multifood“

Prostory Multifood přebírá nejen po gastronomických provozovnách. O to je pak ale investice komplikovanější. „Tam je naprosto nezbytné vybudovat zázemí pro gastro jednotku zcela nové. A to už je i podstatně víc než těch čtyři až šest milionů,“ říká manažer. „Při rozhodování zvažujeme jednak atraktivitu daného obchodního centra, ale velmi důležité je také konkrétní umístění v rámci objektu.“ 

Na Černém Mostě je Multifood v horním patře v sousedství multikina a fitcentra. Jen jejich zákazníci ale prý stravovací zařízení neuživí. „Musíme přesvědčit další, aby se přišli najíst sem k nám nahoru,“ popisuje Jan Wozniak. „Snažíme se, aby lidé poznali náš koncept. Aby si řekli – jídlo na váhu, to je Multifood. V Polsku je jídlo na váhu velmi rozšířené, u nás velmi ojedinělé.“ V České republice zatím jídlo na váhu výjimečně nabízejí jednotlivé podniky, častěji se s ním můžeme setkat například u veganských či vegetariánských restaurací a bufetů.

Zákazníci chtějí steaky i bezlepková jídla

V každé pobočce pracuje okolo deseti lidí, přičemž šéfkuchař je zároveň jejím vedoucím. Otevřeno bývá od devíti ráno do devíti večer, ovšem vařit se začíná už třeba v pět hodin ráno, aby bylo vše včas nachystáno.

Jídla se tu připraví a prodá pořádná hromada. Data z nově otevřeného Černého Mostu zatím nejsou k dispozici, ale například v Multifoodu v ostravském obchodním centru Futurum se denně prodá 115 kilogramů masa, 60 kilogramů příloh a 20 kilo salátů. „Podle reakcí našich zákazníků jsou lidé spokojeni právě zejména s rozsahem výběru, rozmanitostí nabídky,“ říká Jan Wozniak.

Nabídka Multifoodu je opravdu pestrá, nechybí luštěniny, zelenina, ryba, různé druhy příloh a mas, nebo v případě Černého Mostu ani asijská kuchyně, kterou zde připravuje vietnamský kuchař. Na kuchyni na Černém Mostě a také v OC Stromovka dohlíží šéfkuchař Tomáš Kučera, který si každý den jednotlivá jídla sám vymýšlí, a reaguje tak na přání hostů. „Zákazníci sousedního fitcentra mají například zájem hlavně o zeleninu, rýži a kuřecí,“ popisuje. „Lidé se ptají na žebra a na steaky, hodně také na jídla bezlepková, bez mouky. Ta je sice obsažená v některých jídlech české kuchyně, samozřejmě například v knedlících, ale ve většině našich jídel ji nenajdete. Obecně nemám rád polotovary, emulgátory… vaříme si i vlastní vývar, hodně používáme bylinky.“

Podle šéfkuchaře zákazníci hojně využívají možnosti Multifoodu tak, že si namíchají třeba šest, sedm druhů pokrmů, od každého něco.

O nabízených pokrmech je potřeba přemýšlet, v ohřívaných gastronádobách sice vydrží teplé, ale musí také dobře vypadat a dobře chutnat. „Jídlo nesmí být oschlé, vysušené. Raději máme malé nádoby, které častěji doplňujeme,“ vysvětluje šéfkuchař specifika bufetové nabídky.

Aby se vše prodalo a další den byl prostor opět pro čerstvé pokrmy, nabízí Multifood každý večer po šesté hodině veškerá jídla s dvacetiprocentní slevou, a po osmé večer dokonce se čtyřicetiprocentní slevou. Téhle možnosti rádi využívají třeba zaměstnanci obchodního centra, kteří si tu nakoupí jídlo s sebou domů cestou z práce. „Za padesát, šedesát korun máte vydatnou večeři,“ říká šéfkuchař Tomáš Kučera.

Dalším marketingovým tahákem má být nová soutěž o jídlo zdarma. Dostane ho každý, kdo se s vybraným pokrmem přesně trefí do hmotnosti 800 gramů (včetně zvoleného nádobí, misky či talíře). Což tedy není zrovna málo a ani dokonalý odhad nic lehkého nebude. Vyzkoušíte?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).