V červnu letošního roku se mlékárenská škola z Kroměříže dostala do světel reflektorů, když výrobek jejích studentů zabodoval v prestižní soutěži o Mlékárenský výrobek roku. Studenti tak strčili do kapsy odborníky, když vyrobili čerstvý sýr, tvarovaný do kuliček, ochucený kořením a zalitý olejem. Devizou této Střední průmyslové školy mlékárenské je totiž její vlastní mlékárna, což vůbec u podobných škol není obvyklé.
Co všechno se studenti, ale i široká veřejnost mohou ve škole naučit a jak moc je ovlivnila výhra? Ptali jsme se ředitele školy Michala Pospíšila, který se za více než 26 let prožitých v mlékárenské škole stal nadšeným potravinářem, fanouškem a propagátorem všeho okolo výroby sýrů. Práce se pro něj stala nejenom koníčkem, ale také srdeční záležitostí. „Jsem hrdý na to, že mohu být nositelem dlouholeté tradice mlékárenského školství v Kroměříži,“ říká.
Letos vaše škola získala významné ocenění za výrobek Štěchovický nález v rámci soutěže o Mlékárenský výrobek roku. Neuvažujete o tom, že byste nápad postoupili velké mlékárně, která by ho nabídla řetězcům?
Musím přiznat, že jedna mlékárna se již ptala, ale zřejmě to bude bez výsledku. Potíže nejsou v technologickém postupu, ten je známý, problém je ve vysoké pracnosti výrobku, jde totiž o ruční výrobu, průmyslová výroba je tudíž nereálná. Asi budeme muset něco vymyslet!
Pomohla vám soutěž v medializaci vaší školy, pociťujete už teď větší zájem například od rodičů dětí, které letos nastoupí do devátých tříd?
V tuto chvíli to asi ještě nedokážeme validně zhodnotit, a navíc náborová kampaň pro příští školní rok teprve začíná. Přesto je možné konstatovat, že vnímáme zvýšený zájem médií, laické i odborné veřejnosti o naši školu, což se projevilo také v tom, že nás v nedávné době navštívil ministr zemědělství Marek Výborný, který si s velkým zaujetím prohlédl naši školu a diskutoval s námi o problémech potravinářského školství. Zkrátka, pevně věříme, že i letos potvrdíme trend rostoucího počtu uchazečů o studium na naší škole a také to, že Kroměříž i mlékárenská škola k sobě neodmyslitelně patří.
Rádi jsme s našimi příznivci v kontaktu, proto na konec září letošního roku chystáme již 10. ročník Festivalu sýrů, kde představujeme nejlepší výrobky našich mlékáren a malých faremních zpracovatelů mléka.
Kolik studentů u vás aktuálně studuje?
V současnosti má škola výkon asi 180 studentů, tento počet je definován profilací našeho odborného zaměření a dá se říct, že odpovídá také požadavkům zaměstnavatelů na trhu práce. Musíme si každodenně uvědomovat, že potravinářský průmysl se rychle proměňuje a kvalitní škola je ta, která dokáže na potřeby odborníků z praxe pružně reagovat a jejich potřeby svou vzdělávací nabídkou naplnit. Za celou dobu své existence má škola více než 6000 absolventů a řada z nich se řadí mezi přední odborníky ve svém oboru.
Z jakého důvodu si studenti nejčastěji vybírají vaši školu? Jaké jsou jejich ambice?
Důvody zájmu o naši školu jsou různé. Velmi často hledají uchazeči kvalitní odborné maturitní studium potravinářského, nebo chcete-li přírodovědného typu. Často se také zajímají o menší školu rodinného typu, s individuálním přístupem, dlouholetou tradicí a kvalitním odborným zázemím. To vše jim, doufám, splníme.
Nejčastější ambicí absolventů je úspěšné studium v navazující vysoké nebo vyšší odborné škole. V případě našeho mlékařského oboru jde mnohdy o úspěšné uplatnění v potravinářském oboru nebo rodinné firmě.
Studenti u vás mohou studovat jeden ze dvou oborů, který si vybírají častěji a proč?
Aktuálně nabízíme absolventům základních škol čtyřleté maturitní studium v oborech Analýza potravin a Technologie potravin. Častější volbou pro možná dvě třetiny uchazečů je obor Analýza potravin, u kterého čeká na studenty třeba analytická chemie, biochemie, mikrobiologie a spousta praxe v laboratořích přímo ve škole i mimo školu. Absolventi tohoto studia nacházejí uplatnění nejen v potravinářském průmyslu, ale také v příbuzných oborech, jako je třeba ochrana životního prostředí, zemědělství nebo chemický průmysl.
Technologie potravin je více potravinářský obor, který je zaměřen na průmyslové zpracování mléka. I tady je spousta chemie, dále třeba mikrobiologie mléka a také hodně praxe v různých potravinářských provozech. Absolvent tohoto oboru musí umět použít získané dovednosti i mimo mlékárenství, třeba při výrobě piva, vína, masných výrobků a dalších příbuzných oborech.
Ing. Mgr. Michal Pospíšil
Absolvent Přírodovědecké fakulty MU v Brně a Chemické fakulty VUT v Brně (obory Analytická chemie a Chemie a technologie životního prostředí). Ve škole pracuje 26 let, 7. rokem je ředitelem VOŠP a SPŠM Kroměříž.
Je jeden z možných důvodů právě fakt, že máte vlastní mlékárnu? Je to u škol vašeho typu běžné?
To, že máme vlastní školní poloprovoz, jehož součástí je školní minimlékárna, je jednoznačně jedním z významných důvodů pro volbu naší školy a zcela jistě nejde o obvyklou praxi u nám podobných škol. Je potřeba zdůraznit, že škola sídlí v areálu mlékárny Kromilk a.s., funguje zde dnes tolik vyhledávané a dnes nově „objevované“ sepětí teorie s praxí.
Školní minimlékárna je akreditovaným provozem, který je kontrolován státní veterinární správou, za stejně přísných podmínek, které platí pro velké mlékárny.
Jak si můžeme představit běžný den studenta, který má dnes poprvé dílenské cvičení ve vaší mlékárně?
Rozhodně den, kdy žák prvního ročníku má první dílenské cvičení, není běžným dnem. Žák se dostává poprvé do prostředí, ve kterém se dosud neučil. Hned na začátku ho čekají nutná (a možná i trochu nudná) poučení o bezpečné práci, bude pracovat se sanitačními roztoky, párou i elektrickými stroji, a poučení o zásadách správné výrobní praxe, abychom mohli výrobky z naší mlékárny také bez nebezpečí konzumovat.
Potom se převléknou do pracovního oblečení, trochu legrace si užijí při oblékání jednorázové pokrývky hlavy, všem bez výhrady totiž velmi sluší. Následuje důkladná prohlídka pracovišť v mlékárně s dalšími informacemi. Na první, zdaleka ne běžný den je toho docela dost.
A jak se ten první den liší od toho posledního za čtyři roky? Jinými slovy, co všechno se u vás student zvládne naučit?
Když uplynou téměř čtyři roky, čeká žáka studijního oboru Technologie potravin praktická maturitní zkouška. To, co se naučil, prokáže vlastní výrobou kysaných výrobků včetně jogurtu, tvarohu a výrobků z něho, másla, čerstvých a zrajících i tavených sýrů. Žák dokáže posoudit základní vlastnosti použitých surovin, sledovat a řídit výrobu, zhodnotit kvalitu výrobků, provádět technologické výpočty, určit cenu výrobků, umí zaznamenávat postup výroby, rozumí systému kritických kontrolních bodů, samozřejmě současně umí zajistit potřebnou sanitaci pomůcek a pracoviště.
Studenti ale nejsou jen na dílenských cvičeních ve vaší mlékárně, vyrážejí na praxi i do komerčních firem. S jakými mlékárnami máte navázanou spolupráci a k jakým činnostem se tam žáci dostanou?
Praxi přikládala škola vždy velký význam a bez pomoci komerčních mlékáren a dalších firem se neobejdeme. Dlouhodobě spolupracujeme s mlékárnou Kromilk a.s. Kroměříž, která je naším školním závodem. Pro dvoutýdenní skupinové praxe nám velmi vycházejí vstříc firmy Savencia Fromage & Dairy ve svých závodech v Přibyslavi a slovenském Liptovském Mikuláši, také Mlékárna Olešnice, Bohemilk Opočno i Moravia Lacto Jihlava. Tyto praxe nám velmi komplikuje potřeba vhodného ubytování.
Individuální odborná praxe se v letošním roce uskutečnila ve 47 potravinářských firmách a laboratořích včetně měsíční stáže ve švýcarském Schönreidu. Z mlékáren jmenujme alespoň Polabské mlékárny Poděbrady, NET PLASY Bystřice pod Hostýnem, Mlékárnu Valašské Meziříčí, Olmu Olomouc, Brazzale Moravii v Litovli, Mlékárnu Kunín v Ostravě, Savencii F&D Hodonín a několik faremních mlékáren. Všem firmám a jejich zaměstnancům, kde probíhaly praxe, upřímně děkujeme.
Zaujalo mě, že u vás mohou i dospělí studovat na sýraře nebo mlékaře i v rámci kurzu – komu je primárně určen? Za sto hodin se opravdu mohu naučit vše důležité, abych mohla pracovat v mlékárně, nebo je to spíše kurz pro domácí výrobu sýru, tvarohu a tak podobně?
Ano, škola je jedinou akreditovanou osobou v České republice k provádění rekvalifikačních kurzů Mlékař/mlékařka a Sýrař/sýrařka s následnými akreditovanými zkouškami profesních kvalifikací. Tyto kurzy jsou součástí celoživotního vzdělávání, zájem o ně mají některé mlékárny pro zvýšení kvalifikací svých zaměstnanců.
Další zájemci, a je jich většina, si potřebují zvýšit kvalifikaci a doložit ji osvědčením o složení zkoušek pro vystavení živnostenského listu pro své budoucí povolání faremního výrobce mléčných výrobků. Primárně jsou kurzy určeny těmto dvěma skupinám, výjimky samozřejmě jsou, chce-li někdo pro svou domácí potřebu vyrábět sýry, rozumět výrobě a dovést reagovat na odchylky postupů, může tyto kurzy také s výhodou využít.
Kde najdou uplatnění vaši studenti?
Absolvent má po ukončení studia znalosti potřebné k vykonávání funkcí středních technickohospodářských pracovníků pro oblast technologické přípravy, řízení výroby, laboratorní kontrolu chemickou, mikrobiologickou i senzorickou, pro technologicko-hospodářské a ekonomické funkce při průmyslovém zpracování mléka a k vedení živnosti a podnikatelské činnosti ve všech potravinářských oblastech.
Značný rozsah výuky v laboratořích analytické chemie a mikrobiologie umožňuje najít uplatnění v oblasti příbuzných potravinářských oborů a také v oblasti životního prostředí, odpadového hospodářství atd. Samozřejmou volbou řady našich absolventů je pokračování ve studiu na vysokých či vyšších odborných školách technického charakteru po celé ČR.
Vyšší odborná škola potravinářská a Střední průmyslová škola mlékárenská Kroměříž
VOŠP a SPŠM Kroměříž v letošním školním roce zahájila již 122. rok své existence. V regionu se řadí mezi nejstarší – navazuje na tradice „Zemské mlékařské a sýrařské školy v Kroměříži“.
Nabízí absolventům základních škol studium čtyřletých maturitních oborů Analýza potravin a Technologie potravin. Od roku 1996 poskytuje škola také terciární vzdělávání ve studijních programech Analýza potravin, Technologie a hygiena potravin, Zpracování mléka zakončené absolutoriem a přiznáním titulu DiS.