Hlavní navigace

Brambory

Sdílet


Autor: Photl.com

V zásadě se dělí na brambory konzumní pozdní a brambory konzumní rané.

Brambory konzumní pozdní

U pozdních brambor rozlišujeme tzv. varné typy, každá odrůda brambor je zařazena podle svých vlastností do konkrétního varného typu.

Varný typ A – salátové brambory, brambory pevné, lojovité, vhodné především pro přípravu bramborového salátu

Varný typ B – přílohové brambory, brambory vhodné pro širokou škálu použití – do polévek, jako příloha k masu atd.

Varný typ C – pyré, brambory moučnaté, rozsýpavé, vhodné na kaši (pyré), na bramborové placky apod.

Brambory konzumní rané

U brambor raných se varné typy neuvádějí, zde je potřeba doporučit po zakoupení rychlou konzumaci. Rané brambory mají vyšší obsah vody, a proto se v domácích podmínkách nedají dlouho skladovat.

Podle čeho vybírat brambory

  • Nejlépe lze kvalitu zhodnotit u mytých hlíz, kde jsou dobře patrné všechny vady.
  • Hlízy by měly být bez chorobných skvrn, povlaků, strupů a bez mechanického poškození (tj. řezů, škrábanců, vrypů, otlaků).
  • Slupka by neměla být scvrklá a nazelenalá.
  • Pokud spotřebitel kupuje brambory jako volné, je vhodné pár hlíz rozkrojit a posoudit případné vady dužniny (šednutí, počínající hniloby).
  • Jako nebezpečné lze označit výskyt plísně, hniloby – takto poškozené hlízy je potřeba zlikvidovat, nestačí pouze odkrojit poškozenou část.
  • Na závadu je i případná netypická vůně hlíz či nadměrné mechanické poškození. U mechanických nebo zaschlých poškození stačí vykrojit kaz.

Galerie: TEST BRAMBOR – co se skrývá pod slupkou

Galerie: VADY BRAMBOR – které jsou nebezpečné?

Povinné údaje při prodeji brambor

  • Brambory konzumní pozdní

Kromě údajů o dodavateli je nutno uvádět zemi původu, konkrétní odrůdu a především varný typ – A, B nebo C.

  • Brambory konzumní rané

Opět kromě údajů o dodavateli také země původu, odrůda, tvar hlíz a barva dužiny. Varné typy se zde nerozlišují.

  • U balených brambor pak ještě vždy datum balení nebo číslo šarže.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).