Hlavní navigace

Kolik vitamínu D potřebujeme, když chceme co nejlepší prevenci proti COVID-19?

27. 1. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Že máme především přes zimu nízký příjem vitamínu D, je u většiny populace jisté. Že je „déčko“ prevencí před těžším průběhem COVID-19, dokazují výzkumy. Kolik ho vlastně potřebujeme, čím se řídit při výběru v lékárně a kdy může místo pomoci dokonce i škodit?

Vitamín D je během pandemie koronaviru stále více skloňovaný termín. O jeho nedostatku především v zimě mnozí z nás tuší, důkazem je trvalý zájem o „déčko“ v lékárnách. Slunce jako ideální přírodní zdroj totiž bude „fungovat“ až od dubna a potraviny s jeho obsahem třeba i jíme, ale zdaleka ne v množství, které by potřebu vitamínu D pokrylo.

Vitamín D a koronavirus v souvislostech

Mnozí z nás ho měli donedávna v povědomí především v souvislosti s našimi kostmi, a tedy jeho rolí při regulaci vápníku v těle. Celosvětová pandemie vitamín D přímo vystřelila na vrchol zájmu především kvůli jeho vlivu na imunitu.

Na souvislost vitamínu D a probíhající koronavirové infekce poukazují různá odborná média a studie. Podle průzkumu provedeného v Austrálii se ukázalo, že lidé s nízkou hladinou vitamínu D byli po zasažení koronavirem téměř dvakrát náchylnější k vážnějšímu průběhu infekce dýchacích cest, která u nich navíc trvala delší dobu.

Další studie vycházela z údajů získaných z dvaceti evropských zemí z jara 2020. I z ní jednoznačně vyplynulo, že existuje jasná negativní souvislost mezi nízkou hladinou vitamínu D a počtem případů COVID-19 a mezi hladinou vitamínu D a počtem úmrtí s touto nemocí. A z toho vyplývá zodpovědný přístup mnoha lidí a snaha o prevenci mimo jiné i užíváním déčka.

Kolik vitamínu D potřebujeme

Z dat ministerstva zdravotnictví vyplývá, že až 70 % Čechů trpí nedostatkem vitamínu D. Jeho deficit se projevuje především v zimě, protože nejpřirozenějším zdrojem tohoto vitamínu je sluneční záření, jehož UVB složka, nutná pro syntézu vitamínu D, momentálně chybí. Nabízí se vhodná strava (viz níže), ale lékaři i výživoví poradci se shodují v tom, že dostatek vitamínu D ze stravy lze zajistit jen velmi těžko. Možností je proto jeho doplnění za pomoci léků a doplňků stravy.

Co jíst, abychom doplnili vitamín D ze stravy

Konzumace dvou porcí ryb týdně (z nichž jedna porce mají být ryby s vyšším obsahem tuku) významně přispívá k příjmu vitamínu D.

Potraviny, bohaté na vitamín D:

  • tučné ryby (sleď, sardinky, losos, makrely),
  • vnitřnosti (zejména játra),
  • vaječný žloutek,
  • mléčné a další výrobky fortifikované vitamínem D (viz galerie),
  • máslo a margarín,
  • sýr,
  • nefortifikované mléko (v menší míře),
  • maso (v menší míře).

Zdroj: Anses, Francouzský úřad pro potraviny, životní prostředí, ochranu zdraví při práci a bezpečnost 

Galerie: Potraviny obohacené vitamínem D

„Při výběru z doplňků stravy je vždy důležitá volba správné dávky, která by neměla překročit 2000 IU (mezinárodních jednotek, poz. red.) za den,“ uvádí tisková mluvčí České lékárnické komory a praktikující lékárnice Michaela Bažantová. „K dispozici jsou léky a doplňky stravy obvykle v tabletách s takřka ideálním obsahem 800 IU.“

O množství vitamínu D v souvislosti s novým typem koronaviru se velmi diskutuje, doporučené dávky se mezi odborníky liší. Pro aktivaci imunitních procesů se například podle odborníků z EUC Laboratoří doporučuje denně přijmout přibližně 2000 IU. Evropský úřad pro bezpečnost potravin pak uvádí jako nejvyšší možnou bezpečnou dávku pro dospělého 4000 IU, nad tuto hranici už nemusí být suplementace bezpečná a může vést až k symptomům předávkování.

Výběr doplňku stravy s vitamínem D

V lékárně máme možnost sáhnout po různých formách vitamínu D – jen letmým pohledem třeba na nabídku e-shopů se objeví desítky přípravků, jimiž lze vitamín D doplnit.

Vždy je vhodné volit registrovaný lék, pokud daná látka v takové formě existuje. Registrované léky s vitamínem D byly v minulosti vázány pouze na recept, ale v současné době již existují i léky s obsahem vitamínu D, které jsou dostupné bez předpisu,“ vysvětluje Michaela Bažantová. Otázka, zda volit spíš kapky, nebo tablety, je podle ní spíš otázka uživatelského pohodlí než účinnosti:

„V případě kapek lze vitamín D lépe dávkovat – například dětem, nebo se hodí k užívání třeba při potížích s polykáním. Vitamín D je rozpustný v tucích a je vhodné ho užívat s jídlem. Kapky pokud možno aplikujeme přímo na sousto. Tím se vyhneme ulpění roztoku například na lžičce a zajistíme správnou dávku vitamínu,“ radí lékárnice.

Jak dopadl test doplňků stravy s vitamínem D

  • Spotřebitelská organizace dTest prověřila 28 různých doplňků stravy s vitamínem D. Většina výrobků prošla se ctí, několik z nich však mělo problém dodržet slibované množství uvedené na etiketě.
  • Doplňky byly testovány v různých podobách – jako lisované tablety, tobolky naplněné sypkým práškem, želatinové olejové kapsle, kapky nebo sprej, některé z nich byly určené i dětem.
  • Nejvyšší denní dávku vitamínu D měly tablety Dr. Theiss Detritin 2000 (4565 IU ve 2 tabletách, výrobce doporučuje jednu až dvě denně). 
  • Na opačném konci hodnotící škály se umístily práškové tobolky Biomin Vitamín D3 Basic, které s naměřenými 359 IU v denní dávce nepokryjí ani 400 IU, což je nejnižší doporučený denní příjem.
  • Ve většině případů autoři testu udělili testovaným výrobkům velmi dobré známky. Získaly je ty doplňky, které deklarovanou hodnotu vitamínu dodržely i s přihlédnutím k nejistotě měření. 
  • Pěti suplementům byly uděleny dostatečné známky a jediným propadlíkem testu se staly kapky Terezia D3 Baby, u nichž zjištěné množství vitamínu D neodpovídalo deklaraci, ani když se jim přičetla k dobru nejistota měření. 

Zdroj: dTest

Užívání vitamínu D raději konzultujte

S vitamínem D se musí postupovat obezřetně, protože jeho nadměrné množství je toxické. 

„Při jeho nadměrném příjmu v těle dochází k hromadění vápníku v krvi i moči,“ upozorňuje Michaela Bažantová. „Hyperkalcemie – vysoká hladina vápníku v krvi – může vést k nevolnosti, ztrátě chuti k jídlu, zvracení, svalové slabosti atd. V extrémních případech toxicita vitamínu D způsobuje selhání ledvin, srdeční arytmii a další závažné stavy.“

Potravinové doplňky nebo registrované léky k doplnění hladiny vitamínu D by měly být vždy konzultovány s lékařem či lékárníkem, a to především u těch lidí, kteří pravidelně užívají nějaká jiná léčiva.

„Někteří pacienti například mohou užívat vitamín D už v jiné formě, v jiném léku a může hrozit právě nebezpečí vyšší dávky a hypervitaminózy. Z kombinací s léky je nebezpečné například užívání vitamínu D s některými diuretiky (léky zvyšující tvorbu a vylučování moči) nebo kardiotoniky (léky posilujícími srdeční činnost). Nevhodné je také užívání s léky obsahujícími vysoké procento hořčíku nebo hliníku. To jsou jen některé příklady, proč je vhodné výběr vždy konzultovat s lékárníkem,“ dodává Michaela Bažantová.

Vyšetření hladiny vitamínu D

Nedostatek vitamínu D na sobě prakticky není možné poznat. Přesně ho ale stanoví krevní odběry, které poskytuje většina laboratoří, informovali jsme o nich na Vitalia.cz právě s souvislosti s onemocněním COVID-19.

Praktický lékař toto vyšetření doporučuje jen v odůvodněných případech, není obvyklé třeba v rámci běžných odběrů na preventivních prohlídkách. Ti, které zajímá přesná hodnota, si tak vyšetření většinou musí zaplatit. 

Odborná spolupráce:

Mgr. Michaela Bažantová

Praktikující lékárnice a tisková mluvčí České lékárnické komory

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz, zaměřuje se především na problematiku zdravého životního stylu, sportu, nemocí a jejich řešení. Přispívá také do časopisu Maminka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).