Každý Čech se v průměru zaregistroval do 14 věrnostních programů, další výhody čerpají díky tomu, že používají registraci někoho z rodiny nebo kamarádů. Šest procent Čechů se zaregistrovalo dokonce do 30 a více věrnostních programů. Pouze tři procenta dotazovaných lidí věrnostní programy zcela odmítají, ukázal průzkum agentury Incomind.
Patříte k těm, kteří se do věrnostních programů nechtějí registrovat, ale zároveň nechcete o slevy přijít? Narazili jsme na snadné řešení, které se osvědčilo jedné naší čtenářce. Poradíme vám rovněž, ve kterých obchodech nemusíte mít aplikaci, protože stejné výhody nabízí i plastová karta. Zjistili jsme také, jaký obchod už plastové karty vůbec nemá.
Nejvíce lidí má kartu lékárny
Vůbec nejsilněji si s věrnostními systémy Češi spojují společnosti Lidl a jejich Lidl Plus, Tesco s kartou Clubcard a Kaufland s Kaufland Card. Nejvyužívanějším věrnostním systémem v Česku je nicméně Karta výhod Dr. Max (lékárna), kterou používají hned 3 ze 4 dospělých Čechů. Jen s malým odstupem následují Lidl Plus a Tesco Clubcard.
Nejvíce jsou přitom využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin (75 procent), přičemž nejkladnější postoj k věrnostním programům mají mladí do 30 let (ženy jsou k nim naladěny pozitivněji než muži). 84 procent lidí vnímá věrnostní programy jako přidanou hodnotu a 72 procent ovlivňují při volbě obchodu či poskytovatele služby.
Ne vždy se akce vydaří
Právě proto se řetězce snaží oslovovat své zákazníky stále novými akcemi. Ne vždy se ale trefí do černého. Na konci června se například Lidl rozhodl aktivovat ve své aplikaci slevu vázanou na zaškrtnutí oblíbené prodejny v mobilní aplikaci.
Nedlouho poté, se na něj snesla kritika zákazníků, kteří se cítili být diskriminovaní, psaly Novinky.cz. Diskriminaci ale mohou cítit i ti, kteří nejsou studenty a nakupují v Tescu. Před více než rokem právě tento řetězec rozšířil desetiprocentní slevu na nákup pro studenty, konkrétně držitele studentského průkazu ISIC.
Před časem také Lidl zkoušel týdenní slevu pro seniory, která se ale s kýženým pozitivním ohlasem nesetkala. Seniorům přišlo ponižující, že si o zlevnění nákupu o deset procent musí říct a prokázat se průkazem, lidé pod 65 let zas slevu chtěli, ale nemohli ji mít. Slevy jen pro vybranou skupinu lidí prostě nemusí vždy zabrat.
Konkrétně senioři si navíc často stěžují na to, že některé slevy jsou jen v aplikacích chytrých mobilů, které nemají a nechtějí používat. Proto jsme se sedmi velkých řetězců se supermarkety zeptali, jak mají tito jejich zákazníci postupovat.
Co mohou dělat, aby mohli využívat všechny slevy a výhody? Postačí vlastnit plastovou kartičku? Billa, Kaufland a Penny odpověď neposkytly, u ostatních čtyř řetězců máme jasno.
Využíváte věrnostních karet, nebo aplikace řetězců?
Albert: plastová karta nabízí méně
„Aplikace Můj Albert je komplexní věrnostní program, který nepřináší pouze slevy, ale celou řadu dalších výhod pro zákazníky. Patří mezi ně například sbírání kreditů za nákup zdravých potravin, elektronický archiv účtenek, široká databáze receptů, Albert Magazín, či možnost převodu nasbíraných kreditů na další slevy při nákupu. Díky rozsahu výhod, které aplikace Můj Albert nabízí, ji nelze nahradit plastovou věrnostní kartou,“ konstatoval ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. V aplikaci lze navíc zvolit akční ceny nabízené pro konkrétní prodejnu.
Tesco: slevy přijdou poštou
V Tesco je věrnostní program Clubcard navržen tak, aby byl dostupný pro všechny ať už chytrý telefon mají, nebo ne. Zákazníkům nabízí možnost registrovat se do Clubcard programu i bez mobilní aplikace. „Všichni členové mají přístup ke slevám a výhodám prostřednictvím klasické plastové karty. Jakmile nasbírají dostatek Clubcard bodů, zasíláme jim pravidelně papírové vyúčtování, které obsahuje peněžní poukázky a slevové kupóny přímo do jejich poštovní schránky,“ popisuje za Tesco Iva Pavlousková.
Mít aplikaci se ale vyplatí všem, kteří chtějí mít nabídku produktů se slevou personalizovanou čili ušitou na míru podle toho, co právě nejčastěji kupují. „Právě možnost přizpůsobení nabídky konkrétním potřebám patří k nejvíce oceňovaným benefitům aplikace,“ doplňuje Iva Pavlousková.
Globus: nerozlišuje aplikaci či kartu
To v Globusu jsou plastové karty stále v oběhu a de facto kopírují nabídku v aplikaci. „Nerozlišujeme slevy vyplývající z používání aplikace a kartičky, a ani o tom neuvažujeme. Věrnostní program Můj Globus poskytuje všem svým členům za pravidelné nákupy velké množství výhod v podobě věrnostních odměn, slevových kupónů i produktových slev, které jsou nad rámec těch v letácích a katalozích. V současné době má věrnostní program Můj Globus 1 milion členů a je s ním učiněno na 60 % nákupů,“ popsala serveru Vitalia.cz mluvčí Globusu, Aneta Turnovská.
Lidl: už žádná kartička
„Lidl Plus aktivně využívá téměř pětina našich zákazníků ve věku 60+, což dokazuje, že i starší uživatelé mají o tento způsob přístupu k výhodám zájem. Podle našich zkušeností tak senioři využívají aplikaci stejně aktivně jako ostatní věkové skupiny,“ napsali nám z Lidlu.
„Jsme přesvědčeni, že vůči našim zákazníkům nejednáme neeticky. Společnost Lidl klade velký důraz na etiku a pozitivní vztah se svými zákazníky je pro nás ten nejdůležitější,“ vysvětluje Eliška Froschová Stehlíková, mluvčí Lidlu a dodává, že zákazníkům řetězce přináší výhody různými cestami, nejen přes aplikaci Lidl Plus, ať už jde o plošné slevy, papírové a digitální letáky, spotřebitelské soutěže a další akce, které jsou dostupné všem. Nicméně pravdou zůstává, že hodně akcí je vázáno právě na aplikaci, respektive na kupony a Lidl je asi jediným řetězce, který plastové kartičky nenabízí.
Sleva i bez registrace do programu
Pokud patříte mezi ty, kteří vlastní pouze tlačítkový telefon, nebo nechtějí předávat své údaje řetězcům, a přesto by rádi ušetřili při akcích vázaných na kartu, máme pro vás tip, jak toho docílit, který nám zaslala naše čtenářka.
„Lidl má bonusový program Lidl Plus jen v mobilu. Chcete-li slevu na jejich kartičku, musíte mít chytrý mobil a ten já nemám. Občas jsme požádala příbuzné, aby se mnou do Lidlu šli a já jsem si nákup pořídila s jejich slevovou kartičkou v mobilu. Dceru to začínalo trochu zlobit, tak mi přímo v Lidlu poradili, aby mi příbuzní vyfotili čárový kód kartičky a vytiskli ho. Dnes normálně předkládám čárový kód na pokladně a Lidl Plus mi uznávají, tedy ne mně, ale vlastně mojí dceři, jíž čárový kód z aplikace náleží. Do její aplikace také chodí moje účtenky. Mám s dcerou domluveno, že dvakrát v týdnu odklikne všechny slevové kupony, které je před využitím nutné aktivovat, takže mám vlastně všechny slevy k dispozici, i když nemám chytrý telefon.“
Třeba tento tip poslouží i vám, dejte nám vědět do komentářů pod článek.