Hlavní navigace

Velký přehled rybích konzerv a pomazánek. Rozdíly v obsahu zdravých tuků jsou ohromné

 Autor: Depositphotos.com
TEST – Odborníci Státního zdravotního ústavu porovnali obsah vybraných omega-3 mastných kyselin v rybích konzervách a pomazánkách. Výsledky je překvapily.
Lenka Krbcová 6. 6. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Víme, že ryby jsou zdravé a že jich v ČR konzumujeme málo. Vedle čerstvých ryb jsou zdrojem prospěšných látek i výrobky z ryb, které jsou v tuzemsku pro mnohé dostupnější. Méně již máme dat k tomu, co konkrétní produkty skutečně obsahují. Odborníci z Centra zdraví, výživy a potravin Státního zdravotního ústavu (SZÚ) se zaměřili na rybí konzervy a pomazánky a porovnali je z pohledu množství omega-3 mastných kyselin EPA a DHA.

EPA a DHA – zdraví prospěšné

Kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA) jsou prospěšné omega-3 mastné kyseliny obsažené v rybách.

„Význam omega-3 mastných kyselin je zásadní pro naše zdraví. Hlavně ty s dlouhým řetězcem, známé pod zkratkou EPA a DHA. Jsou převážně v tuku ryb ze studených vod. Ovlivňují desítky procesů v našem organizmu na úrovni buněk. Potřebujeme je od narození až do stáří,“ uvádí SZÚ. Podle výživářů je zřejmé, že mohou být součástí prevence řady civilizačních onemocnění. Uplatňují se například při rozvoji a regulaci chronických zánětů. „Bohužel těmi trpí většina populace. Správná dieta může předcházet poškození, či dokonce může zlepšit stav organizmu. Například od depresí až po ozdravující spánek. Vhodnou dietou a životosprávou je možné stav těla postupně zlepšovat. Zlepšení se obvykle dostaví asi za půl roku,“ říkají specialisté SZÚ.

Odborníci porovnali výrobky z ryb

Uvedené omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA nalézáme téměř výhradně v rybách a některých mořských plodech. „V rámci studie přívodu omega-3 pro populaci a v rámci intervenční studie ‚omega-3‘ na zdravotnících v SZÚ jsme také zhodnotili zdroje EPA a DHA v běžně dostupných rybích konzervách a některých dalších výrobcích s přídavkem ryb nebo rybího oleje. Výsledky jsou opravdu zajímavé,“ komentuje srovnání prof. Jiří Ruprich, vedoucí Centra zdraví, výživy a potravin SZÚ.

Prohlédněte si grafiku s výsledky:

EPA a DHA ve vybraných rybích výrobcích

Doporučení pro přívod EPA a DHA je 250 mg/den (dle EFSA, 2010)

Sardinky v plechu

Různé druhy sardinek obsahují velké množství sledovaných mastných kyselin:

Další rybí konzervy: losos, šproty, treska

Při porovnání výrobků z lososa, šprotů a tresky mají výrazně nejvyšší množství EPA a DHA tresčí játra:

Rybí konzervy: sleď, tuňák, makrela

Ze sledovaných produktů měly nejméně omega-3 mastných kyselin výrobky s tuňákem:

Rybí pomazánky

Rybí pomazánky mají oproti rybím konzervám mnohem nižší množství EPA a DHA, nejméně opět výrobky s tuňákem:

Jak ale prof. Ruprich upozorňuje, v případě omega-3 mastných kyselin ve výživě se jedná o složitou komplexní problematiku a spousta věcí ještě ani není objasněna. To potvrzuje řada studií na toto téma, které nedocházejí k jednoznačným výsledkům. Předmětem výzkumů je například význam poměru mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami ve stravě. Omega-3 také podle studie nechrání proti rakovině, jak se někdy uvádí, apod.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).