Hlavní navigace

Normální menstruace nemá bolet

 Autor: Depositphotos.com
Jaký je typický klišovitý obrázek ženy, která má menstruaci? Má teplý polštářek na břiše a ruku na hlavě. Je ale obecně panujícím mýtem, že menstruace bolí. Když to tak je, není něco v pořádku.
Tereza Víchová 3. 7. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Vendula Johanes je fyzioterapeutka, která se ve své praxi specializuje především na léčbu tzv. funkční sterility za pomoci metody Ludmily Mojžíšové. Laicky jde o to, že mnohé potíže, stojící ze neplodností, mají příčinu v „nastavení těla“ a blokádách. Srovnání menstruačního cyklu a jeho průběh je tak jejím hlavním tématem. A zdaleka nejde „jen“ o otěhotnění. Ženu by menstruace neměla nijak obtěžovat, a přitom třetina až polovina jich během menstruace občas doslova trpí a mluví o „vyřazení z provozu“. 

Bolesti při menzes nejsou samozřejmost

„Menstruace a obecně celý ženský cyklus by místo otravy a rozčilování měl být součástí ženskosti, symbolem zdraví a schopnosti darovat život. Většina z nás ale bere jako samozřejmost, že menstruace bolí, sama jsem v tomto velkém mýtu vyrůstala,“ říká Vendula Johanes. „Fyziologická menstruace není provázena bolestivými křečemi ani bolestmi zad nebo hlavy. Když menstruace bolí, značí to nějaký problém a měla by se najít jeho příčina.“

Během menstruace dochází ke křečím (ovšem neměly by být pociťovány jako obtěžující, či dokonce nesnesitelné). Ty jsou způsobeny kontrakcemi dělohy, která se tak snaží vypudit odlupující se děložní výstelku. Kvůli křečím by ale ženy trpět neměly.

„Přesto je běžné, že ženy polykají léky na bolest a mluví o tom, že je první den menstruace úplně vyřadí z běžného fungování,“ potvrzuje Vendula Johanes, co popisují její pacientky. „V takové chvíli by se mělo začít pátrat po tom, co je příčinou. Vlastně by se dalo říct, že průběh menstruace ženě hodně napoví, zda je v pořádku.“

Průběh menstruace jako varování před nemocí

S menstruací je spojené špinění – tedy období, kdy se namísto červené krve objevuje spíš výtok. Vendula Johanes vídá i ženy, které mluví o špinění třeba v délce celého týdne po menstruaci. Ani to není norma. Dlouhodobější špinění by se nemělo objevit ani před menstruací, ani po ní.

„Když už žena takzvaně špiní, mělo by to být spíš se závěrem menstruace. V jejím počátku by se to stávat nemělo. Špinění a dlouhodobější, nebo dokonce mimo cyklus, může znamenat třeba hormonální nerovnováhu nebo nějaké onemocnění,“ dodává Vendula Johanes.

Pokud ke špinění ve větší míře dochází, může to značit řadu potíží od poranění vaginy přes polypy, fibroidy či pohlavní choroby jako chlamydie nebo kapavka až po rakovinu děložního hrdla, dělohy nebo vaječníků.

Menstruace v normě

  • První měsíčky, takzvaná menarche, u většiny dívek nastávají mezi 12. a 14. rokem života. 
  • V současnosti se průměrný věk nástupu menstruace pohybuje okolo dvanácti let a šesti měsíců. 
  • V prvních několika letech nemusí být menstruace pravidelná, ke stabilizaci cyklu dochází obvykle asi po 2–3 letech.
  • Menstruace obvykle nastává každých 21 až 35 dní, trvá od dvou do sedmi dnů a průměrně při ní žena ztratí 20 až 80 ml krve. 
  • Lékaři se obvykle shodují, že by při běžné menstruaci žena neměla krvácet déle než 7 dní a neměla by krvácet natolik silně, aby jí vložka či tampon zcela nasákly za méně než 3 hodiny. 
  • Při posuzování normálnosti menstruace se musí přihlížet především k tomu, co je normální pro danou ženu, případně s ohledem na její situaci – zda začala, či naopak přestala užívat hormonální antikoncepci nebo přešla na její jiný typ, či zda nevstupuje do období perimenopauzy, kdy cyklus vlivem hormonálních změn začíná být více či méně nepravidelný.

Jak vypadá ideální průběh menstruace

Jak by měla vypadat fyziologická menstruace kromě toho, že by neměla být bolestivá ani nijak zatěžující?

„Ideálně by měla probíhat pravidelně, v rozmezí od asi 25 do 35 dní. Neměla by se v ní objevovat výrazná kolísavost ve smyslu, že jeden měsíc se objeví 25. den a ten další o deset dní později,“ vysvětluje Vendula Johanes.

Kromě toho, že žena o břiše, zádech ani hlavě „neví“, se zdravá menstruace hlásí i barvou a konzistencí krve, což jsou faktory, nad kterými se ženy příliš nezamýšlí, dokud je opravdu hodně neobtěžují. „Krev by měla být červená, ne hnědá, či dokonce černá,“ zdůrazňuje Vendula Johanes. „Měla by také odtékat pravidelně, což je vidět, když jde žena třeba na toaletu. Nemělo by se stávat to, že tu povolí pánevní dno a najednou vyteče velké množství krve, nebo dokonce vypadávají koagula, tedy krevní sraženiny.“

To svědčí o problémech s pánevním dnem, a navíc je to i problém hygienický, protože krev se v těle ženy sráží.

Jít k lékaři, nebo cvičit?

Většina žen s potížemi tohoto rázu pochopitelně míří do ordinace gynekologa. Je to běžná praxe, která mívá i rychlé řešení v podobě předepsání antikoncepce, která cyklus srovná, s krvácením i bolestmi pomůže. O dopadech chemie ve všech směrech – nejen na tělo ženy a její plodnost – se ale v různých rovinách diskutuje čím dál více

„Hledáme rychlé a účinné cesty, podobné je to už s léky na bolest břicha nebo zad během menstruace,“ komentuje tyto volby Vendula Johanes. „Když si ale uvědomíme, že během menstruace jsou ‚ve hře‘ svaly pánevního dna, což jsou stresové svaly, a pánevní dno je i barometr našich emocí, určitě stojí za to zamyslet se nad jiným způsobem pomoci.

Jednou z možností trvalé pomoci s bolestivostí menstruace je metoda Ludmily Mojžíšové. V praxi jde o cviky, které se provádějí v průběhu dne a naučí kromě stále zdůrazňovaného posilování pánevního dna i jeho vědomé relaxaci. 

Posilování i relaxace pomáhá

Potíží s menstruací ženu může zbavit i fyzioterapeut (za předpokladu, že jde o potíže funkční, ne onemocnění či vrozené vady reprodukčních orgánů atd.).

„Základem po odebrání anamnézy a vyšetření je seznámit ženu s cviky, které pak bude provádět sama doma, popisuje Vednula Johanes. „Vždycky ale doporučím při problémech s bolestivou menstruací i relaxační techniky – klid, saunu, vířivku, nahřívání pánevního dna a podbřišku, nebo naopak některým ženám vyhovují studené obklady, které obecně mírní krvácení. Pomáhá také úprava jídelníčku, doporučuji vynechat cukry, bílou mouku, živočišné tuky, alkohol a tabák. Vhodné jsou potraviny obsahující vitamíny B, C, E, třeba fazole, listová zelenina, mandle, a obecně samozřejmě hodně ovoce, zeleniny a celozrnných produktů. Žena by o sebe takto měla pečovat během celého měsíce. S úspěchy i ráda tejpuji před menstruací jako prevenci bolestí.

Speciální cviky pak pracují se svaly pánevního dna, a tady je třeba zdůraznit, že zdaleka nejde jen o jeho posilování, o kterém se pořád všude mluví jako o nutnosti.

„Dříve se v takové terapii používaly tzv. Kegelovy cviky – posilování svalů na dně pánve, kolem konečníku, pochvy a močové trubice, říká dále Vendula Johanes. „Pokud ale žena nemá potíže například s inkontinencí, mohou takové cviky někdy i škodit, protože dojde i k přeposilování. Pánevní dno pak ztrácí svou elasticitu a vede ke spazmům v pánevní oblasti.

Metoda Ludmily Mojžíšové a menstruace

Metoda Ludmily Mojžíšové je v tomto směru podle fyzioterapeutky vhodnější alternativou právě proto, že umí naučit svaly pánevního dna aktivovat, ale i vědomě relaxovat.

„Jedná se o cviky a aktivní zapojování a také aktivní relaxaci potřebných svalů, říká Vendula Johanes. „Odstraňuje svalové dysbalance v oblasti pánve, které jsou častou příčinou menstruačních bolestí. Říkám svým pacientkám, ať si dají třeba na každou půlhodinu do telefonu upomínku. A v tu chvíli – třeba během sezení v práci nebo čekání na autobus – s pánevním dnem pracují.

KL20

Důležité jsou i maličkosti, třeba nedávat nohu přes nohu a dodržovat zásady zdravého sezení a obecně tzv. školy zad.

„Efekt metody Ludmily Mojžíšové na bolestivou menstruaci je obvykle citelný do měsíce, shrnuje Vendula Johanes. „Na první pohled jde o jednoduché cviky, ale když se jim žena opravdu poctivě věnuje, daří se rychle uvolňovat blokády a spasmy, které bolestivou menstruaci způsobují.

Odborná spolupráce: 

Ing. Vendula Johanes

Fyzioterapeutka se zaměřením na léčbu funkční sterility metodou Ludmily Mojžíšové, vendulajohanes.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).