Hlavní navigace

Kozí, přitom bez kozího zápachu. Rodinná farma z Moravy umí

 Autor: Nina Havlová
Produkty z kozího mléka lze vyrobit i bez nepříjemného kozího aroma. Rodinná farma bourá řadu mýtů, například ten, že kozí výrobky smrdí, či že malí producenti nemají šanci být zastoupeni v maloobchodních řetězcích.
Petr Havel 9. 7. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Prorazit s mlékárenským produktem na trhu světové mlékárenské jedničky, tedy na trhu Nového Zélandu, se jen tak někomu nepodaří. O to cennější je, že úspěšná v tom byla a je česká firma. A dvakrát cennější, že jde o rodinnou farmu Bon Lait dvou veterinářů Michaely a Lukáše Hlubkových z Krmelína na Ostravsku. Vyrábějí produkty z kozího a ovčího mléka a daří se jim to výborně.

Dodávají i do supermarketů

S výrobky minimlékárny Bon Lait se ovšem mohou běžně setkat i spotřebitelé v ČR. Uvedená farma totiž bourá řadu mýtů, například o nemožnosti pravidelně dodávat mlékárenské výrobky z rodinných farem do maloobchodních sítí.

V současné době je čerstvé kozí mléko, ovčí a kozí jogurty a kozí sýr mimo jiné v nabídce sítí Albert, Billa, Makro, Globus, Svět bedýnek, ve vybraných prodejnách zdravé výživy nebo e-shopu Rohlík.cz (podrobnější informace mohou zájemci najít na webu farmy).

Prostě dobré mléko

Je tomu tak mimo jiné proto, že Bon Lait (francouzsky dobré mléko) dokáže uspokojit poptávku sítí celoročně.

A to je zase mimo jiné dáno skutečností, že kozy se na farmě manželů Hlubkových chovají ve stájích, kde lze dosáhnout vysoké užitkovosti (množství nadojeného mléka na jednu kozu) a ve vysoké kvalitě, kterou určuje vysoký obsah tuku a bílkovin.

Měsíční produkce vlastní mlékárny tak činí zhruba 15 000 litrů lahvovaného kozího mléka, 80 000 jogurtů a několik tun kozích sýrů. Farma je ostatně největším chovatelem koz v ČR s počtem zhruba 1000 francouzských sánských koz.

Kozí, přitom bez kozího zápachu

Pro spotřebitele zřejmě nejzajímavější informací je ovšem skutečnost, že ani v mléce, ani v mlékárenských produktech není ani stopy po kozím aroma. To mnohdy od jejich konzumace odrazuje.

I (ne)přítomnost aroma je tak jedním z mýtů, které uvedená farma boří. A podle Lukáše Hlubka je mýtem i skutečnost, že aroma lze technologickým zpracováním mléka odstranit. „Se zpracováním mléka nemá aroma nic společného. Lze jej jen posílit přidáním některých enzymů, což se používá například ve Francii, opačně to ale nejde,“ konstatuje veterinář, který čerpal inspiraci pro zpracování a produkci kozího mléka několik let v zahraničí, především pak právě ve Francii nebo v Holandsku.

Intenzita aroma podle něj záleží pouze na podmínkách chovu, což mimo jiné znamená přísnou hygienu, a také na optimálním krmivu. Tím je „vůně“ kozích produktů ovlivněna více než například volbou chovaného plemene. Záleží také samozřejmě na zpracování mléka, v Bon Lait je mléko po nadojení do dvou minut šokově zchlazeno na teplotu tři stupně Celsia.

Úspěch doma i v zahraničí

Jako téměř neuvěřitelný se ale zdá zřejmě největší obchodní úspěch rodinné moravské farmy – totiž, že zhruba třicet procent produkce směřuje na export.

Syrové kozí mléko se vyváží k dalšímu mlékárenskému zpracování na Slovensko a do Polska. Daleko zajímavější je však export kozího kolostra (mleziva). Kolostrum směřuje především na asijské trhy, do Číny, na Nový Zéland a do Austrálie. Bon Lait je v současné době největším výrobcem a exportérem kozího kolostra v Evropě. Dalším výrobkem, který se podařilo uvést na zahraniční trhy, je sušené kozí mléko s přídavkem kolostra.

KL20

Kozí sušené mléko a kozí kolostrum Bon Lait se vyrábí šetrnou metodou válcového sušení, která zachovává vysokou biologickou i nutriční hodnotu mléka – stejnou metodou se suší i mléko pro švýcarské a belgické čokolády nejvyšší kvality. Sušené mléko se používá zejména pro přípravu kaší, do snídaňových cereálií, cukrárenských výrobků a také k obnovení tekutého mléka. Cílovým trhem pro tento výrobek je Česká republika a také Jižní Korea.

Vzhledem k tomu, že sánské kozy se chovají na farmě ve stájích, nečerpá farma provozní dotace na zemědělskou půdu na podporu chovu, v minulosti pouze využila investiční dotace právě na vybudování stájí. Přesto je tato členská farma Asociace soukromého zemědělství ČR celosvětově úspěšná. Což je jistě inspirace i pro další zemědělce. Inspirací pro spotřebitele je pak především ochutnat výrobky a na vlastní smysly se přesvědčit, že v kozích produktech kozí aroma být nemusí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).