Hlavní navigace

Jak snadno vyřešit zdravé svačiny do školy, po kterých to dítěti bude myslet

15. 9. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Dítě potřebuje pravidelný přísun živin. Svačiny, ač dělané s láskou, jsou mnohdy úmornou rutinou. Co by měla dětská svačina obsahovat, aby děti neměly hlad a byly soustředěné, a přitom nám to nezabralo příliš času?

Nový školní rok a s ním pořízení nových sešitů a psacích potřeb, obalů na učebnice, které nikdy nepasují, vzápětí začíná každodenní příprava svačin – ranní rutina rodičů.

Děti ve škole vydávají mnoho energie. Nejen fyzické, ale i intelektuální. Takže nejen svaly, ale i mozek má hlad a ke svému dobrému fungování potřebuje vhodnou výživu.

Inspirace na zdravé svačiny jsou, ale někdy mimo realitu

Tipů na skvělé zdravé svačiny pro děti je mnoho, dokonce vyšla i kniha, která nabízí každodenní inspiraci. Jenže k tomu všemu je zapotřebí příprava a plánování. Bylo by krásné upéct na pondělí mrkvové muffiny, v úterý banánovo-vločkové vafle, ve středu datlovo-kokosové kuličky, ve čtvrtek domácí müsli, v pátek celozrnné domácí sušenky a příští týden zase něco trochu jiného… Jenže na to nemá každý v pracovním vytížení čas.

A tak rodič po několika týdnech opět sklouzne v tom lepším případě k chlebu s něčím, co je zrovna v lednici, případně k přeslazené müsli tyčince. V horším případě k sušence, koblize nebo uzenině. V tom asi nejhorším případě vybaví dítě penězi, ať si samo něco uloví. 

Galerie: Skutečné svačiny školáků mají k ideálu daleko

Nedělejme si to ale tak složité. Pojďme se podívat na to, jaké živiny jsou pro školou povinné dítě vhodné, a z toho už lze vyvodit ideální svačinu, kterou lze libovolně obměňovat.

„Krmení“ pro mozek

Základním kamenem mozku je tuk a nenasycené mastné kyseliny, které jsou zodpovědné za správný růst nervové soustavy a duševní vývoj dětí. Jejich dostatek v těle zajišťuje třeba i lepší koncentraci a vstřebávání informací.

K svačině tedy můžeme dětem přibalit ořechy, zejména vlašské a burské, pochopitelně nesolené.

Naopak sladkosti představují nestabilní energii. Sice nás dokážou rychle „nakopnout“, ale pak následuje stejně rychlý propad. To může být problém i samotných sladkých snídaní, které dítě vytráví už po cestě do školy, kde je pak unavené a ospalé.

Vláknina a vitamíny

Všichni bychom si přáli, aby bylo školní prostředí přátelské a uvolněné. Bohužel nároky na výkon, zapomenuté domácí úkoly, někdy ne úplně ideální vztahy se spolužáky představují pro děti stres, při kterém se trávení výrazně zpomaluje. Děti mají jakoby sevřený žaludek.

Z tohoto důvodu je vhodné přibalit dítěti každý den vlákninu. Najdeme ji v ovoci a zelenině, což je i zdrojem vitamínů. Určitě není na škodu, pokud má dítě každý den jablko, ale samozřejmě můžeme být i kreativnější a nabídnout dítěti něco ze sezonních plodin. Nyní například hrušky a švestky, zatímco na jaře jahody či meruňky.

Alternativou je sušené ovoce, ale musíme být opatrní s množstvím, protože má poměrně vysoký obsah kalorií a cukrů.

Galerie: 10 příkladů, jak z nezdravé svačiny udělat zdravou

Mléčné výrobky

Tak jako jsou mastné kyseliny stavebním prvkem pro mozek, pro růst kostí je zejména v mladém věku nutný vápník.

Součástí svačin by proto měl být i mléčný výrobek. Raději než přeslazený kupovaný ovocný jogurt je lepší bílý jogurt, ideálně smíchaný s tvarohem a případně s přidáním sladkého, ať už čerstvého, nebo sušeného ovoce. Ostatně do něj můžete přimíchat i zmíněné ořechy nebo semínka (slunečnicová, dýňová, chia…).

Pečivo rozhodně nebalené

Svačina má za úkol děti nejen vyživit, ale i zasytit. Pečivo volíme celozrnné a místo másla se salámem jej raději namažeme třeba tvarohem s rukolou, pokrájenou ředkvičkou, mrkví, okurkou… Alternativou je i domácí moučník, který by ale neměl obsahovat nadbytek cukru.

Máte-li přece jen trochu víc času na přípravu, tak můžete dítěti nabídnout čas od času jahelník, domácí pudink, müsli nebo sušenky, slaný koláč a mnoho dalšího.

Pitný režim

Také nápoje by měly být součástí dětských svačin. Limonády a džusy jsou naprosto nevhodné, a to zejména proto, že obsahují opravdu mnoho cukru, což by opět mělo negativní vliv třeba i na soustředění. O dětské obezitě a zkažených zubech ani nemluvě. Nejvhodnější je obyčejná voda, případně ovocný čaj či slabá neochucená minerálka.

Množství se odvíjí nejen od věku dítěte, ale i od venkovních teplot a sportovních aktivit. Půl litru pro školní dítě během dopoledne je naprosté minimum.  

Do čeho svačinu zabalit?

Mikrotenovým svačinovým sáčkům snad již odzvonilo. Nejenže jsou neekologické, potraviny se v nich zapaří a rozmačkají. Ideální jsou omyvatelné svačinové krabičky. Vybírejte ale takové, které neobsahují ftaláty ani změkčovadla.

Trvanlivosti potravin prospívá nejen zamezení přívodu kyslíku, ale i šero. V teplých měsících můžete vložit krabičku do termotašky, kterou seženete v každé drogerii.   

Pro jogurty s tvarohem jsou vhodné jakékoli malé uzavíratelné nádoby. Ať už skleněné, nebo opět ze „zdravých“ plastů. 

Zapojme děti do přípravy

Buďte dětem už odmalička příkladem. Pokud si sami dopřáváte limonády nebo slazené nápoje a stravujete se nezdravě, nemůžete od svého potomka vyžadovat opak.

Samozřejmě, že párky nebo koblihy by většina dětí bez rozmyšlení snědla, zatímco zdravější podobu svačiny může nechat netknutou.

Aby dítě dostalo na jídlo chuť, zapojte jej do jeho přípravy. Vlastnoručně nakrájené jablko nebo mrkev dětem víc chutná.

Dovolte mu také, aby si samo vybralo, na co má chuť. Pochopitelně ze zdravějších nabízených produktů. 

Autor článku

Své profesní působení v médiích zahájila v týdeníku Reflex. Pracovala v kreativním týmu TV NOVA a vedla sekci Sport a relax serveru Vitalia.cz vydavatelství Internet Info. Podílela se také na jeho dalším projektu, serveru 120na80.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).