Ročně se v Česku prodá asi sto tisíc elektrokol. Skupina těch, kdo si takové kolo pořídí, se stále rozšiřuje. Nejde jen o seniory, pro které jde o možnost, jak se dostat do terénu nebo se přepravit z místa na místo, když už například nemohou řídit auto nebo nemají dost sil ujet sami celou trasu.
Co se dozvíte v článku
Velkou skupinou jsou lidé, kteří na elektrokole jezdí po městě do práce. „A pak jsou tu ti, kteří mají málo času. Chodí do práce, mají rodiny, povinnosti. Najdou si dvakrát týdně dvě hodiny a díky elektrokolu se jim radius, kam dojedou, zdvojnásobí,“ říká profesionální cyklista Richard Gasperotti.
Přibývá kol i nehod
S přibývajícími elektrokoly na silnicích a cestách ale přibývá i nehod s jejich účastí. V roce 2024 došlo podle policie celkem ke 24 smrtelným dopravním nehodám zaviněných cyklisty, z nichž 8 zavinili jezdci na elektrokolech. Celkem bylo evidováno 4315 dopravních nehod na kolech, z toho 641 připadá na elektrokola, což je zhruba o 200 více než v roce 2023.
„Jako problém vnímáme nejen celkový růst počtu nehod na elektrokolech, ale především poměr těch s vážnými následky. Zatímco na běžném kole končí nehody s účastí cyklisty těžkým zraněním v zhruba 6 procent případů, u elektrokol jde o 10 procent. Velkou roli hraje bohužel i alkohol, s ním bylo spojeno téměř 30 procent zaviněných nehod cyklistů na elektrokolech. To je o zhruba 20 procent více než u cyklistů na běžných kolech,” říká generálmajor Tomáš Lerch, první náměstek policejního prezidenta.
Cyklisti přeceňují své schopnosti
Na elektrokolech dochází více k takzvaným samonehodám. Důvod? Přecenění vlastních schopností. A to se týká nejen seniorů, kteří si někdy plně neuvědomí, že už nejsou zcela schopni elektrokolo ovládat, ale i ostatních cyklistů.
„Často je to podobné, jako když si od kamaráda půjčíte auto a nevíte, jaké má vlastně ovládání nebo jak mu jde spojka, a rovnou vyrazíte někam do terénu mu naložit. Neznáte hranice, limity dané věci a nepřizpůsobíte tomu svoje schopnosti,“ vysvětluje Gasperotti.
Hmotnost hraje velkou roli
Řídit elektrokolo ve výsledku žádná velká věda není, ale je přeci jen důležité mít pár věcí na paměti. V první řadě hmotnost – elektrokolo je prostě těžší než běžné kolo, váží několik desítek kilo. A od toho se pak odvíjí například delší brzdná dráha nebo jinde umístěné těžiště.
Redaktorka Vitalia.cz si pod Gasperottiho vedením jízdu na elektrokole také vyzkoušela. A rozdíl ve hmotnosti ve srovnání s klasickými koly je opravdu markantní. Nutno podotknout, že většinou jezdím na silničním kole, které naopak váží jen pár kilo, takže už jen dovést kolo od stojanu na cestu, byl nezvyk. Nicméně pak už šlo všechno hladce.
Eko, auto nebo třeba turbo?
Na jedné straně řídítek se nastavuje tzv. přípomoc, tedy to, jak moc kolo pomáhá, na druhé se přehazuje jako na klasickém kole. Kolo má několik režimů – při „eko“ sice musíte víc šlapat, ale baterie vydrží déle, „auto“ jakoby řadí za vás a samo vyhodnotí, nakolik potřebujete například do kopce pomoci, „turbo“ znamená největší přípomoc, kdy na jedno šlápnutí skoro vystřelíte vpřed.
Už jste zkoušeli jízdu na elektrokole?
Sedlo se dá páčkou jednoduše snížit, abych mohla snadno nasednout, za jízdy si ho pak můžu v klidu zvýšit, aby se mi dobře jelo. „Rozjíždíme se na lehčí převod. Nejhorší je, když zastavíte na červenou, máte tam nejtěžší převod a nejvyšší přípomoc. Pak trvá, než se rozjedete,“ zmiňuje cyklista.
Jde to lehko. Možná až moc
A my vyrážíme. Hned po prvním šlápnutí cítím, jak mi kolo pomáhá. Na displeji se ukazuje, jestli mám přehodit a kam, abych motor správně roztočila a jelo se mi maximálně pohodlně.
Vyjet kopec je hračka, až mi, jakožto velké sportovkyni, je líto, že se ani nezapotím. „Když chci, taky se zvládnu úplně zničit,“ uklidnil mě ale v tomhle ohledu Gasperotti. Při jízdě z kopce naopak cítím, jak je kolo těžké a sune se dopředu.
Samostatnou kapitolou jsou pak zatáčky, kdy se elektrokolo může zdát hůře ovladatelné. „Zatáčky se kvůli hmotnosti pocitově zavírají rychleji. Vždycky koukám, kam jedu, ne do stran, pak se nikam nemůžu překlopit,“ radí cyklista.
Bezpečnost výrazně zvyšují i nejnovější technologie. Trendem poslední doby je například i systém ABS, který brání zablokování kol a smyku. Systém současně hlídá, aby se při prudkém zabrzdění předního kola rozložila brzdná síla i na to zadní, a tím zabrání pádu přes řídítka.
Jaké elektrokolo vybrat?
- Městská elektrokola (city e-bike) – ideální na dojíždění do práce nebo do školy.
- Trekkingová (turistická) elektrokola – na delší výlety po cyklostezkách i lehčím terénu.
- Gravel elektrokola – rychlá kola na kombinaci silnic a polních cest.
- Horská elektrokola (eMTB) – do těžkého terénu a hor.
- SUV elektrokola – robustní, pohodlná, univerzální kola, často celoodpružená a vybavená blatníky.
- Nákladní elektrokola – na převoz osob nebo zboží.
Máte eBike, máte zbraň
Naše jízda pražskou Stromovkou po pár kilometrech končí a já jsem nadšená. Nemám sice důvod měnit svoje klasické kolo za to elektrické, ale už chápu, proč má eBiking tolik fanoušků. A zároveń chápu, proč odborníci tolik apelují na to, aby cyklisti více dbali na bezpečnost.
„Máte relativně těžký eBike, jste rychlejší a máte víc energie, takže jste ve vztahu s chodci silnější a silnější má dávat přednost slabšímu. Elektrokolo je vlastně zbraň a musíte dávat přednost chodcům,“ podotýká Gasperotti.
eBike bezpečně
Snížit nehodovost elektrocyklistů a zvýšit jejich bezpečnost má za cíl projekt eBike Bezpečně. Pod záštitou policie upozorňuje na nejčastější chyby jezdců a varuje před nevážnějšími riziky. Soubor doporučení, díky kterým bude jízda ve městě i v přírodě bezpečnější je dostupný na webu eBikeBezpecne.cz.
Policie ČR dále spolu s Bosch eBike Systems pořádá také akce pro veřejnost, kde bude zájemce učit, jak elektrokola ovládat.
Sraz bude vždy u Maroldova panoramatu na Výstavišti Praha, a to ve dnech:
- 8. června - od 13:00 do 19:00 v rámci Rodinného dne hlavního města Prahy
- 17. června – od 18:00 do 20:00
- 26. srpna – od 14:00 do 18:00
- 24. září – od 10:00 do 14:00